Var finns Finlands fyndigaste energisparare? Tävling för årskurs 1–6 lockar till att fundera på olika sätt att spara energi.

I samband med den riksomfattande Energisparveckan (9–15 oktober) startar en tävling där skolklasser kan vinna en 3D-skrivare genom att hitta på smarta sätt att spara energi. Tävlingen är riktad till alla skolklasser i årskurs 1–6 i Finland.

Energisparveckan uppmanar till att fundera på hur vi kan förminska vår energiförbrukning t.ex. i skolan, på arbetsplatsen, i trafiken eller hemma. Tävlingen Finlands fyndigaste energisparare pågår till den 3 november och samlar skolornas bästa energispartips.

Tävlingsbidraget ska bestå av en video som visar enkla sätt att spara energi eller stora tankar om hur vi i framtiden kunde vara mer energieffektiva. Vinnarna väljs bl.a. på basen av bidragets fyndighet och kreativitet.

Tävlingstid

9.10–3.11.2017

1. Dremel 3D40 idea builder 3D-skrivare (1 190 €)
  2. FlashForge Finder 3D-skrivare (499 €)
  3. XYZprinting da Vinci miniMaker 3D-skrivare (219,95 €)

Tävlingen arrangeras av Vasa Elektriska Ab.
Den riksomfattande Energisparveckan arrangeras av Motiva Ab.

Mikaela Jussila
kommunikationschef

tfn 06 324 5162
mikaela.jussila@vasaelektriska.fi

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom försäljning och överföring av el, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter över 170 personer och omsättningen år 2016 utgjorde ca 140 milj. euro.

Ny kraftledning tjänar 2 500 hushåll på kusten: Projektet beaktar områdets säregna naturvärden och testar unik lösning7.6.2017 08:12Tiedote

För närvarande pågår byggandet av en kraftledning mellan Gerby i Vasa och Alskat i Korsholm. Ledningen har ett stort influensområde och tjänar ca två och ett halvt tusen hushåll i Jungsund, Iskmo, Köklot, Västervik och hela Replot skärgård. Ledningen kommer också att tjänstgöra som reservlinje för Gerby bostadsområde vid servicearbeten och felsituationer. – På området finns förutom bosättning också myndighetsverksamhet, industri, handel och annan serviceverksamhet, konstaterar Vasa Elnät Ab:s vd Juha Rintamäki.