Varma osti Eteläesplanadi 8 toimistokiinteistön Helsingissä

Varma on ostanut Helsingin ydinkeskustassa, osoitteessa Eteläesplanadi 8, sijaitsevan kiinteistön noin 41 miljoonalla eurolla. Kiinteistö Oy Ornantin myyjänä oli Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia.

Eteläesplanadi 8

Eteläesplanadin ja Fabianinkadun kulmassa sijaitsevassa toimistorakennuksessa on noin 5 400 m² vuokrattavaa toimisto- ja liiketilaa sekä noin 1 300 m² kokous- ja muita yhteiskäyttöisiä tiloja. Näiden lisäksi on tarjolla runsaasti varastotiloja sekä 26 paikan pysäköintihalli.

– Eteläesplanadi 8:n toimistokiinteistö sopii hyvin Varman suoraan kiinteistösalkkuun ja täydentää toimitilatarjontaamme ydinkeskustan arvokohteella. Olemme ristineet kiinteistön Amandaksi ja viimeistelemme rakennuksen yksityiskohdat uuteen loistoonsa. Uskomme, että talon modernien monitilatoimistojen mahdollistamat avarat pohjaratkaisut ja arvokas sisäänkäynti luovat erinomaiset puitteet yritysten nykyaikaisille tilatarpeille, sanoo Varman kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi.

Rakennuksen vanha, arkkitehtien Kiseleff & Heikelin suunnittelema puoli on rakennettu vuonna 1884, ja sitä on laajennettu vuonna 1977 Jaakko ja Kaarina Laapotin suunnittelemalla osalla. Rakennukseen on juuri valmistumassamerkittävä peruskorjaus, ja kiinteistö on liitetty kaukojäähdytysverkostoon.

Kohteella on erinomainen ja keskeinen sijainti Helsingin keskustassa, ja se tarjoaa profiililtaan korkeatasoiset puitteet käyttäjilleen ja heidän vierailleen.

– Kiinteistön myynti on osa normaalia salkunhoitoamme, jonka tavoitteena on muodostaa Fennialle monipuolinen ja hyvin hajautettu kiinteistösijoitussalkku. Kiinteistöön kohdistui runsaasti niin koti- kuin ulkomaista kysyntää. On hienoa, että tämä arvokohde löysi uuden kotinsa vakavaraisen kotimaisen sijoittajan salkusta, kertoo kiinteistöliiketoiminnan johtaja Timo Rantala Fennia Varainhoidosta.

Amandan ensimmäisiä toimistovuokralaisia on jo sinne muuttanut Pankaboard Oyj. Kohteen liiketiloissa toimivat ravintola Pompier Espa sekä Auratum Oy. Kuntosalia operoi HealthShape Oy. Kohteen vapaiden tilojen vuokraus käynnistyy välittömästi.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 878 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2016 Varman maksutulo oli 4,7 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,3 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2017 lopussa 45,4 miljardia euroa.

Lisätietoja:

Ilkka Tomperi, sijoitusjohtaja, kiinteistöt, puh. 050 379 1903, ilkka.tomperi@varma.fi

Leena Rantasalo, viestintäpäällikkö, puh. 050 300 7980, leena.rantasalo@varma.fi

Leena RantasaloViestintäpäällikkö, Varman tulos ja sijoitukset

Eteläesplanadi 8

Varma on Suomen suurin työeläkeyhtiö ja yksityinen sijoittaja. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on pitkäjänteinen ja vakavarainen sijoittaja sekä työhyvinvoinnin edelläkävijä.

Den starka ekonomin avspeglade sig i avkastningarna – Varmas placeringar avkastade 6,2 %26.10.2017 13:40Tiedote

Marknadsvärdet på Varmas placeringar steg under januari–september till 45,4 (42,4) miljarder euro. Placeringsportföljens avkastning var 6,2 (3,1) procent, dvs. 2,7 miljarder euro. Bolagets solvens förbättrades till 11,4 (10,1 ) miljarder euro. Varma hade stor framgång i den omgång av försäkringsöverföringar mellan arbetspensionsbolagen som avslutades i september. Enligt Arbetspensionsförsäkrarna TELA rf:s statistik uppgår de försäkringsavgifter som förs över till Varma till 48 miljoner euro. ‒ Varmas ekonomiska läge har förbättrats ytterligare under detta år. Vår solvens och våra placeringstillgångar ligger på rekordartat höga nivåer. Den framgångsrika överföringsomgången stärkte premieinkomstutvecklingen. Under de senaste fem åren har överföringarna gett Varma hela 200 miljoner euro i ytterligare premieinkomst. Tacket för det går till våra kunder och hela vår personal, säger verkställande direktör Risto Murto. Utsikterna i den internationella ekonomin är mer balanserade än någonsin un

Strong economy reflected in returns – Varma’s return on investments stood at 6.2 per cent26.10.2017 13:37Tiedote

The market value of Varma’s investments rose to EUR 45.4 (42.4) billion in January–September. The investment portfolio generated a return of 6.2 (3.1) per cent or EUR 2.7 billion, and the company’s solvency strengthened to EUR 11.4 (10.1) billion. Varma did well in the account transfer rounds between earnings-related pension companies which were concluded at the end of September. According to the statistics of the Finnish Pension Alliance TELA, the contributions to be transferred to Varma total EUR 48 million. “Varma’s financial situation has further improved this year. Our solvency and investment assets are at a record high level. The successful transfer round supported the increase in premium income. The premium income transferred to Varma over the past five years amounts to EUR 200 million. I would like to thank our customers and employees for this,” says Risto Murto, Varma’s President & CEO. “The outlook for the global economy is more balanced now than it has been for the past nine