Varma sijoittui viidenneksi kansainvälisessä sijoittajien ilmastovertailussa

Varma on sijoittunut viidenneksi AODP:n kansainvälisessä vertailussa, jossa arvioidaan maailman 100 suurimman eläkesijoittajan varautumista ilmastonmuutokseen. Varma on viime vuosina kehittänyt sijoitussalkkuaan ilmastoystävälliseksi.

– Ilmastokysymykset ovat Varmassa kiinteä osa sijoituspäätöksentekoa. Hyvä sijoitus kansainvälisessä vertailussa osoittaa, että olemme sitoutuneita tavoitteisiimme, sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä sanoo.

Asset Owners Disclosure Project (AODP) on kansainvälinen, riippumattomasti toimiva järjestö, joka pyrkii edistämään hiiliriskeihin liittyvää raportointia ja ilmastonmuutoksesta aiheutuvien talousellisten riskien hallintaa. Ilmastoindeksissä oli mukana 100 maailman suurinta eläkesijoittajaa, jotka toimittivat AODP:lle tietoja tilinpäätöksestä, vastuullisen sijoittamisen periaatteista, ilmastostrategiasta ja hallintotavoista.

Varma on viime vuosina keventänyt roimasti sijoitustensa hiilijalanjälkeä, ja esimerkiksi osakesijoitusten hiilijalanjälki on kahdessa vuodessa pienentynyt 27%. Pidemmällä aikavälillä koko sijoitussalkusta muokataan Pariisin ilmastosopimuksen mukainen. Kolme vuotta sitten Pariisin ilmastokokouksessa valtiot sopivat päästörajoitteista, joilla ilmaston lämpeneminen saataisiin pysäytettyä kahteen asteeseen.

– Varma on painottanut sijoituksia vähäpäästöisille toimialoille ja vähentänyt omistusta öljy- ja kaasuyhtiöissä. Esimerkiksi öljyosakkeita on häviävän vähän suorissa omistuksissa, Rytsölä sanoo.

Sijoitukset pois kivihiiliriippuvaisesta sähköntuotannosta ja hiilikaivoksista

Jo kolme vuotta sitten Varma luopui suorista osakesijoituksista sähköyhtiöissä, joiden tuotanto oli kivihiiliriippuvaista. Hiilikaivostoimintaan Varma ei sijoita lainkaan.

– Varman salkunhoitajat ovat tehneet paljon töitä sen eteen, että sijoituksemme olisivat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa. Tämä on tehty valitsemalla sijoituskohteiksi vastuullisesti toimivia yrityksiä, kertoo vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela

Kiinteistösijoitusten päästöjä on pienennetty parantamalla energiatehokkuutta ja siirtymällä uusiutuvaan energiaan. Varman omistamiin kiinteistöihin on asennettu aurinkovoimaloita. Tavoitteena on myös vähentää fossiilisten toimialojen painoarvoa noteeraamattomissa yrityksissä.

Yhteistyöaloitteilla vaikutetaan suoraan yrityksiin

Aktiivisesta vaikuttamisesta on tullut yhä tärkeämpi vastuullisen sijoittamisen muoto, kun eläkesijoittajat pyrkivät edistämään ilmastoasioita suoraan yrityksissä. Varma on myös mukana kansainvälisissä yhteistyöaloitteissa, joissa sijoittajat vaativat yrityksiltä ympäristövastuuta ja ilmastoriskien huomioimista.

Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden toteutuminen edellyttää myös isoilta indeksirahastoilta sijoitusten lisäämistä vähähiilisissä vaihtoehdoissa.

– Mitä paremmin isot indeksirahastot huomioivat ilmastoasiat, sitä vähemmän on kysyntää sijoituskohteille, jotka kuormittavat ympäristöä, Hanna Kaskela sanoo

Hanna KaskelaJohtaja, vastuullinen sijoittaminen

Puh:+358405845045

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 890 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2017 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,5 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli kesäkuun 2018 lopussa 46,4 miljardia euroa.