Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Vårdreformen hotar försvaga kommunernas ekonomi och finansiella ställning – kommunernas och städernas synvinkel har inte beaktats tillräckligt

Dela

Kommunernas och städernas synvinkel har inte uppmärksammats tillräckligt i utkasten till lagar om regeringen Marins social- och hälsovårdsreform.

Kommunernas och landskapens särförhållanden bör beaktas i vårdreformen. Reformen bör trygga en nära koppling mellan social- och hälsovårdstjänsterna och den basservice kommunerna ansvarar för.

- Kommunförbundet välkomnar att reformen begränsats till endast social- och hälsovården och räddningsväsendet och att man frångått en lagstadgad särskiljning av organiserings- och produktionsuppgifter. Det är också motiverat att ha en särlösning för Nyland, som har väldigt avvikande förhållanden, men regionala särdrag borde beaktas också på andra håll i landet, säger Kommunförbundets vice verkställande direktör Hanna Tainio.

Den grundläggande lösningen i lagutkasten är schematisk och de föreslagna metoderna räcker inte till för att trygga samarbetet mellan social- och hälsovårdstjänsterna och den basservice som kommunerna ansvarar för. Detta äventyrar reformens centrala mål att minska skillnaderna i invånarnas välfärd och hälsa, särskilt i stora städer och växande stadsregioner.

De föreslagna strukturella lösningarna och systemet för styrning av tjänsterna och finansieringen, till exempel de begränsade möjligheterna att anlita privata sektorn och den tungrodda statliga styrningen av investeringar, tryggar inte i tillräcklig utsträckning att reformens mål uppfylls.

Finansieringssystemets konsekvenser för kommunerna är oroväckande

Särskilt oroväckande är hur de val som gjorts i fråga om finansieringen och egendomsarrangemangen kommer att påverka kommunernas och städernas livskraft, investeringsförmåga och finansiella ställning.

- Det föreslagna finansieringssystemet och de val som gjorts i fråga om finansieringen leder till en situation där alla ekonomiska förändringseffekter i praktiken gäller kommunerna, vilket innebär att den kommunala ekonomin fungerar som utjämnare av effekterna. Detta i kombination med förslagen om egendomsarrangemang hotar leda till en situation som är ohållbar för kommunerna och skapar osäkerhet för dem, säger Kommunförbundets vice verkställande direktör Timo Reina.

Reformen får inte påverka kommunernas ekonomiska balans. Reformen påverkar skatteinkomsterna och statsandelarna för kommunerna och kan medföra stora förändringar i förhållandet mellan skatteinkomster och statsandelar. Även om utgångspunkten och målet för reformen är att förändringarna i kommunernas ekonomi ska vara så små som möjligt jämfört med nuläget, har de betydande konsekvenser för kommunernas finansiella ställning.

Den försvagade kommunekonomin och coronapandemin försvårar också reformkalkylerna. Pandemin påverkar städernas och kommunernas inkomster och utgifter åren 2020–2022. De överförings- och utjämningsmekanismer som blir kvar i kommunernas statsandel som en bestående del av reformen kan därför inte basera sig på uppgifterna för dessa år.

Realistisk tidsplan behövs

Tidsplanen för reformen innehåller flera betydande risker, särskilt för vårdlandskapen som kör igång från ett splittrat utgångsläge. Tidsplanen för reformen borde omprövas som helhet så att den på ett trovärdigt sätt tryggar planeringen och genomförandet av förändringarna utan att äventyra kontinuiteten i serviceproduktionen. I tidsplanen borde man också beakta att de korringeringsbehov som framkommer i remissbehandlingen ska hinna beredas.

- Kommunerna har inte tagits med i beredningen av reformen och därför är det viktigt att de orosmoment som kommunerna lyfter fram i remissbehandlingen tas på allvar och att lösningar söks tillsammans i den fortsatta beredningen, säger Kommunförbundets styrelseordförande Joona Räsänen.

Vårdlandskapet borde också ha möjlighet att utgående från sina egna premisser göra bedömningar och ingå avtal med kommunerna om skötseln av uppgifterna. Landskapen borde kunna överföra organiseringsansvar till kommunerna i den omfattning de bedömer vara ändamålsenlig och mot ersättning kunna åta sig att sköta också andra än kommunernas frivilliga uppgifter.

Utkastet till utlåtande av Kommunförbundets styrelses arbetsutskott har publicerats på finska. Sammandraget på svenska kan läsas här. Kommunförbundets styrelse behandlar utlåtandet 24.9.

Närmare upplysningar:

Joona Räsänen, ordförande för Kommunförbundets styrelse, tfn 050 547 5590

Minna Karhunen, verkställande direktör för Kommunförbundet, tfn 050 380 5907

Hanna Tainio, vice verkställande direktör vid Kommunförbundet, tfn 050 567 1624

Timo Reina, vice verkställande direktör vid Kommunförbundet, tfn 040 555 8458

Närmare upplysningar om Kommunförbundets utkast till utlåtande ges också av:

Tarja Myllärinen, direktör för social- och hälsovårdsenheten, tfn 050 596 9866

Juha Myllymäki, direktör för juridiska ärenden, tfn 050 408 4392

Kontakter

Dokument

Om

Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI

09 7711http://www.kuntaliitto.fi

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Selvitys: Joukkoliikennettä kuritettaisiin arvonlisäverokannan korottamisella turhaan - ALV:n nosto vähentää valtion tuloja20.3.2024 09:52:58 EET | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa on linjattu, että henkilökuljetusten arvonlisäverokantaa nostetaan 4 prosenttiyksikköä nykyisestä 10 %:sta 14 %:iin. Linja-autoliitto, Paikallisliikenneliitto ja Kuntaliitto vetoavat hallitukseen, että joukkoliikenteen arvonlisäverokanta pidettäisiin ennallaan. Jos muutos tehdään, uhkana on, että asiakkaat saavat aiempaa niukempaa palvelua, kun verotus vaikuttaa kaupunkien ja kuntien joukkoliikennekustannuksiin. Linja-autoliiton teettämän selvityksen mukaan veronkorotus ei lisää valtion verokertymää. Arvonlisäverokannan korottaminen siirtyy hintoihin, eli matkustamisesta tulee nykyistä kalliimpaa. Muutos pienentäisi esimerkiksi linja-autoalan tuloja, mikä voi pahimmillaan johtaa palvelutarjonnan karsimiseen. Kaupunkiseutujen joukkoliikenteeseen kohdistuu lisäksi ilmastoperusteisen valtionavustuksen poisto. ALV-korotus tämän ja yleisen kustannustason nousun kanssa lisäisi entisestään toimialan kustannuksia.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye