Varma pilotoi yhteistyössä Spring Housen kanssa mielenterveyskuntoutujien yksilöllistä työssävalmennusta (IPS)

Varma pilotoi ensimmäisenä työeläkeyhtiönä Suomessa Yhdysvalloista lähtöisin olevaa yksilöllisen työssävalmennuksen (Individual Placement and Support, IPS) versiota, joka huomioi suomalaisen työeläkevakuuttamisen ja sosiaaliturvan reunaehdot. Hanke toteutetaan yhteistyössä valmennusyhtiö Spring Housen kanssa.

IPS-mallia pilotoidaan osana Varman ammatillisen kuntoutuksen asiakkaana olevien mielenterveyskuntoutujien työllistämistä ja kuntoutusta.

- Hankkeen tavoitteena on vastata mielenterveyden häiriöiden yhteiskunnalliseen haasteeseen kehittämällä ammatillista kuntoutusta niin, että sen painopiste on vahvemmin työhön kiinnittymisessä, kertoo eläkejohtaja Jyrki Rasi Varmasta.

Työllistyminen on IPS-mallissa keskeinen osa kuntoutumista

Yksilöllinen työssävalmennus (Individual Placement and Support, IPS) on toimintamalli, jolla tuetaan erityisesti mielenterveyden häiriöistä kärsivien kuntoutujien mahdollisimman nopeaa, omien toiveiden mukaisen työn löytämistä avoimilta työmarkkinoilta. IPS-malli kehitettiin Yhdysvalloissa 1990-luvun alussa keskivaikeista ja vaikeista mielenterveysongelmista kärsivien kuntoutukseen.

- IPS-malli on näyttöön perustuva työhönvalmennuksen malli, joka on tiukoin tieteellisin kriteerein osoitettu vaikuttavaksi keinoksi tukea osatyökykyisten työllistymistä ja työhönpaluuta. Työllistymisvaikutusten lisäksi näyttöä on saatu myös elämänlaadun ja oireiden hallinnan paranemisesta, kertoo tutkimuspäällikkö Marika Schaupp Varmasta.

- Keskeisin ero perinteiseen malliin on, että painopiste on asiakkaan omissa työhön liittyvissä toiveissa ja tavoitteissa. Ensisijaisesti työpaikkoja haetaan avoimilta työmarkkinoilta ja tehtäviä voidaan kokeilla useampia ennen lopullista työelämään sijoittumista. Asiakkaan työhön kiinnittymisen tuki keskitetään työpaikalle, ja kuntoutujaa tukee työssävalmentaja, kertoo Spring Housen liiketoimintajohtaja Sanna Salminen.

Hankkeessa arvioidaan toimintamallin vaikutuksia mielenterveyskuntoutujien työllistymiseen ja työkykyyn sekä mallinnetaan toimintamallin konkreettisia vaikutusmekanismeja.

- Varma toteuttaa pilottiin liittyvän tutkimuksen, jossa kartoitetaan sitä, tukeeko malli mielenterveyskuntoutujien nopeampaa ja vahvempaa kiinnittymistä takaisin työelämään sekä parantaako se heidän työ- ja toimintakykyään. Tutkimuksessa kerätään sekä määrällistä että laadullista aineistoa erilaisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen, Marika Schaupp kertoo.

Pilottiin mukaan 40 kuntoutusasiakasta Pirkanmaalta ja Keski-Suomesta

IPS-pilottihanke toteutetaan vuosina 2020-2023. Pilottiin osallistujilta edellytetään mielenterveyssyistä johtuvaa työkyvyttömyyden uhkaa tai jo toteutunutta työkyvyn alenemaa. Osallistuja voi aloitushetkellä olla työsuhteessa, työtön, kuntoutustuella tai sairauspäivärahalla.

- Pilottiin otetaan enintään 40 Varman kuntoutusasiakasta. Varma tarjoaa pilottiin osallistumisen mahdollisuutta niille Pirkanmaalla tai Keski-Suomessa asuville mielenterveystaustaisille kuntoutusasiakkailleen, jotka tarvitsevat tukea työhön palaamisen suunnittelussa. Lähtökohtana on myös se, että omalla työnantajalla ei ole terveydentilalle soveltuvaa työtä tarjolla tai työsuhde on jo aiemmin päättynyt, Jyrki Rasi kertoo.

- Työssävalmentajan työn etsinnän ja työnantajayhteistyön tavoitteena on sellaisten työpaikkojen löytäminen, jossa kuntoutujan vahvuudet ja työnantajien työvoiman tarve vastaavat toisiaan. IPS-mallissa tuki ulottuu myös työsuhteen ylläpitämiseen ja vakiinnuttamiseen. Työssävalmentajan työssä keskitytään määrätietoisesti ja tavoitteellisesti paikalliseen ja alueelliseen työnantajayhteistyöhön ja yksilölliseen kuntoutujan työllistymisen tukemiseen, Sanna Salminen kertoo.

IPS-mallista on käynnistymässä myös sosiaali- ja terveysministeriön koordinoimia pilottihankkeita osana kansallista mielenterveysstrategiaa. Varman ja Spring Housen pilotti on itsenäinen kokonaisuus, ja se toteutetaan osana Varman normaalia ammatillisen kuntoutuksen toimintaa.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2019 Varman maksutulo oli 5,3 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,9 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli kesäkuun 2020 lopussa 45,3 miljardia euroa.

StaffPoint-konserniin kuuluva valmennustalo Spring House Oyauttaa asiakkaitaan oivaltamaan vahvuutensa työelämässä ja viemään ideat arjen työssä tapahtuviksi muutoksiksi.Spring House palvelee joustavasti sekä julkista että yksityistä sektoriatoimien palveluntuottajana Työ- ja elinkeinohallinnolle, työeläke- ja vakuutusyhtiölle sekä Kelalle ja valmentaen yritysten ja julkisten organisaatioiden esimiehiä ja työyhteisöjä.

Lisätietoja:

• Eläkejohtaja Jyrki Rasi, puh. 040 519 5150, etunimi.sukunimi (at)varma.fi
  • Liiketoimintajohtaja Sanna Salminen, Spring House Oy, puh. 050 599 3671, etunimi.sukunimi (at)springhouse.fi
  • Tutkimuspäällikkö Marika Schaupp, puh. 050 582 4376, etunimi.sukunimi (at)varma.fi
  • Viestintäpäällikkö Hanna Leskelä, puh. 040 703 5164, etunimi.sukunimi (at)varma.fi

Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.

Varma etenee tiedolla johtamisessa ottamalla käyttöön uuden ennustemallin työkyvyttömyysriskin tunnistamiseen1.12.2020 07:38:18 EETTiedote

Varma on kehittänyt ennustemallin työkyvyttömyysriskin tunnistamiseen. Pystymme nyt aikaisempaa paremmin arvioimaan datalähtöisesti työkyvyttömyysriskin määrää asiakasyrityksissämme. Asiakkaillemme tämä näkyy tarkempana työkyvyttömyysriskin tunnistamisena, Varman tuen parempana kohdentamisena ja näin parempana vaikuttavuutena sekä myöhemmin kokonaan uusina datalähtöisinä palveluina.

Varmas delårsresultat januari–september 2020: Fortsatt återhämtning för Varmas placeringsintäkter – Finlands sysselsättningsutveckling är viktigare för pensionssystemet än placeringarnas avkastning30.10.2020 11:07:54 EETTiedote

Arbetspensionsbolaget Varmas placeringsintäkter fortsatte att återhämta sig under årets tredje kvartal efter vårens dramatiska kursras till följd av coronakrisen. Placeringarnas marknadsvärde ökade med 1,5 miljarder euro jämfört med slutet av juni och uppgick vid utgången av september till 46,8 miljarder euro. Enligt verkställande direktör Risto Murto är Finlands ekonomiska tillväxt och sysselsättningsutveckling ännu viktigare faktorer för pensionssystemet än pensionsplaceringarnas avkastning.

Varma’s interim result for January–September 2020: Varma’s investment returns continued to recover – the development of employment in Finland is even more critical to the pension system than realised returns30.10.2020 11:03:31 EETPress release

Varma’s investment returns continued to recover in the third quarter from the abrupt fall in share prices caused by the coronavirus crisis early in the year. The market value of the investments increased by EUR 1.5 billion compared to the situation at the end of June and totalled EUR 46.8 billion at the end of September. According to President and CEO Risto Murto, an issue that is even more critical for the pension system than realised returns is the development of employment.

Varman tammi-syyskuun 2020 osavuositulos: Varman sijoitustuotot jatkoivat elpymistään - Suomen työllisyyden kehitys on eläkejärjestelmälle toteutuneita tuottojakin kriittisempi asia30.10.2020 11:00:09 EETTiedote

Työeläkeyhtiö Varman sijoitustuotot jatkoivat elpymistään vuoden kolmannella neljänneksellä alkuvuoden rajusta koronan aiheuttamasta kurssilaskusta. Sijoitusten markkina-arvo nousi 1,5 miljardilla eurolla kesäkuun loppuun verrattuna ja oli syyskuun lopussa 46,8 miljardia euroa. Toimitusjohtaja Risto Murron mukaan eläkejärjestelmälle toteutuneita tuottojakin kriittisempi kysymys on Suomen talouden kasvu ja työllisyyden kehitys.