Världens första ginbaserade havrelikör från Finland

Arctic Blue Beverages som tillverkar produkten Arctic Blue Gin kommer att lansera världens första ginbaserade havrelikör. Den veganska Arctic Blue Oat likören är tillverkad av inhemsk, glutenfri, ekologisk havre.

Arctic Blue Beverages Oy – tillverkaren av den internationellt prisbelönta Arctic Blue Gin, kommer att lansera världens första ginbaserade havrelikör. Marknaden för mjölksubstitut växer i en mycket snabb takt i både Europa och USA, där tillväxten har legat i tredubbla siffror två år i rad. Havre förväntas gå förbi mandeln och bli den främsta växtbaserade råvaran i sin produktgrupp, samt uppnå en försäljning på över en miljard euro under de kommande fem åren.

Havre ersätter mjölk
Den globala marknaden för traditionella gräddbaserade likörer är kring18 miljoner flaskor per år, ungefär 1,5 miljarder euro, rapporterar Drinks Retail News. Till skillnad från nästan alla andra gräddlikörer, är Arctic Blue Oat en vegansk produkt. ”Havre har hittills huvudsakligen använts i mejeriprodukter som ersätter mjölk. Vi har dock konstaterat att havre även fungerar som en utmärkt bas i en alkoholprodukt” säger Valtteri Eroma, VD för Arctic Blue Beverages. Styrelsemedlem Tuomas Kukkonen, tidigare VD för Kaslink har en betydande roll i företagets produktutveckling. Kaslink är känd för sina havrebaserade produkter som senare sålts till Fazer Group.”Arctic Blue Oat kommer attfinnas ute på den finska marknaden innan sommaren. I resten av världen stegvis under detta år”, säger Eroma.

Finskt ekologisk havre
I tillverkningsprocessen av den nya produkten Arctic Blue Oat, har man tagit avstamp i den andra huvudingrediensens, artesan ginens smakvärld. Artesan Ginen tillverkas i Ilomants, i Finlands östligaste kommun. Till skillnad från havrebaserade drycker som vanligtvis finns tillgängliga i våra dagligvaruaffärer, innehåller Arctic Blue Oat endast ingredienserna havre och vatten, inga tillsatsämnen. Arctic Blue Oat består bara av finska, glutenfritt, ekologisk havre.

Globalt har marknaden för mjölksubstitut fördubblats de senaste fem åren, från cirka 10 miljarder euro till 20 miljarder euro. Till havreproduktens fördelar hör en mindre miljöbelastning jämfört med mejeriprodukter, havrens hälsofördelar samt den goda smaken.

Jan Erola
Kommunikation och PR
jan.erola@arcticbluebeverages.com

Tuomas Kukkonen
Styrelsemedlem
tuomas.kukkonen@arcticbluebeverages.com

Arctic Blue Beverages mest kända produkter är dess internationellt hyllade Arctic Blue Gin och Arctic Blue Gin Navy Strength. Utöver dessa inkluderar koncernens dryckessortiment även destillat och viner från Valamo Kloster som dotterbolaget Valamo Beverage Oy säljer. I början av året 2021, har Arctic Blue Beverages Oy meddelat att de kommer lansera sitt eget tonic-vatten samt inleda ett samarbete kring en ny produkt tillsammans med Kouvolan Lakritsi Oy, ett premium lakritstillverkare.

Följ Arctic Blue Beverages

Senaste pressmeddelandena från Arctic Blue Beverages