Varhaiskasvatussuunnitelmien laatimisessa noudatettava lakia

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL muistuttaa kuntia ja muita alan työnantajia noudattamaan varhaiskasvatussuunnitelmien eli vasujen laatimisessa lakia. Varhaiskasvatuslain mukaan vasun laatimiseen osallistuu koko varhaiskasvatuksen henkilöstö ja lapsen vanhemmat tai huoltajat. Lain perusteluiden mukaan on nimenomaan lapsen etu, että henkilökunnan tiedot, taidot ja asiantuntemus yhdistetään vasua laadittaessa. Näin tuetaan parhaiten lapsen hyvinvointia.

- Joissain kunnissa on sälytetty vasujen tekeminen pelkästään lastentarhaopettajien tehtäväksi. JHL ihmettelee, onko vasujen laatimista koskeva lain määräys epäselvä, koska sitä tulkittaessa laatimisesta vastaaminen on muuttunut laatimiseksi eli suunnitelman tekemiseksi, JHL:n varhaiskasvatuksesta vastaava sopimustoimitsija Minna Pirttijärvi hämmästelee.

Uudet varhaiskasvatussuunnitelmat otettiin käyttöön koko maassa 1.8.2017. Jokaiselle varhaiskasvatuksen piirissä olevalle lapselle on palvelumuodosta riippumatta laadittava oma henkilökohtainen vasu. Sen laatimisesta päiväkodissa vastaa lain 7a-pykälän mukaan lastentarhaopettaja. Lain perusteluissa kuitenkin todetaan selvästi, että vasun laatiminen edellyttää lapsen vanhempien tai huoltajien sekä henkilökunnan tietojen, taitojen ja asiantuntemuksen yhdistämistä lapsen hyvinvoinnin tukemiseksi.

- JHL tulkitsee tätä määräystä niin kuin se on kirjoitettu: laatimiseen eli suunnitelman tekemiseen osallistuu myös muu henkilöstö. Lastentarhanopettaja vastaa, että jokaiselle lapselle on tehty oma henkilökohtainen vasu ja että sitä päivitetään, mutta laatiminen onnistuu parhaiten moniammatillisella yhteistyöllä. Lapsen kasvattamiseen osallistuu joka tapauksessa koko varhaiskasvatuksen henkilöstö, joten kaikkien osallistuminen vasun laatimiseen onkin varsin luontevaa, Pirttijärvi sanoo.

Lisätietoja: sopimustoimitsija Minna Pirttijärvi, p. 0400 885 017

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

SAK:laisten kassojen vaatimukset menestyivät merkittäviltä osin markkinaoikeuden päätöksessä YTK-jutussa22.9.2017 15:30Tiedote

Markkinaoikeus katsoo tänään antamassaan ratkaisussa, että Yleisen työttömyyskassa YTK:n markkinointi vuosina 2013–2015 on osaksi harhaanjohtavaa. Oikeuden ratkaisu koskee asiaa, jossa oikeutta pyydettiin ottamaan kantaa YTK:n mainontaan, jossa vertailtiin työttömyyskassojen jäsenmaksuja. Tuomion parasta antia on se, että markkinaoikeus otti YTK:n markkinoinnin tutkittavakseen EU-oikeuden perusteella. Hakemuksen asian selvittämisestä markkinaoikeudessa tekivät JHL:n työttömyyskassa ja kahdeksan muuta SAK:laisten liitojen työttömyyskassaa. Työttömyyskassojen tekemän haastehakemuksen mukaan YTK:n kampanja olisi vertaillut työttömyyskassojen jäsenyyden hintoja harhaanjohtavalla tavalla. Oikeuden mielestä asia oli osaksi näin. Markkinaoikeuden mukaan eräs YTK:n käyttämä mainosvideo on harhaanjohtava, koska se viittaa YTK:n työttömyysturvan olevan muita edullisempi. Tämä harhaanjohtava mainos on omiaan vaikuttamaan palkansaajan taloudelliseen käyttäytymiseen tai aiheuttamaan vahinkoa kilpai

JHL haluaa lisää euroja työntekijöiden kukkaroon, hallituksen pitää budjettiriihessä laittaa lisärahaa myös turvallisuuteen ja koulutukseen29.8.2017 08:30Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii, että Suomen hallitus tekee ensi viikon budjettiriihessä oikeudenmukaisia ratkaisuja, jotka parantavat julkisen palvelun työntekijöiden taloudellista asemaa ja työoloja. Pääministeri Juha Sipilä on kertonut, että valtiolla siirrytään saneeraamisesta kehittämisvaiheeseen. Nyt on aika osoittaa, että valtio arvostaa myös julkisen palvelun työntekijöitä.