Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Varhaiskasvatukseen ensimmäistä kertaa oma ruokailusuositus

Jaa

Suositukset kattavat lasten terveyttä edistävän ruokavalion sisällön, hyvinvointia edistävän toiminnan ja toimintaa koskevat säädökset ja määräykset. Ne ohjaavat varhaiskasvatuksen ruokailun järjestämistä, tarjottavan ruoan ravitsemuslaatua sekä ruokapalvelujen ja elintarvikkeiden kilpailuttamista. Suositukset on tarkoitettu varhaiskasvatuksessa, ruokapalveluissa ja lasten terveyden edistämisen parissa työskenteleville ammattilaisille sekä perheille.

”Suositukset sisältävät runsaasti toiminnan kehittämistä tukevia esimerkkejä liittyen lasten ruokailuun ja ruokakasvatukseen, yhteistyöhön, seurantaan ja arviointiin. Ne antavat suuntaviivat ruokailun järjestämiseen ja lasten ruokakasvatukseen varhaiskasvatuksen eri muodoissa”, kertoo ruokapalveluvastaava Erja Suokas Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta.

Ruokakasvatus osa kokonaisvaltaista hyvinvointioppimista

Varhaiskasvatuksessa ruokailu ja ruokakasvatus ovat osa kokonaisvaltaista hyvinvointioppimista. Ruokailutottumusten lisäksi siihen sisältyvät arjen rytmi, ajankäyttö, uni, lepo, ruutuajan hallinta ja liikkuminen.

Ruokatottumukset kehittyvät varhain

Lasten makumieltymykset ja ruokatottumukset kehittyvät varhain ja säilyvät suurelta osin aikuisuuteen, minkä vuoksi juuri lapsuus on tärkeä ajankohta vaikuttaa ravitsemukseen. Lapsen suhde ruokaan rakentuu lapsen yksilöllisten ominaisuuksien lisäksi vuorovaikutuksessa fyysisen ja sosiaalisen ympäristön kanssa.

”Helsingissä lapsilta on kysytty palautetta ruuasta ja sen pohjalta on kehitetty varhaiskasvatuksen ruokalistaa. Tältä pohjalta myös jatkamme. Henkilökunnan sapere-koulutuksesta on myös hyviä kokemuksia. Siinä henkilökunta yhdessä lasten kanssa tutustuu mm. ruuan raaka-aineisiin, niiden alkuperään sekä ruuan valmistukseen”, kertoo Suokas.

Aikuisten toiminta ja roolimalli lasten syömään oppimisessa ja terveyttä edistävien ruokailutottumusten kehittymisessä on tärkeä.

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmassa yhdistyvät henkilöstön ja lapsen huoltajan havainnot ja näkemykset lapsen kehityksen ja oppimisen vaiheista sekä ryhmässä toimimisesta. Lapsen ruokailuun liittyviä asioita seurataan osana lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa.

Perheen on tärkeää saada tietoa siitä, miten lapsen ruokailu sujuu ryhmässä, ja millaisia yleisiä tavoitteita lapsen syömiseen liittyy kussakin kehitysvaiheessa. Huoltajia kiinnostaa lapsen kehittyminen syömisen taidoissa ja päivittäiset onnistumisen kokemukset.

Lisää aiheesta

Ruokapalveluvastaava Erja Suokas, erja.suokas@hel.fi, puh. 09 310 43246

Valtion ravitsemusneuvottelukunta:
Terveyttä ja iloa ruuasta - varhaiskasvatuksenruokailusuositus

Opetushallituksen tiedote

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Mediaa palvelee

viestintäpäällikkö Essi Eranka
puh. 09 310 74342, 040 568 1369, essi.eranka@hel.fi

Kuvat

Lataa
Onnistuneen ruokakasvatuksen osatekijät. Piirroksen lähde:Terveyttä ja iloa ruuasta - varhaiskasvatuksen ruokailusuositus
Onnistuneen ruokakasvatuksen osatekijät. Piirroksen lähde:Terveyttä ja iloa ruuasta - varhaiskasvatuksen ruokailusuositus
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
00510 Helsinki

09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä #HelsinkiOppii ja #LastenHelsinki.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Utvecklingsprojektet för enkäter om inomhusluften bland eleverna är slutförd - Eleverna bidrog med omfattande information om kvaliteten på inomhusluften i Helsingfors skolor9.10.2018 15:44Tiedote

I februari och mars utreddes elevernas upplevelser av inomhusluftens kvalitet i de finskspråkiga grundskolorna i östra och sydöstra Helsingfors samt i alla stadens svenskspråkiga grundskolor. Totalt omkring 16 000 elever nåddes av enkäten. Utredningen är den sista delen i ett samarbetsprojekt mellan Institutet för hälsa och välfärd och Helsingfors universitet, som inleddes år 2016. Enkäter har nu genomförts i alla finsk- och svenskspråkiga grundskolor i Helsingfors.

Oppilaiden sisäilmakyselyn kehittämishanke päättyi - Helsingin koulujen sisäilman laadusta saatiin kattavasti tietoa oppilailta9.10.2018 15:39Tiedote

Helsingin itäisen ja kaakkoisen alueen suomenkielisissä peruskouluissa sekä kaikissa Helsingin kaupungin ruotsinkielisissä peruskouluissa selvitettiin helmi-maaliskuussa oppilaiden kokemuksia sisäilman laadusta. Kyselyn piirissä oli nyt kaikkiaan noin 16 000 oppilasta. Selvitys on viimeinen osa Helsingin kaupungin, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Helsingin yliopiston yhteistyöhanketta, joka käynnistyi vuonna 2016. Kyselyt on nyt tehty kaikissa Helsingin suomen- ja ruotsinkielisissä peruskouluissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme