Värderingar och kön återspeglas i företags- och ledars kapsmålen hos unga

Unga vuxnas intresse för att bli företagare eller söka sig till chefspositioner speglar det faktum att de värdesätter externa arvoden och pengar samt å andra sidan har blivit mindre trygghetsinriktade. Ju mer unga vuxna värdesatte pengar och externa arvoden som 21-åringar, desto sannolikare var det att de hade stora ambitioner att bli företagare och söka sig till chefspositioner som 27-åringar. Det här resultatet framgår av den undersökning som genomförts i ett projekt inom ramen för Finlands Akademis akademiprogram Biofuture2025.

Undersökningen visar även att i ju mindre grad unga vuxna var trygghetsinriktade i fråga om sitt kommande arbete, desto sannolikare var det att de hade stora ambitioner att bli företagare och söka sig till chefspositioner. Resultatet förblev det samma även efter en kontroll av de unga vuxnas bakgrund såsom betydelsen av socioekonomisk ställning och personlighet.

Detta är ett tema som inte tidigare har forskats kring i Finland. Arbetsrelaterade värden och värderingar inverkar emellertid avsevärt när det gäller unga vuxnas motivation att bli företagare eller företagschefer. Forskningsfrågor utreddes i en longitudinell FinEdu-studie där 1 138 finska unga vuxna undersöktes när de var 21 år och 27 år.

Av undersökningen framgår att ungas vilja att söka sig till chefspositioner korrelerar med i hur hög grad de som 21-åringar värdesatte den sociala betydelsen som arbetet för med sig. De unga som värdesätter sociala betydelser söker sig emellertid i mindre utsträckning till en företagarkarriär. Unga med intresse för entreprenörskap satte däremot högt värde på autonomi och inflytande.

Forskningsresultaten visar skillnader mellan könen. Männen värdesätter lön i högre grad och är mindre trygghetsinriktade än kvinnorna. Dessa dimensioner var kritiska faktorer och de motiverar männen i större utsträckning än kvinnorna att söka sig till chefspositioner.

Artikeln:

Clements Lechner, Florencia Sortheix, Martin Obshonka and Katariina Salmela-Aro (painossa). What drives future business leaders? How work values and gender shape young adults’ entrepreneurial and leadership aspirations. Journal of Vocational Behavior 107 (2018) 57-70.

Mer information:

professor Katariina Salmela-Aro
Helsingfors universitet
tfn 050 415 5283
katariina.salmela-aro(at)helsinki.fi

Finlands Akademi, kommunikationen
Riitta Tirronen, kommunikationsdirektör
tfn 0295 335 118
fornamn.efternamn(at)aka.fi

Finlands Akademi är en statlig myndighet som lyder under Undervisnings- och kulturministeriet. Vi finansierar högklassig vetenskaplig forskning, verkar som sakkunnig inom vetenskapen och forskningspolitiken samt stärker vetenskapens och forskningens ställning. Vi finansierar forskning med 444 miljoner euro år 2018. En del av vårt stöd till vetenskaplig forskning finansieras genom vinstmedel från tipsbolaget Veikkaus intäkter.

Uneven terrain helps joggers detach from everyday life4.7.2018 10:27Tiedote

Physical sensations are accentuated when running in different environments. A research project funded by the Academy of Finland found that while running on forest trails the challenges caused by the uneven terrain help joggers detach from everyday life. Twists and bumps on the trail require positive concentration from joggers, which prevents them from worrying about other things. Moreover, trail running generates a positive connection with nature as the jogger focuses on various rocks, branches and other natural objects. On the other hand, running on steady terrain enables joggers to find a state of mind that can either be rather void of thought or allow them to solve everyday problems without active effort.