Varma myi osan Katajanokan arvokiinteistöstä – korttelista muotoutumassa asunto- ja hotellikokonaisuus

Varma on myynyt osan Keskon entisenä pääkonttorina tunnetusta kiinteistöstä Helsingin Katajanokalta NREP:n hallinnoimalle kiinteistörahastolle. Tyhjillään olleesta toimistotalosta on vuodessa kehitetty kolmen eri omistajan asunto- ja toimitilakokonaisuus.

Havainnekuva Kruunuvuorenkadun asuntojen sisäpihalta – kuva: L Arkkitehdit Oy

NREP:n kanssa 28.9.2017 solmitun kaupan kohteena oli kiinteistön Kanavakadun puoleinen siipi. Aiemmin syyskuussa Varma myi kiinteistöstä Satamakadun puoleisen osuuden kiinteistörahastoyhtiö AXA Real Estate Investmentin hallinnoimalle rahastolle.

Vuonna 1940 valmistunut ja useaan otteeseen laajennettu toimisto- ja varastokiinteistö sijaitsee keskellä valmista kaupunkirakennetta, joka on kaupunkikuvallisesti arvokas ja luokiteltu suojeltavaksi. Kauppojen myötä kiinteistö muutetaan omistus- ja vuokra-asunnoiksi sekä hotellikäyttöön. Lisäksi kiinteistön katutasoon toteutetaan liiketiloja, mm. K-Market päivittäistavarakauppa.

‒ Kiinteistökehityksen näkökulmasta hanke on erittäin mielenkiintoinen ja haastava. Rakennus vaatii paljon korjausta, koska se on tullut teknisen ikänsä päätepisteeseen. Myös rakennuksen julkisivumuuraukset puretaan ja rakennetaan uudelleen nykyisen kaltaisiksi. Lopputulos on historiaa henkivä arvokiinteistö, joka noudattaa tämän päivän määräyksiä ja teknisiä ratkaisuja, kertoo Varman kiinteistökehitysjohtaja Aarne Markkula.

Varma hankki Keskon entisen pääkonttorin omistukseensa runsas vuosi sitten, ja siinä on rakennusoikeutta yhteensä noin 28 600 kerrosneliömetriä. Kesäkuussa 2017 käynnistyi Kruunuvuorenkadun puoleisen siiven rakennustyöt. Siipeen rakennetaan 120 vuokrahuoneistoa ja katutasoon kahdesta kolmeen 250–500 m²:n liiketilaa, jotka jäävät Varman omistukseen. Asuinhuoneistojen vuokraus käynnistyy syksyllä 2018 ja kohde valmistuu loppuvuodesta 2018.

Valmistelevat rakennustyöt on aloitettu kaikkien hankkeiden osalta, ja kolmeen eri kiinteistöyhtiöön jakautunut kokonaisuus on kaikilta osin valmis keväällä 2019. Uudistettavan asuntopihan alle rakennettavat 90 autopaikkaa valmistuvat vuoden 2018 lopussa.

‒ Kiinteistö saa uuden elämän kolmen omistajan yhteistyöllä. Olemmekin erittäin tyytyväisiä, että löysimme toimivan kokonaisratkaisun kiinteistön mittavalle uudistamiselle. Katajanokan hanke on kooltaan yksi merkittävimmistä toimistojen muutoskohteista vaihtoehtoiseen käyttöön, joka kohteen rungon ja sijainnin puolesta on ollut mahdollista ja vielä taloudellisesti kannattavaa. Varman omistukseen jäävä vuokra-asuntokohde Katajanokalla täydentää loistavasti vuokra-asuntotarjontaamme, Aarne Markkula sanoo.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on Suomen suurin työeläkeyhtiö ja yksityinen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 878 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2016 Varman maksutulo oli 4,7 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,3 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli kesäkuun 2017 lopussa 45,0 miljardia euroa.

Lisätietoja:

Aarne Markkula, kiinteistökehitysjohtaja, puh. 040 522 6927

Leena Rantasalo, viestintäpäällikkö, puh. 050 3007980

Leena RantasaloViestintäpäällikkö, Varman tulos ja sijoitukset

Havainnekuva Kruunuvuorenkadun asuntojen sisäpihalta – kuva: L Arkkitehdit Oy

Varma on Suomen suurin työeläkeyhtiö ja yksityinen sijoittaja. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on pitkäjänteinen ja vakavarainen sijoittaja sekä työhyvinvoinnin edelläkävijä.

Kutsu medialle: Varman Q3-tulosinfo 26.10. klo 13.3017.10.2017 08:08Kutsu

Tervetuloa Varman tammi‒syyskuun tulosinfoon torstaina 26.10.2017 klo 13.30 Helsingin Salmisaareen osoitteeseen Salmisaarenranta 11. Toimitusjohtaja Risto Murto käy läpi katsauskauden tuloksen ja ajankohtaisia talousaiheita. Varman sijoituksista ja markkinoiden näkymistä kertoo sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä. Voit ilmoittautua tilaisuuteen viestintäpäällikkö Leena Rantasalolle, puh. 050 300 7980 tai leena.rantasalo@varma.fi. Jos et itse pääse mukaan, voit välittää kutsun kollegallesi. Lämpimästi tervetuloa! VARMA Leena Rantasalo Viestintäpäällikkö

Pääkaupunkiseudun suurin Lidl avautui Kalliossa – Varma hakee innovatiivisia ratkaisuja kaupunkien kiinteistökehitykseen21.9.2017 16:49Tiedote

Pääkaupunkiseudun suurin Lidl-myymälä avautui torstaina 21.9. Helsingin Kalliossa. Myymälän myyntitila on noin 1 600 m², ja se rakennettiin tilaan, jossa on aiemmin toiminut autokorjaamo. Myymälän alakertaan saatiin mittavien muutostöiden jälkeen parkkihalli ja lastausalue, joiden avulla ratkaistiin kiinteistön merkittävimmät rakenteelliset haasteet. Varman kiinteistökehityksen painopiste on erityisesti olemassa olevien kiinteistöjen kehityksessä. ‒ Meillä on käynnissä lukuisia hankkeita, joissa uudistetaan joko yksittäistä kiinteistöä tai suurempaa aluetta. Hankkeilla tavoitellaan Tampereen Finlaysonin tai Helsingin Arabia135:n kaltaisia uudistuksia, jotka tuovat uutta elävyyttä alueelle työssäkäynnin lisäksi, kertoo Varman kiinteistökehitysjohtaja Aarne Markkula. ‒ Kiinteistöjen kehitystyö on usein hidasta ja työlästä, ja se vaatii myös kaavamuutoksia. Onneksi kehityshankkeisiin suhtaudutaan nykyään positiivisemmin, ja kehityksen esteitä on pyritty poistamaan järkevöittämällä määräyk