Varma liittyy mukaan kansainväliseen kiinteistöjen nollahiilisitoumukseen – tavoitteena energiankäytöltään päästötön kiinteistökanta

Varma liittyy kansainväliseen kiinteistö- ja rakennusalan sitoumukseen, joka pyrkii tekemään kiinteistöistä energiankäytöltään hiilineutraaleja. Varman tavoitteena on tehdä omistamistaan kiinteistöistä energiankulutukseltaan päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä.

Kansainvälinen kiinteistösijoittajien Nollahiilirakennussitoumus (Net Zero Carbon Buildings Commitment) haastaa rakennus- ja kiinteistöalan yrityksiä sekä kaupunkeja asettamaan tavoitteeksi kiinteistöjen hiilineutraalin energiankäytön vuoteen 2030 mennessä.

– Varma haluaa olla edelläkävijänä pienentämässä omien kiinteistöjensä energiankulutusta ja kiinnittämässä huomiota ilmastonmuutoksen kannalta merkittäviin rakennusten päästöihin. Isona suomalaisena kiinteistösijoittajana meillä on velvollisuus pyrkiä vähentämään päästöjä ja kulkea kohti hiilineutraaliutta. Kiinteistöjen muuttaminen energiankäytöltään nollahiilisiksi vaatii toimia, ja sitoumuksen tavoitteet ovat linjassa meidän omien ilmastotavoitteidemme kanssa, sanoo Varman kiinteistösijoituspäällikkö Johanna Haikala.

Varman omana ilmastotavoitteena on, että kiinteistöjen sähkö on päästötöntä 2025 mennessä ja lämpö päästötöntä 2030 mennessä.

– Varman kiinteistöistä 7 kohteeseen on asennettu aurinkopaneeleita. Vuonna 2020 Varma on aloittanut lämpöpumppujen asentamisen osaan asuntokohteistaan, ja tavoitteena on tällä tavoin puolittaa asuntokannan päästöt vuoteen 2023 mennessä. Lähes kaikkien Varman omistamien asuntojen kiinteistösähkö on tällä hetkellä päästötöntä, Haikala sanoo.

Työeläkeyhtiö Varma on yksi Suomen suurimmista kiinteistösijoittajista, ja sen kiinteistösijoitusten arvo oli 4,6 miljardia euroa maaliskuun lopussa 2020. Varma tarjoaa toimitiloja yrityksille, ja sillä on noin 4 000 vuokra-asuntoa.

Jopa kolmannes ilmastonmuutospäästöistä tulee rakennuksista

Kansainvälisen nollahiilisitoumuksen taustalla ovat merkittävät kansainväliset päästövähennyksiä edistävät tahot C40-kaupunkiverkosto, World Green Building Council ja The Climate Group.

– Nykyisellä hiilipäästöjen vauhdilla ilmasto lämpenee 1,5 astetta jo ennen vuotta 2030. Rakennusten osuus ilmastonmuutospäästöistä on noin kolmannes sekä Suomessa että myös globaalisti. Tämän vuoksi kiinteistöalan edustajilla on valtava mahdollisuus tehdä osansa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, sanoo kehityspäällikkö Lauri Tähtinen Green Building Council Finlandista.

Sitoumuksen määritelmän mukainen nollahiilirakennus tarkoittaa energiatehokasta rakennusta, joka käyttää pääosin uusiutuvaa energiaa ja jonka jäljelle jäävät energiankäytön hiilipäästöt kompensoidaan vuosittain.

–Tavoitteenamme on käyttää kiinteistöistämme uusiutuvia energianmuotoja, kuten tuulivoimaa ja aurinkosähköä sekä tarvittaessa ostaa päästötöntä sähkö- ja lämpöenergiaa täydentämään tätä. Pyrimme siihen, että pääsisimme päästöttömään tilaan tavoitteidemme mukaisesti siten, ettei meidän tarvitsisi kompensoida kiinteistöjemme energiankulutuksen hiilipäästöjä, Johanna Haikala Varmasta sanoo.

Sitoumuksen on allekirjoittanut globaalistia 96 organisaatiota.

Lisätiedot:

Johanna Haikala, kiinteistösijoituspäällikkö, Varma, puh. 040 820 6696,

Suvi Vesterinen, viestintäpäällikkö, Varma, puh. 040 555 8029,

Lauri Tähtinen, kehityspäällikkö, Green Building Council, puh. 040 486 5400

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2019 Varman maksutulo oli 5,3 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,9 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2020 lopussa 46,3 miljardia euroa. www.varma.fi.

Green Building Council Finland on Suomen vaikuttavin ja laaja-alaisin kestävän rakennetun ympäristön yhteistyöverkosto. GBC Finland tuo yhdessä hiilineutraalit, kiertotalouden mukaiset ja kestävää elämäntapaa tukevat ratkaisut luonnolliseksi osaksi kaikkea kiinteistö- ja rakennusalan toimintaa. www.figbc.fi

Drawing inspiration from the forest, Spring wins architectural competition for Katajanokan Laituri24.6.2020 14:02:01 EESTPress release

Proposal Spring by Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy has won the architectural competition for timber office premises planned in Katajanokka. The carbon neutral building, named Katajanokan Laituri and owned by Varma, will house Stora Enso’s head office, a hotel and other business facilities. In its selection of the winner, the jury emphasised, among other things, the versatile uses offered to citizens in the building.

Metsästä innoitusta ammentava Spring voitti Katajanokan Laiturin arkkitehtuurikilpailun24.6.2020 14:00:08 EESTTiedote

Katajanokalle suunnitteilla olevasta puisesta toimitilasta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun on voittanut Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:n työ Spring. Katajanokan Laituriksi nimettyyn ja Varman omistamaan hiilineutraaliin rakennukseen tulee Stora Enson pääkonttori, hotelli sekä muita toimitiloja. Voittajan valinnassa painotetiin muun muassa rakennuksen kaupunkilaisille tarjoamia hyviä käyttömahdollisuuksia.

Työn murros edellyttää uudenlaisia keinoja työkyvyttömyysriskin hallintaan22.6.2020 07:36:27 EESTTiedote

Työelämässä on tapahtunut paljon myönteistä kehitystä, mutta samalla tutkimukset antavat huolestuttavia signaaleja työkyvyn haasteista. Sairauspoissaolot ovat lisääntyneet, mielenterveyden ongelmat kasvaneet ja työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on kääntynyt kasvuun. Varman Tietoa työkyvystä -raporttisarjan ensimmäinen osa Työn murros ja työkyky – näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi kokoaa yhteen työkykyyn ja työkyvyttömyy­teen liittyvää tutkimustietoa sekä tarjoaa myös uusia käytännön työvälineitä työkyvyn edistämisen asiantuntijoille.