Varmalla jo 38 ympäristösertifioitua rakennusta

Varma kehittää jatkuvasti kiinteistöjensä vastuullisuutta ja sai 15:lle omistamalleen rakennukselle BREEAM In-Use -ympäristösertifikaatin vuonna 2018. Sertifioidut liike- ja toimistorakennukset sijaitsevat eri puolilla Suomea.
Salmisaaren liikuntakeskus Helsingissä.

– Ilmastonmuutoksen hillintä on yksi Varman keskeisistä vastuullisuustavoitteista ja olemme viime vuosina onnistuneet pienentämään myös kiinteistöjen hiilijalanjälkeä. Ympäristöluokitukset ovat konkreettinen keino kehittää kiinteistöjen vastuullisuutta, kertoo Varman toimitilajohtaja Toni Pekonen.

Varman tavoitteena on, että yhtiön merkittävimmät rakennukset sertifioidaan BREEAM-ympäristöluokituksen mukaisesti vuoteen 2025 mennessä. Tähtäimessä on vähintään Good tai Very Good -luokka. Tällä hetkellä 38:lla Varman omistamalla rakennuksella on BREEAM-sertifikaatti.

BREEAM* on rakennusten ja rakennushankkeiden ympäristöluokitus, jonka avulla kiinteistöjen ympäristötehokkuutta voidaan arvioida yhtenäisillä menetelmillä. Ympäristöluokituksessa ovat tarkastelussa mm. energiatehokkuusjärjestelmät, jätteiden lajittelu- ja kierrätysmahdollisuudet sekä sijainti, eli onko kohde hyvien joukkoliikennereittien varrella ja miten pyöräilyä tuetaan esimerkiksi tilaratkaisuissa.

Sertifioinnit kehittämisen työkaluna

– BREEAM-sertifiointi on kansainvälisesti arvostettu todistus kiinteistön ympäristölaadusta, ja järjestelmä on myös käytännönläheinen työkalu ympäristövaikutusten pienentämiseen ja toiminnan kehittämiseen, kertoo yksikön päällikkö Kari Hiltunen Rambollista, joka toimii Varman rakennusten sertifiointien yhteistyökumppanina.

Vuonna 2019 Varma suunnittelee sertifioivansa vähintään 10 uutta rakennusta.

– Sertifikaatit ovat kiinteistön omistajalle tärkeitä, mutta osoitus myös vuokralaisillemme, että kohteissamme on kiinnitetty huomiota vastuullisuuteen ja ympäristövaikutuksiin, Pekonen kertoo.

Vuonna 2018 sertifioidut rakennukset:

• Kylpylähotelli Saimaa, Rauhanrinne 1, Lappeenranta - Good
  • KOy Jyväskylän maalaiskunnan Kotikeskus, Sammontie 1, Jyväskylä - Good
  • KOy Nokian Nuijamiestentie 5, Nuijamiestentie 5, Nokia - Good
  • KOy Pirkkalan Palmrothintie 1 A, Palmrothintie 1, Pirkkala - Good
  • KOy Pirkkalan Palmrothintie 1 B, Palmrothintie 1, Pirkkala - Good
  • KOy Salmisaaren Liikuntakeskus, Energiakatu 3, Helsinki - Good
  • KOy Helsingin Lönnrotinkatu 18, Lönnrotinkatu 18, Helsinki - Very Good
  • KOy Jyväskylän Sorastajantie 1, Sorastajantie 1, Jyväskylä - Good
  • KOy Ornant, Eteläesplanadi 8, Helsinki - Good
  • KOy Vaasan Sampotalo, Kauppapuistikko 9-11, Vaasa - Good
  • KOy Helsingin Valimopolku 4, Valimopolku 4, Helsinki - Very Good
  • KOy Metsänpojankuja 1, Metsänpojankuja 1, Espoo - Very Good
  • KOy Partolan Kauppajätti, Kenkätie 4, Pirkkala - Good
  • KOy Rajalla, Länsiranta 10, Tornio - Good
  • Jumalniemen kauppakeskus, Jumalniementie 7, Kotka - Good

* Building Research Establishment's Environmental Assessment Method

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2017 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,5 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2018 lopussa 46,9 miljardia euroa.

Lisätietoja:

Toni Pekonen, toimitilajohtaja, Varma, p. 040 523 6610, etunimi.sukunimi@varma.fi

Tiia Perä, markkinointisuunnittelija, Varma, p. 050 564 3111, etunimi.sukunimi@varma.fi

Salmisaaren liikuntakeskus Helsingissä.

Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.