Värderingar och kön återspeglas i företags- och ledars kapsmålen hos unga

Unga vuxnas intresse för att bli företagare eller söka sig till chefspositioner speglar det faktum att de värdesätter externa arvoden och pengar samt å andra sidan har blivit mindre trygghetsinriktade. Ju mer unga vuxna värdesatte pengar och externa arvoden som 21-åringar, desto sannolikare var det att de hade stora ambitioner att bli företagare och söka sig till chefspositioner som 27-åringar. Det här resultatet framgår av den undersökning som genomförts i ett projekt inom ramen för Finlands Akademis akademiprogram Biofuture2025.

Undersökningen visar även att i ju mindre grad unga vuxna var trygghetsinriktade i fråga om sitt kommande arbete, desto sannolikare var det att de hade stora ambitioner att bli företagare och söka sig till chefspositioner. Resultatet förblev det samma även efter en kontroll av de unga vuxnas bakgrund såsom betydelsen av socioekonomisk ställning och personlighet.

Detta är ett tema som inte tidigare har forskats kring i Finland. Arbetsrelaterade värden och värderingar inverkar emellertid avsevärt när det gäller unga vuxnas motivation att bli företagare eller företagschefer. Forskningsfrågor utreddes i en longitudinell FinEdu-studie där 1 138 finska unga vuxna undersöktes när de var 21 år och 27 år.

Av undersökningen framgår att ungas vilja att söka sig till chefspositioner korrelerar med i hur hög grad de som 21-åringar värdesatte den sociala betydelsen som arbetet för med sig. De unga som värdesätter sociala betydelser söker sig emellertid i mindre utsträckning till en företagarkarriär. Unga med intresse för entreprenörskap satte däremot högt värde på autonomi och inflytande.

Forskningsresultaten visar skillnader mellan könen. Männen värdesätter lön i högre grad och är mindre trygghetsinriktade än kvinnorna. Dessa dimensioner var kritiska faktorer och de motiverar männen i större utsträckning än kvinnorna att söka sig till chefspositioner.

Artikeln:

Clements Lechner, Florencia Sortheix, Martin Obshonka and Katariina Salmela-Aro (painossa). What drives future business leaders? How work values and gender shape young adults’ entrepreneurial and leadership aspirations. Journal of Vocational Behavior 107 (2018) 57-70.

Mer information:

professor Katariina Salmela-Aro
Helsingfors universitet
tfn 050 415 5283
katariina.salmela-aro(at)helsinki.fi

Finlands Akademi, kommunikationen
Riitta Tirronen, kommunikationsdirektör
tfn 0295 335 118
fornamn.efternamn(at)aka.fi

Finlands Akademi är en statlig myndighet som lyder under Undervisnings- och kulturministeriet. Vi finansierar högklassig vetenskaplig forskning, verkar som sakkunnig inom vetenskapen och forskningspolitiken samt stärker vetenskapens och forskningens ställning. Vi finansierar forskning med 444 miljoner euro år 2018. En del av vårt stöd till vetenskaplig forskning finansieras genom vinstmedel från tipsbolaget Veikkaus intäkter.

BTY:n valitsemissa akatemiahankkeissa painotettiin laadukasta perustutkimusta22.5.2019 16:25:40 EESTTiedote

Suomen Akatemian biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen toimikunta (BTY)on myöntänyt rahoituksen 91 akatemiahankkeelle, joissa on kaikkiaan yhteensä 116 osahanketta. Toimikunta käyttää rahoitukseen noin 44,5 miljoonaa euroa. Hakemuksista 22 prosenttia rahoitetaan. Valinnoissaan toimikunta halusi tukea erityisesti toimialojensa perustutkimusta ja painotti vahvasti hankkeiden tieteellistä laatua. Muita päätöksentekokriteereitä olivat tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja uudistuminen. ”Hankkeista suuri osa oli tieteellisesti erittäin korkeatasoisia, mutta toimikunta pystyi rahoittamaan näistä vain osan”, kertoo toimikunnan puheenjohtaja Ursula Schwab. Kaikki rahoituksen saaneet saivat tieteellisiltä arviointipaneeleilta arvosanaksi 5 tai 6. Syksyn 2018 haussa Akatemialla oli käytössä valtion lisäbudjetista osoitettu 25 miljoonaan euron lisärahoitus nuoren tutkijasukupolven tutkijanuran edistämiseen. Akatemia päätti jakaa tämän rahoituksen akatemiahankkeissa. Biotieteid

Finlands Akademi beviljade profileringsfinansiering för att stärka universitetens forskningsförutsättiningar17.5.2019 10:10:53 EESTTiedote

Finlands Akademi har fattat besluten om finansieringen för att stärka forskningens profilering vid universiteten i Finland. Finansieringen stöder utvecklingen av forskningsområden som universiteten har valt på basis av sin strategi och stärker förutsättningarna att bedriva forskning av hög kvalitet. Akademins finansiering påskyndar universitetens utvecklingsarbete.

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik valde nya akademiforskare8.5.2019 12:27:01 EESTTiedote

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik har beviljat 20 nya bidrag till för anställning som akademiforskare. Den totala finansieringen uppgår till cirka nio miljoner euro. Förutom avlöningsbidraget får akademiforskarna också finansiering för att grunda en egen forskningsgrupp samt för att täcka övriga forskningskostnader. För de fem närmast påföljande åren har forskningsrådet reserverat sju miljoner euro för de nya akademiforskarnas forskningskostnader.

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik finansierar samarbete mellan forskardoktorer och samhällsaktörer8.5.2019 12:25:34 EESTTiedote

Finlands Akademis forskningsråd för naturvetenskap och teknik har idag beviljat finansiering för 43 anställningar som forskardoktor. Den totala finansieringen uppgår till cirka 11 miljoner euro. Beviljandegraden var cirka 16 procent. 28 procent av anställningarna som akademiforskare är kvinnor, medan 24 procent av sökandena var kvinnor.