Varhaiskasvatuslaki pitää avata ja alan henkilöstörakenne palauttaa ennalleen

Nykymuotoinen laki rikkoo toimivan varhaiskasvatusmallin. Lisäksi se uhkaa tuoda alalle samaan aikaan massatyöttömyyttä ja huutavan pula osaavista ammattilaisista.

Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenne pitää palauttaa muotoon, jossa se oli ennen uutta ja epäonnistunutta lakiuudistusta. Viime vuonna voimaan tullut laki uhkaa varsinkin ammattitaitoisten lastenhoitajien työpaikkoja.

– Nykymuodossaan laki johtaisi siihen, että hoitajien töitä katoaisi vuoteen 2030 mennessä lähes 8 000 henkilötyövuoden edestä. Nykyinen varhaiskasvatuslaki arvostaa vain yliopistokoulutettuja varhaiskasvatuksen opettajien koulutusta. Muiden alan ammattilaisten osaaminen jää täysin varjoon, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine kritisoi.

Jos varhaiskasvatuslaki jää voimaan nykymuodossaan, pitää koko ala nimetä äkillisen rakennemuutoksen toimialaksi. Silloin alalla työskentelevien täydennyskoulutukseen pitää löytyä riittävä rahoitus.

– 2000-luvulla äkillisen rakennemuutoksen aloiksi on listattu lähinnä miesvaltaisia aloja. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisemalta listalta löytyy muun muassa ICT-alaa, puolustusvoimia ja paperitehtaita. Äkillisen rakennemuutoksen tukea tarvitaan, kun esimerkiksi tehdas sulkee ja alueelta katoaa äkkiä paljon työpaikkoja. Valtiovallan pitää toimia myös nyt, kun tuhansia lastenhoitajina työskenteleviä naisia on jäämässä tyhjän päälle, Niemi-Laine vaatii.

JHL ymmärtää, että nykyisessä työelämässä vaaditaan jatkuvaa osaamisen ja koulutuksen kehittämistä. Mahdollisuus koulutukseen ei saa riippua siitä, mikä on työntekijän koulutustausta tai tulotaso.

– Aikuiskoulutustukea on uudistettava niin, että koulutuksen ja työn voi yhdistää nykyistä joustavammin. Esimerkiksi voisi opiskella 20–40 prosenttia joustavasti työn ohessa useamman vuoden ja hyödyntää uuden teknologian tuomia mahdollisuuksia, JHL-opiston rehtori Anne Karjalainen ehdottaa.

Valitettavasti lastenhoitajien täydennyskoulutukseen ei ole varattu rahaa. Noin 15 miljoonan euron rahoituksella saataisiin 1 000 paikkaa täydennyskoulutukseen vuosille 2019–2023.

Lisätiedot:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772
JHL-opiston rehtori Anne Karjalainen 050 3410 749

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL:s medlemmar om den kommande förhandlingsrundan: Bort med konkurrenskraftstimmarna eller ersätt dem rejält, löneförhöjningarna som allmän förhöjning14.6.2019 10:56:06 EESTTiedote

JHL frågade i maj sina medlemmar om målen inför avtalsförhandlingarna inkommande vinter. 8 500 svar inkom på enkäten och nästan 85 procent av respondenterna var av den åsikten att största delen av löneförhöjningarna ska genomföras som en allmän förhöjning. Förlängningen av arbetstiden som ingick i konkurrenskraftsavtalet borde antingen upphöra eller ersättas på ett rejält sätt.

JHL näkee paljon hyvää tulevan hallituksen ohjelmassa: Työelämää parannetaan kolmikannassa, työttömiä kyykyttävä aktiivimalli ajetaan alas ja julkiset palvelut vahvistuvat3.6.2019 13:43:54 EESTTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL iloitsee siitä, että luottamus on palaamassa Suomen työmarkkinoille. Uusi hallitus lähtee rakentamaan työelämän uudistuksia yhdessä ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien kanssa. Hallitus myös sitoutuu ohjelmassaan romuttamaan aktiivimallin, jota JHL on vastustanut alusta saakka.

Problemen med plattformsekonomin måste lösas genom precisering av arbetsavtalslagarna, kräver JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine1.5.2019 12:00:00 EESTTiedote

De nya formerna av arbete hotar arbetstagarnas rätt till inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd och företagshälsovård, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine i sitt första maj-tal. Man måste kraftigt kunna ingripa i problemen lagstiftningsvägen, eftersom en del av arbetsgivarna som verkar på plattformerna kringgår sina skyldigheter.