Varhaisvihanneksia saadaan kylmästä keväästä huolimatta

Avomaankasvisten viljelijät joutuivat tänä vuonna tasapainoilemaan kasvustojen kanssa epätavallisen kylmässä kevätsäässä. Tämä sekoitti suunnitelmia ja istutusten ajoituksia, mutta viljelijöiden ammattitaidon ja joustavuuden ansiosta varhaisvihannesten ja varhaisperunoiden satokausi alkaa jälleen juhannusviikolla tuttuun tapaan.

Sadetuksia ja harsoja tarvittiin

Varhaisvihannesten kasvu eteni kylmyyden takia hitaasti. Yöhallojen uhatessa istutuksia siirrettiin. Kausihuoneissa käytettiin kylmimpinä öinä lämpöpuhaltimia. Myös hallasadetuksiin ja kaksinkertaisiin harsoihin turvauduttiin. Lisäksi kevät oli suuressa osassa Suomea kuiva, mikä lisäsi työn määrää. Nyt varhaisimpia satoja on pystytty jo korjaamaan.

Nippusipulit, -porkkanat ja -nauriit lähiherkkuina

Ensisatojen sipulit, porkkanat ja nauriit myydään niputettuina. Kasvisten koko saattaa alkuun olla vähän tavallista pienempää. Paikoitellen jouduttiin esimerkiksi punajuuria kylvämään uudelleen ja istuttamaan kaalien taimia toistamiseen, mikä on hieman hidastanut varhaissatojen valmistumista.

Varhaiskaali on kaikkien suosikki

Varhaiskaali on noussut alkukesän ykkössuosikiksi. Sitä odotetaan ja arvostetaan. Kotimaan varhaiskaalin maku on raikas, hieman makea. Rapeus ja mehevyys tekevät siitä herkullisen salaattiaineksen. Coleslaw-kaalisalaatti on grilliruokien luottolisäke. Kukkakaalia saadaan juhannusviikolle vain kaikkein lämpimimmiltä lohkoilta.

Salaatit viettävät juhlavuottaan

Salaatit kantavat tänä vuonna Vuoden vihannes -titteliä. Avomaan salaattikausi alkaa rapeasta keräsalaatista, jota kutustaan myös amerikan- ja jäävuorisalaatiksi. Kannattaa seurata tilannetta, koska vähin erin satoja saadaan avomaalta myös roomansalaatista, monista erikoissalaateista sekä entisaikojen pehmeälehtisestä keräsalaatista.

Käytä tuoreina, vokkaa, höyrytä, grillaa

Kesällä useimmat varhaisvihannekset maistuvat sellaisinaan, kypsentämättä. Herkät maut ja rapsakkuus tulevat parhaiten esiin tuoreesta kasviksesta. Hyvä öljy- tai jogurttikastike viimeistelee salaatit.

Pikapaistaminen vokki- tai paistinpannussa on hyvä tapa kypsentää ensisatojen kasviksia, ja se onnistuu ulkonakin. Samaan tapaan kasvikset paahtuvat grillissä parilalevyn päällä tai uunipannussa. Unohtaa ei kannata höyrykattilaakaan. Tärkeintä on välttää ylikypsentämistä.

Valtakunnallista varhaisvihannes- ja perunaviikkoa vietetään 19. – 25.6.2017.

Lisätiedot: kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, puh. 0400 544728

Kokeillut ruokaohjeet:

Linssi-varhaisvihannessalaatti

Kesäkeitto

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.