Värderingar och kön återspeglas i företags- och ledars kapsmålen hos unga

Unga vuxnas intresse för att bli företagare eller söka sig till chefspositioner speglar det faktum att de värdesätter externa arvoden och pengar samt å andra sidan har blivit mindre trygghetsinriktade. Ju mer unga vuxna värdesatte pengar och externa arvoden som 21-åringar, desto sannolikare var det att de hade stora ambitioner att bli företagare och söka sig till chefspositioner som 27-åringar. Det här resultatet framgår av den undersökning som genomförts i ett projekt inom ramen för Finlands Akademis akademiprogram Biofuture2025.

Undersökningen visar även att i ju mindre grad unga vuxna var trygghetsinriktade i fråga om sitt kommande arbete, desto sannolikare var det att de hade stora ambitioner att bli företagare och söka sig till chefspositioner. Resultatet förblev det samma även efter en kontroll av de unga vuxnas bakgrund såsom betydelsen av socioekonomisk ställning och personlighet.

Detta är ett tema som inte tidigare har forskats kring i Finland. Arbetsrelaterade värden och värderingar inverkar emellertid avsevärt när det gäller unga vuxnas motivation att bli företagare eller företagschefer. Forskningsfrågor utreddes i en longitudinell FinEdu-studie där 1 138 finska unga vuxna undersöktes när de var 21 år och 27 år.

Av undersökningen framgår att ungas vilja att söka sig till chefspositioner korrelerar med i hur hög grad de som 21-åringar värdesatte den sociala betydelsen som arbetet för med sig. De unga som värdesätter sociala betydelser söker sig emellertid i mindre utsträckning till en företagarkarriär. Unga med intresse för entreprenörskap satte däremot högt värde på autonomi och inflytande.

Forskningsresultaten visar skillnader mellan könen. Männen värdesätter lön i högre grad och är mindre trygghetsinriktade än kvinnorna. Dessa dimensioner var kritiska faktorer och de motiverar männen i större utsträckning än kvinnorna att söka sig till chefspositioner.

Artikeln:

Clements Lechner, Florencia Sortheix, Martin Obshonka and Katariina Salmela-Aro (painossa). What drives future business leaders? How work values and gender shape young adults’ entrepreneurial and leadership aspirations. Journal of Vocational Behavior 107 (2018) 57-70.

Mer information:

professor Katariina Salmela-Aro
Helsingfors universitet
tfn 050 415 5283
katariina.salmela-aro(at)helsinki.fi

Finlands Akademi, kommunikationen
Riitta Tirronen, kommunikationsdirektör
tfn 0295 335 118
fornamn.efternamn(at)aka.fi

Finlands Akademi är en statlig myndighet som lyder under Undervisnings- och kulturministeriet. Vi finansierar högklassig vetenskaplig forskning, verkar som sakkunnig inom vetenskapen och forskningspolitiken samt stärker vetenskapens och forskningens ställning. Vi finansierar forskning med 444 miljoner euro år 2018. En del av vårt stöd till vetenskaplig forskning finansieras genom vinstmedel från tipsbolaget Veikkaus intäkter.

Vedenpuhdistusjärjestelmiä kehitettävä kemiallisten haitta-aineiden poistamiseksi7.6.2018 10:50Tiedote

Vesien puhdistuksessa yleisesti käytetyt menetelmät eivät välttämättä tehoa riittävän hyvin talousvesiin kulkeutuviin kemiallisiin haitta-aineisiin. Klooraus ja UV-desinfiointi purevat hyvin tauteja aiheuttavia mikrobeja vastaan, mutta eivät yhtä hyvin poista kemiallisia haitta-aineita. Veden mikrobeista ja kemikaaleista koituvia terveyshaittoja tutkittiin Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa, jossa selvitettiin myös vedenpuhdistusmenetelmien taloudellisia vaikutuksia.

Uudella jäätymismenetelmällä voidaan puhdistaa vettä miltei ilman lisäenergiaa1.6.2018 09:58Tiedote

Talvipakkasia voidaan hyödyntää jäteveden puhdistamisessa kustannus- ja energiatehokkaasti. Kun jätevesi jäätyy luonnollisesti talvella, siitä muodostuva jää on puhtaampaa kuin itse jäännösjätevesi. Jäätymisprosessissa syntyvän jään puhtauteen vaikuttaa jäätymisnopeus: mitä hitaammin vesi jäätyy, sitä puhtaampaa siitä tulee. Tutkimus on osa Suomen Akatemian arktista tutkimusohjelmaa, jossa kehitetään arktisen alueen uniikille ja herkälle luonnolle sopivia kestävän kehityksen mukaisia työskentelymenetelmiä.

New natural freezing method offers energy savings in water purification1.6.2018 09:58Tiedote

Freezing winter temperatures can be put to good use in improving the cost and energy efficiency of wastewater purification. The ice that is formed when wastewater freezes naturally in the winter is cleaner than the residual waste water itself. The purity of the ice is a function of the rate of the freezing process: the slower the freezing process, the greater the purity of the resulting ice. Research is underway under the Academy of Finland’s Arctic Research Programme to develop sustainable working methods that are suited to the unique and fragile Arctic environment.

Ny frysningsmetod gör det möjligt att rena vatten praktiskt taget utan extra energi1.6.2018 09:58Tiedote

Vinterkylan kan utnyttjas i rening av avloppsvatten på ett både kostnads- och energieffektivt sätt. Då avloppsvatten vintertid fryser naturligt är den is som bildas på ytan renare än det ofrusna vattnet under isen. Hur ren isen är påverkas av frysningens hastighet: ju långsammare frysning, desto renare is. Detta har man kommit fram till i en undersökning inom Finlands Akademis arktiska forskningsprogram som enligt principerna för hållbar utveckling ska utveckla praxis som lämpar sig för det arktiska områdets unika och känsliga natur.

Suomen Akatemia valitsi 10 uutta akatemiaprofessoria23.5.2018 13:03Tiedote

Suomen Akatemia on valinnut kymmenen uutta akatemiaprofessoria kaudelle 1.1.2019-31.12.2023. Tehtävään oli aiehaussa 193 hakijaa, joista 33 kutsuttiin toiseen vaiheeseen. Valinnassa käytettiin vertaisarviointia, joka tehtiin neljässä tieteenalalähtöisessä paneelissa. Niiden mukaan hakijat olivat erittäin korkeatasoisia ja hyvin verkottuneita tutkijoita. Lopullisen valinnan teki Akatemian yleisjaosto paneelien ehdotusten pohjalta.