Varma ei peri vuokria kahvila- ja ravintolayrittäjiltä kahdelta kuukaudelta – joustoa liiketilavuokriin saavat myös erityisissä vaikeuksissa olevat yrittäjät

Varma ei peri kahvila- ja ravintolavuokralaisiltaan vuokria touko- ja kesäkuussa koronavirusepidemian vuoksi. Vuokranvapautuksen taustalla on lakimuutos sulkea kahviloiden ja ravintoloiden asiakaspaikat koronaviruksen leviämisen estämiseksi kahdeksi kuukaudeksi.

Päätös vuokranvapautuksesta koskee ravitsemisliikkeitä, jotka ovat vuokralaisina Varman kokonaan omistamissa toimitiloissa. Lainmuutoksen myötä kahviloilla ja ravintoloilla ei ole mahdollista jatkaa toimintaansa entiseen tapaan. Asiakasmäärät ovat laskeneet huomattavasti ja osa ravintolatoimijoista on sulkenut ovia.

– Varma haluaa kiinteistöjen omistajana olla vuokralaistemme tukena muuttuvassa toimintaympäristössä. Meille on tärkeää, että elinvoimaisilla yrityksillä olisi edellytykset jatkaa toimintaansa poikkeustilanteen jälkeenkin. Annamme ravintolatoimijoille nyt vapautuksen kahden kuukauden vuokrista, sanoo kiinteistösijoitusjohtaja Ilkka Tomperi.

Varma jättää vuokrat perimättä kahden kuukauden ajalta, mikä vastaa sulkemismääräyksen kestoa. Varma on yhteydessä näihin vuokralaisiin.

Varma antaa joustoa liiketilavuokriin erityisissä vaikeuksissa oleville yrittäjille

Koronaviruksen leviäminen ympäri maailman on asettanut yritykset ja koko yhteiskunnan poikkeukselliseen tilanteeseen. Toissa viikolla Varma linjasi, että Varma tukee niiden liiketilojen vuokralaisia, joiden liiketoimintaan poikkeuksellinen tilanne on vaikuttanut erityisen paljon.

Näille yrittäjille Varma antoi mahdollisuuden keskeyttää vuokrien laskutuksen kahden kuukauden ajaksi touko–kesäkuussa. Laskuttamatta jätettäville vuokrille tehdään erillinen maksusuunnitelma vuokralaisten kanssa. Päätös tehtiin, jotta yritystoiminnalla olisi edellytykset jatkua myös poikkeustilanteen jälkeen.

– Koronakriisi on ollut poikkeuksellisen voimakas ja hyvin nopeasti laajoja negatiivisia taloudellisia vaikutuksia aiheuttava tapahtuma. Tärkeää on, että yhteiskunta ja talous saadaan myös toipumaan mahdollisimman nopeasti kohtaamastamme shokista. Siitä kasvusta haluamme mahdollisimman monen asiakkaamme pääsevän myös nauttimaan ja siksi haluamme olla mahdollisuuksien mukaan auttamassa näitä yrityksiä näiden pahimpien kuukausien aikana, Tomperi sanoo.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2019 Varman maksutulo oli 5,3 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2019 lopussa 48,7 miljardia euroa. www.varma.fi