Varma tuo inklusiivisen asumisen konseptin Tampereelle – rakennuksen erityispiirteet helpottavat arkea

Varma lanseeraa Tampereella Finlaysonin alueella uudenlaisen inklusiivisen asumisen konseptin, jolla tavoitellaan monimuotoista vuokralaiskuntaa. Ensimmäisissä Aika Koteja -asunnoissa yhdistyvät esteettömyyden huomiointi ja yhteisöllisyys. Lisäksi asukkailla on mahdollisuus tilata ulkopuolisten palveluntarjoajien tuottamia kauneus-, hyvinvointi- ja kotipalveluita.

Havainnekuva Finlaysonin alueelle valmistuvista kohteista.

Tampereen Puuvillatehtaankadulle valmistuu joulukuussa 71 työeläkeyhtiö Varman vuokra-asuntoa uudenlaisella monimuotoisuutta ja yhteisöllisyyttä tukevalla Aika Koteja -konseptilla.Finlaysonin kaupunginosassa Tampereen Näsinpuiston kupeessa sijaitsevissa asunnoissa ja talojen yleisissä tiloissa on huomioitu esteettömyysvalmiudet eritasoisesti.

- Haluamme vastuullisena kiinteistösijoittajana ja vuokranantajana tarjota laadukkaita ja kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja kaikille, myös ikääntyville sekä liikunta- ja aistirajoitteisille henkilöille. Toivomme asuntoihin hyvin monimuotoista vuokralaiskuntaa ja asukkaita erilaisissa elämänvaiheissa. Näemme tämän tärkeänä sosiaalisen vastuullisuuden näkökulmana, kertoo Varman asuntosalkunhoitaja Sarianna Sipola.

- Aika Koteja -asuntojen kantavana ajatuksena on, että ne joustavat asukkaiden tarpeiden mukaan ja helpottavat heidän arkeaan, vaikkei vuokralaisella olisikaan erityistarpeita. Uudenlaisesta asumismuodosta hyötyvät ajan säästöä kaipaavat kiireiset asukkaat, aisti- ja liikuntarajoitteiset sekä ikääntyvät asukkaat, jotka voivat asua kotona pitempään. Talot ovat ulkoisesti normaaleja moderneja kerrostaloja, mutta arki on sujuvaa, kun yksityiskohdat ja ulkopuolisten yritysten tuottamat palvelut tukevat helpompaa arkea, Sipola sanoo.

Esteettömyyttä on Sipolan mukaan huomioitu jo suunnitteluvaiheessa mm. poistamalla tarpeettomia kynnyksiä asunnoista ja automatisoimalla raskaat ovet. Lisäksi esteettömyys näkyy rakennuksen yksityiskohdissa kuten mitoituksissa ja kalusteiden sijoittelussa sekä valittujen pintamateriaalien kontrasteissa.

- Ratkaisuissa on huomioitu esteettisyys, jotta erikoisratkaisut eivät pomppaa silmille, hän lisää.

Sipolan mukaan Varma haluaa uudella asumisen konseptilla tukea asukkaiden sujuvaa asumista haastavissakin elämäntilanteissa ja esimerkiksi liikuntakyvyn ollessa rajoittunut.

- Asukkaan on mahdollista lisätä asuntoon tukikahvoja tai tilata erilaisia palveluita, jos niille tulee tarvetta. Kyseessä ei ole kuitenkaan varsinainen hoivakoti tai seniorikohde, vaan se sopii kodiksi kaikille, jotka arvostavat helppoa arkea. Asuntoihin ei liity vuokralaisen ikään, kuntoon tai esimerkiksi tuloihin liittyviä rajoituksia, Sipola kertoo.

Kyseiseen kohteeseen valmistuu yksiöitä ja kaksioita, jotka ovat noin 30–40 neliömetrin kokoisia. Aika Koteja -asuntojen lisäksi Varma rakennuttaa samaan kortteliin myös perinteisiä vuokrakoteja. Yhteensä kortteliin rakentuu 363 Varman asuntoa.

Asukkailla mahdollista tilata ulkopuolisilta palveluntarjoajilta lisäpalveluita

Varma toimii korttelissa kiinteistösijoittajana, ja Aika Koteja -asunnot ovat osa Varman asuntosijoitussalkkua. Aika Koteja -konseptiin kuuluu erilaiset asumista helpottavat palvelut, joita tarjoavat erilliset palveluntuottajat.

Asukkaat voivat halutessaan tilata kotiin esimerkiksi kosmetologin tai kampaajan palveluita, hierontaa sekä kotipalveluita, kuten kotisairaanhoitoa tai siivouspalveluita. Asukkaat maksavat palveluista suoraan palveluntuottajille, eikä tilauspakkoa ole. Lisäksi palveluntuottajat järjestävät yhteisöllisyyttä lisääviä tapahtumia talon asukkaille.

Muita yhteisöllisyyttä ja asukkaiden aktiivisuutta tukevia asioita ovat yhtiön pihamaalle asukkaiden käyttöön tulevat kasvatuslaatikot, kerhotilat sekä monipuolinen ulkokuntoilupaikka. Helpotusta arkeen muiden palveluiden lisäksi tuo myös pakettiautomaatti.

- Uskomme, että tällaisille aktiivista, helppoa ja yhteisöllistä asumista tukeville asunnoille on kysyntää mm. palvelullistumisen trendin ja ikääntyvän väestörakenteen vuoksi. Ihmiset odottavat asumiselta yhä enemmän ja arvostavat arjen helppoutta. Aika Koteja -konsepti on yksi ilmentymä vastuullisesta ja asukkaiden tarpeet huomioivasta kiinteistösijoitusstrategiastamme, Sipola sanoo.

Varma on yksi Suomen suurimmista kiinteistösijoittajista noin 5,5 miljardin euron kiinteistöomaisuudella. Omistamme noin 75 toimitilakiinteistöä ja noin 4000 vuokra-asuntoa eri puolilla Suomea. Vastuullisena kiinteistönomistajana huolehdimme kiinteistöjemme energiatehokkuudesta ja tavoittelemme kiinteistöjen hiilineutraaliutta energiankäytön osalta vuoteen 2030 mennessä.

Havainnekuva Finlaysonin alueelle valmistuvista kohteista.
Havainnekuva uusista kohteista.

Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.

Kutsu Varman puolivuosituloksen mediainfoon 19.8.202210.8.2022 09:23:21 EEST | Kutsu

Hyvä taloustoimittaja, Työeläkeyhtiö Varma julkaisee tammi-kesäkuun 2022 tuloksensa perjantaina 19.8.2022 klo 9.00 alkaen mediatilaisuudessa. Mediatilaisuudessa toimitusjohtaja Risto Murto ja 1.6. sijoituksista vastaavan johtajan tehtävässä aloittanut Markus Aho käyvät läpi Varman liiketoiminnan kehittymistä ja tulosta vuoden ensimmäisellä puoliskolla. He arvioivat muun muassa kiihtyvän inflaation, hidastuvan talouskasvun, energiakriisin ja korkojen nousun vaikutuksia talouteen ja sijoitusmarkkinoihin sekä loppuvuoden näkymiä. Mediatilaisuuteen voi osallistua sekä etäyhteydellä että livenä Varman toimistolla. Varman toimiston osoite on Salmisaarenranta 11, Helsinki. Lähetämme linkin etäinfoon ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta. Tilaisuuden puheenvuorojen jälkeen on mahdollisuus mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 18.8. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 18.8. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh.

Varma skärper sin klimatpolicy: Placeringsportföljens absoluta utsläpp ska halveras fram till 203017.6.2022 08:18:10 EEST | Tiedote

Arbetspensionsbolaget Varma skärper klimatpolicyn för sina placeringar och sina placeringsmål för att bekämpa klimatförändringarna. Målet är att minska de absoluta utsläppen för hela placeringsportföljen med en fjärdedel fram till 2025 och med hälften fram till 2030. Att ställa upp absoluta utsläppsmål för hela portföljen är sällsynt både i Finland och internationellt.

Varma kiristää ilmastopolitiikkaansa: Sijoitussalkun absoluuttiset päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä17.6.2022 08:00:27 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Varma kiristää sijoitustensa ilmastopolitiikkaa ja ilmastonmuutoksen vastaisia sijoitustavoitteitaan. Tavoitteena on leikata koko sijoitussalkun absoluuttisia päästöjä neljänneksellä vuoteen 2025 mennessä ja puolittaa päästöt vuoteen 2030 mennessä. Absoluuttisten päästötavoitteiden asettaminen koko sijoitussalkulle on harvinaista Suomessa ja kansainvälisesti.