Varhaiskasvatuslain on turvattava lapsen oikeudet
Lastentarhanopettajien mielestä varhaiskasvatus on lapsen subjektiivinen oikeus. Se on eri asia kuin vanhempien oikeus saada lapselle päivähoitopaikka. Varhaiskasvatus on kansantaloudellisesti tuottava palvelu[1], joka lisää koulutuksellista ja yhteiskunnallista tasa-arvoa. Varhaiskasvatus on kivijalka, jolle lapsen oppimispolku ja hyvinvointi rakentuvat.
Lailla on turvattava, että varhaiskasvatus-sanaa saa käyttää vain palvelusta, joka täyttää uuden lain mukaiset varhaiskasvatukselle asetetut vaatimukset. Varhaiskasvatuksessa on kyse kasvun, kehityksen ja oppimisen kokonaisuudesta.
Varhaiskasvatuksen on mahdollistettava lapsen kasvu, oppiminen ja sosiaalisten taitojen kehittyminen turvallisessa, terveellisessä, pysyvässä, lapsen ikäkauden ja tarpeiden mukaisessa vertaisryhmässä. Se turvaa lapsen oikeuden pedagogiseen toimintaan, jonka keskeinen menetelmä on leikki. Sen on edistettävä kielellistä kehitystä, oppimaan oppimisen taitoja, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, tunteiden ilmaisua ja muita taitoja.
Varhaiskasvatuksessa tulee noudattaa Opetushallituksen päättämiä valtakunnallisia varhaiskasvatuksen perusteita. Jokaisessa päiväkodissa on johtaja, joka vastaa pedagogisen kasvatus- ja opetustyön johtamisesta. Lapsiryhmässä vastuu pedagogisesta toiminnasta on oltava yliopistollisen koulutuksen saaneella lastentarhanopettajalla tai varhaiskasvatuksen erityisopettajalla. Jokaisessa ryhmässä on oltava kaksi lastentarhanopettajaa ja yksi hoitaja. Lailla on turvattava, ettei päiväkodissa poiketa lapsiryhmän henkilöstömitoituksesta.
Lapsiryhmien enimmäiskoot on määriteltävä lainsäädännöllä. Kaikissa lapsiryhmissä, joissa on alle 3-vuotiaita lapsia, ryhmän enimmäiskooksi on säädettävä 9 lasta. Yli 3-vuotiaiden ryhmässä enimmäisryhmäkoko saisi olla 16 lasta kaikessa varhaiskasvatuksessa esiopetus mukaan lukien.
Suomessa varhaiskasvatus- ja päivähoitopalveluihin osallistuu noin 70 prosenttia 3-5-vuotiaista lapsista. Muissa pohjoismaissa osallistumisprosentti on yli 90. Suomen on määrätietoisesti pyrittävä siihen, että vähintään 95 prosenttia 4-vuotiaista lapsista osallistuu varhaiskasvatukseen vuoteen 2020 mennessä, mikä on EU tasolla asetettu tavoite. Vanhemmille on kerrottava varhaiskasvatuksen merkityksestä lapselle sekä siitä, miten se eroaa perheille mahdollisesti tarjottavista muista lasten hoitopalveluvaihtoehdoista. [2]
[1] Talousnobelisti Heckman, monitieteellinen tutkimusohjelma, varhaiskasvatukseen sijoitettu dollari tuottaa sen seitsemänkertaisena takaisin.
[2] Varhaiskasvatukseen osallistumisella on pitkäkestoisia vaikutuksia. OECD:n Pisa-tutkimusten analyysien mukaan pitempiaikainen varhaiskasvatukseen osallistuminen näkyy selkeästi 15 -vuotiaiden oppimistuloksissa (OECD 2013 / Education today).
Varhaiskasvatus on koulutuksellista tasa-arvoa. Ruotsalaisen Pisa-analyysin mukaan lapset, jotka olivat varhaiskasvatuksessa vuoden, saivat 19 pistettä muita enemmän Pisa tutkimuksissa. Ne lapset, jotka osallistuivat varhaiskasvatukseen useamman vuoden ajan, saivat 22 pistettä enemmän (Lärärförbundet Ruotsi / kooste 2005)
Lastentarhanopettajat
koolla Helsingissä
Valtakunnallisilla Lastentarhanopettajapäivillä Finlandia-talolla Helsingissä on syys-lokakuun vaihteessa koolla yli 1200 lastentarhanopettajaa ja lähes 60 näytteilleasettajaa. Päivien ohjelmassa näkyvät kattavasti ne osaamisalueet, joita lastentarhanopettajan työssä vaaditaan. Lastentarhanopettajan osaamista ja varhaiskasvatuksen merkitystä ovat avanneet viime vuosien monet mm. varhaiskasvatusta ja aivojen kehitystä käsittelevät tutkimukset.
Lastentarhanopettajapäivillä julkistetaan yhteensä 30 000 euron apurahan saajat. Apurahat myönnetään varhaiskasvatuksen kulttuurisesti kestävän kehityksen tutkimushankkeisiin.
Päivillä on lisäksi Zarkus Poussan säveltämän Nenätanssi-nimisen laululeikin ensiesitys. Laululeikki kuuluu Kuperseikkailu-ohjelmaan, jossa kuusi kotimaista huppuartistia tekee 12 uutta kappaletta lasten tarinoiden, leikkien ja askarteluiden inspiroimina. Laululeikki ja TV-ohjelma toteutetaan Yleisradion ja Lastentarhanopettajaliiton yhteistyönä.
Lisätietoa toimituksille
Rille Repo, tiedottaja, Lastentarhanopettajaliitto, 040 5273 205, rille.repo@lastentarha.fi
Anne Liimola, puheenjohtaja, Lastentarhanopettajaliitto, 050 344 3555, anne.liimola@lastentarha.fi
Kirsi Sutton, Helsingin lastentarhanopettajat HELA, 050 570 4021, kirsi.m.sutton@gmail.com
Valtakunnallisten Lastentarhanopettajapäivien ohjelma
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL ry on varhaiskasvatuksen asiantuntijajärjestö. Teemme työtä varhaiskasvatuksen opettajien sekä lapsuuden arvostuksen ja lapsen oikeuksien puolesta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL ry
Varhaiskasvatuspäivänä edistetään lasten yhdenvertaisuutta11.3.2024 14:41:40 EET | Tiedote
Valtakunnallisella varhaiskasvatuspäivällä on pitkä - jopa yli 30-vuotinen perinne varhaiskasvatuksessa tehtävän työn näkyväksi tekemisessä. Valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää vietetään torstaina 14. maaliskuuta 2024 teemalla ”Ilo olla mukana! Lasten yhdenvertaisuus varhaiskasvatuksessa”.
Tänään vietetään varhaiskasvatuspäivää ja nostetaan varhaiskasvatuksen opettajien osaamista16.3.2023 07:14:21 EET | Tiedote
Valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää vietetään tänään torstaina 16. maaliskuuta. Tämän vuoden Varhaiskasvatuspäivä rakentuu teemalle ”Varhaiskasvatuksesta vahvat juuret tulevaisuuteen”. Vaikuttava varhaiskasvatus tarvitsee varhaiskasvatuksen opettajia. Käsillä olevan varhaiskasvatuksen opettajapulan taustat ulottuvat varhaiskasvatuslain muutosta kauemmaksi historiassa.
Varhaiskasvatuksen kriisi ei ratkea kelpoisuuksien väljentämisellä3.11.2022 17:13:17 EET | Tiedote
Varhaiskasvatuksen henkilöstövajetta ja siihen liittyviä ratkaisuehdotuksia käsiteltiin pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteisessä tiedotustilaisuudessa torstaina 3. marraskuuta Helsingissä. Esitykset varhaiskasvatuslain avaamisesta herättävät tyrmistystä. Varhaiskasvatuksen työvoimapulan ratkaisuksi on kautta aikojen tarjottu alan kelpoisuuksien väljentämistä. Alan arvostuksen ja lasten yhdenvertaisuuden näkökulmasta tämä on kestämätöntä.
Varhaiskasvatuksen Opettajien Liiton viesti kentältä ministereiden varhaiskasvatuksen kriisikokoukseen: Nyt tarvitaan työrauhaa päiväkoteihin, ei varhaiskasvatuslain avaamista!26.10.2022 14:24:06 EEST | Uutinen
Varhaiskasvatuksen opettajapula vaivaa tällä hetkellä lähes koko maata, mutta tilanne on vakavin pääkaupunkiseudulla. Varhaiskasvatuksen kriisin ratkaisun avaimet ovat yksinkertaiset: Vuosikymmeniä jatkunut pula opettajista on nyt ratkaistava kouluttamalla yliopistoissa varhaiskasvatuksen opettajia, ei väljentämällä kelpoisuuksia, jota on tarjottu aina varhaiskasvatuksen opettajapulan ratkaisuksi. Lisäksi päiväkotien työolosuhteet ja opettajien palkkaus on saatava kuntoon.
VOL tyrmää esityksen varhaiskasvatuksen opettajakelpoisuuksien väljentämisestä19.8.2022 13:18:24 EEST | Uutinen
Varhaiskasvatuksen opettajia tulee jatkossakin kouluttaa muiden opettajien tapaan yliopistoissa. Esitys viime hallituskaudella laaditun varhaiskasvatuslain avaamisesta Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto tyrmää täysin. Varhaiskasvatuslaki vahvisti varhaiskasvatuksen asemaa osana suomalaisten lasten koulutuspolkua ja koulutuksellisen tasa-arvon tuottamisessa. Nyt tämä uhataan romuttaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme