Varhaisvihanneksia saadaan kylmästä keväästä huolimatta

12.6.2017 09:56 | Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Avomaankasvisten viljelijät joutuivat tänä vuonna tasapainoilemaan kasvustojen kanssa epätavallisen kylmässä kevätsäässä. Tämä sekoitti suunnitelmia ja istutusten ajoituksia, mutta viljelijöiden ammattitaidon ja joustavuuden ansiosta varhaisvihannesten ja varhaisperunoiden satokausi alkaa jälleen juhannusviikolla tuttuun tapaan.

Sadetuksia ja harsoja tarvittiin

Varhaisvihannesten kasvu eteni kylmyyden takia hitaasti. Yöhallojen uhatessa istutuksia siirrettiin. Kausihuoneissa käytettiin kylmimpinä öinä lämpöpuhaltimia. Myös hallasadetuksiin ja kaksinkertaisiin harsoihin turvauduttiin. Lisäksi kevät oli suuressa osassa Suomea kuiva, mikä lisäsi työn määrää. Nyt varhaisimpia satoja on pystytty jo korjaamaan.

Nippusipulit, -porkkanat ja -nauriit lähiherkkuina

Ensisatojen sipulit, porkkanat ja nauriit myydään niputettuina. Kasvisten koko saattaa alkuun olla vähän tavallista pienempää. Paikoitellen jouduttiin esimerkiksi punajuuria kylvämään uudelleen ja istuttamaan kaalien taimia toistamiseen, mikä on hieman hidastanut varhaissatojen valmistumista.

Varhaiskaali on kaikkien suosikki

Varhaiskaali on noussut alkukesän ykkössuosikiksi. Sitä odotetaan ja arvostetaan. Kotimaan varhaiskaalin maku on raikas, hieman makea. Rapeus ja mehevyys tekevät siitä herkullisen salaattiaineksen. Coleslaw-kaalisalaatti on grilliruokien luottolisäke. Kukkakaalia saadaan juhannusviikolle vain kaikkein lämpimimmiltä lohkoilta.

Salaatit viettävät juhlavuottaan

Salaatit kantavat tänä vuonna Vuoden vihannes -titteliä. Avomaan salaattikausi alkaa rapeasta keräsalaatista, jota kutustaan myös amerikan- ja jäävuorisalaatiksi. Kannattaa seurata tilannetta, koska vähin erin satoja saadaan avomaalta myös roomansalaatista, monista erikoissalaateista sekä entisaikojen pehmeälehtisestä keräsalaatista.

Käytä tuoreina, vokkaa, höyrytä, grillaa

Kesällä useimmat varhaisvihannekset maistuvat sellaisinaan, kypsentämättä. Herkät maut ja rapsakkuus tulevat parhaiten esiin tuoreesta kasviksesta. Hyvä öljy- tai jogurttikastike viimeistelee salaatit.

Pikapaistaminen vokki- tai paistinpannussa on hyvä tapa kypsentää ensisatojen kasviksia, ja se onnistuu ulkonakin. Samaan tapaan kasvikset paahtuvat grillissä parilalevyn päällä tai uunipannussa. Unohtaa ei kannata höyrykattilaakaan. Tärkeintä on välttää ylikypsentämistä.

Valtakunnallista varhaisvihannes- ja perunaviikkoa vietetään 19. – 25.6.2017.

Lisätiedot: kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, puh. 0400 544728

Kokeillut ruokaohjeet:

Linssi-varhaisvihannessalaatti

Kesäkeitto

Pohjoismaiden maanviljelijät kokoontuvat Hämeenlinnaan ruotimaan alan digitalisoitumista 16.-18.8.201715.8.2017 09:44Kutsu

Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC:n laajennettu yleiskokous järjestetään Hämeenlinnan Cumulus Resort Aulangolla 16.-18.8.2017. Kokouksessa pohjoismaiset viljelijäjärjestöt keskustelevat muun muassa ruoka-alan digitalisoitumisen haasteista ja mahdollisuuksista sekä osuustoiminnan kilpailueduista ja tulevaisuudennäkymistä. Kokoukseen osallistuu toistasataa viljelijä- ja osuustoimintajärjestöjen edustajaa. Suomella on NBC:n puheenjohtajuus 2015-2017.

Sadonkorjuun kasviksia lautasille15.8.2017 07:00Tiedote

Elokuun loppupuoliskon viikot 33 ja 34 on nimetty Suomessa kasvisten sadonkorjuuviikoiksi. Valtakunnallisia kasvisviikkoja päästään viettämään tänäkin vuonna. Avomaan ammattiviljelijöiden huolenpidossa kasvikset ovat kehittyneet varmasti, vaikkakin kylmyyden takia hitaasti. Joillekin kasveille viileys on jopa etu. Esimerkiksi salaateissa ei ole havaittu laatuongelmia, eivätkä kasvit ole alkaneet kukkia, kuten niille käy helteillä. Myös kukka-, parsa- ja keräkaaleille kesän lämpölukemat ovat olleet riittäviä.

Lähiruoka- ja pienpanimotrendit esillä Herkkujen Suomi-lähiruokatapahtumassa3.8.2017 10:03Tiedote

Tänään alkava lähiruokatapahtuma Herkkujen Suomi ja Syystober-olutjuhla järjestetään Helsingin Rautatientorilla jo seitsemättä kertaa, ja tänä vuonna tapahtuma on uudistunut ja yhtenäistynyt yhdeksi tapahtumakokonaisuudeksi. Tapahtuman teema #Syödäänyhdessä yhdistää oluen ja lähiruuan yhtenäisellä anniskelu- ja ruoka-alueella. Lähiruuan ja suomalaisen oluen tuotanto ja kulutus on kasvanut Suomessa tasaista vauhtia, ja suoramyynti kiinnostaa kuluttajaa ja tuottajaa enemmän kuin koskaan. Herkkujen Suomessa kuluttaja pääsee tutustumaan lähiruoka- ja pienpanimotrendeihin ja ostamaan herkkuja suoraan tuottajalta.