Varauduttaisiinko ensi kesän helteisiin ilmalämpöpumppuja asentamalla?

Kuluneen kesän pitkä hellejakso sai monet pohtimaan ilmalämpöpumpun asentamista. Joissakin taloyhtiöissä osakkaiden aikeet ilmalämpöpumpun hankinnasta törmäsivät taloyhtiön päätöksentekoon ja sen aikatauluihin. Paikoin puheet ilmalämpöpumpuista herättivät myös naapureissa huolta niiden aiheuttamasta metelistä ja muista mahdollisista ongelmista.

Ilmalämpöpumpun asentaminen edellyttää taloyhtiön päätöksen

Ilmalämpöpumpun asentaminen vaati aina myös osakashallinnassa olevan huoneiston ulkopuolelle tehtäviä muutoksia, ja sen vuoksi muutokselle on saatava taloyhtiön suostumus.

”Jos taloyhtiössä ei ole ennestään asennettu ilmalämpöpumppuja, eikä asiasta ole yhtiökokouksen ns. periaatepäätöstä, olisi hyvä saada ensin yhtiökokouksen näkemys ilmalämpöpumpun asentamiseen”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Yhtiökokouksessa päätetään asiasta yksinkertaisella enemmistöpäätöksellä. Yhtiökokouksen kannanoton jälkeen riittää hallituksen antama lupa, mutta taloyhtiö voi myös asettaa ehtoja asennettavan laitteen ominaisuuksille ja asennukselle. Osakas toimittaa hallitukselle tai isännöitsijälle muutostyöilmoituksen, minkä jälkeen hallitus antaa luvan ilmalämpöpumpun asentamiseen.

Jos periaatepäätöstä ei ole aiemmin tehty, vie päätöksentekoprosessi taloyhtiössä oman aikansa. Sen vuoksi asia olisi hyvä laittaa vireille jo nyt, vaikka tämän vuoden helteet ovat jo takana ja seuraavat edessä aikaisintaan ensi kesänä.

”Jos koemme tulevaisuudessa yhtä kuumia kesiä, olisi hyvä, että yhtiön näkemys ilmalämpöpumpun asentamiseen olisi valmiiksi olemassa. Silloin osakkaat saavat nopeallakin aikataululla ilmalämpöpumpun asennettua”, Pynnönen sanoo.

Oikein asennettuna ilmalämpöpumppu ei aiheuta ongelmia

Päättyneen kesän aikana on käynyt ilmi tapauksia, joissa taloyhtiö on kieltänyt ilmalämpöpumpun asentamisen. Kieltojen taustalla on ollut pelko pumppujen aiheuttamasta meluhaitasta ja kondenssiveden aiheuttamista ongelmista.

”Usein pelko on turha. Hiljaisilla koneilla ja oikeaoppisella asennuksella vältetään meluongelmat, jolloin ääni tuskin kuuluu naapurihuoneistoihin. Hallitulla kondenssiveden poistamisella ehkäistään kosteusvaurioiden syntymistä”, sanoo Kiinteistöliiton energia- ja ilmastoasioista vastaava johtava asiantuntija Petri Pylsy.

Pylsy ja Pynnönen pitävät tärkeänä, että taloyhtiöt perehtyvät ilmalämpöpumppuihin ja niiden ominaisuuksiin, jotta osakkaat eivät jäisi ilman laitteen tuomaa helpotusta helteeseen ainakaan tietämättömyyden takia.

Tulorekisteriin ilmoitettava taloyhtiön maksamat hallituspalkkiot ja palkat31.10.2018 08:22Tiedote

Ensi vuoden alussa käyttöön tuleva tulorekisteri tuo muutoksia myös asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden palkan- ja palkkioiden maksuun. Tammikuun 2019 alusta lähtien riittää, että ilmoitus maksetuista palkoista ja palkkioista tehdään vain yhteen paikkaan eli uuteen tulorekisteriin. Ilmoittamisen aikataulu kuitenkin nopeutuu, sillä tammikuusta lähtien ilmoitus on annettava jo viiden kalenteripäivän kuluessa maksupäivästä. Ilmoitus on pääsääntöisesti annettava sähköisesti.

Kiinteistöliiton Petri Pylsy: Sähkömarkkinalainsäädännön mahdollistettava aurinkosähkön hyvityslaskentamalli24.10.2018 10:30Tiedote

”Sähkömarkkinalainsäädäntöä on kehitettävä nopeasti mahdollistamaan aurinkosähkön hyvityslaskentamalli”, kommentoi Kiinteistöliiton energia- ja ilmastoasioista vastaava johtava asiantuntija Petri Pylsy työ- ja elinkeinoministeriön asettaman älyverkkotyöryhmän loppuraporttia. Työryhmä luovutti raportin asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle keskiviikkona 24.10.