Varmalla nyt jo 22 BREEAM-ympäristösertifioitua kiinteistöä

Varma edistää kiinteistöjensä energiatehokkuutta ja on saanut kymmenelle omistamalleen kiinteistölle BREEAM In-Use -ympäristösertifikaatin vuonna 2017. Sertifioidut kiinteistöt sijaitsevat eri puolilla Suomea. Varman ilmastopolitiikassa on linjattu, että yhtiön merkittävimmät rakennukset sertifioidaan pääsääntöisesti BREEAM-ympäristöluokituksen mukaisesti vuoteen 2025 mennessä. Laatujärjestelmällä tavoitellaan erityisesti energiatehokkuuden seurannan tehostamista ja todentamista.

– Varman tavoitteena on kehittää jatkuvasti omistamiensa kiinteistöjen energiatehokkuutta mm. hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Olemme sitoutuneet vastuullisuusohjelmassamme ehkäisemään ilmastonmuutosta. Ympäristöluokitukset ovat konkreettinen keino kehittää kiinteistöjen vastuullisuutta, kertoo Varman toimitilajohtaja Toni Pekonen.

BREEAM* on rakennusten ja rakennushankkeiden ympäristöluokitus, jonka avulla kiinteistöjen vastuullisuutta voidaan arvioida yhtenäisillä menetelmillä. Tarkastelussa ovat mm. energiatehokkuus, jätteiden lajittelu- ja kierrätysmahdollisuudet sekä sijainti eli se, onko kohde hyvien palveluiden ja joukkoliikennereittien varrella ja miten pyöräilyä tuetaan esimerkiksi tilaratkaisuissa. Myös muita käyttäjien hyvinvointiin liittyviä asioita, kuten mahdollisuutta vaikuttaa kiinteistöjen sisäolosuhteisiin, tarkastellaan sertifiointivaatimuksissa.

– Sertifikaatti on yleisesti hyväksytty takuutodistus siitä, että kiinteistössä on kiinnitetty huomiota vastuullisuuteen. Sertifiointi on myös hyvä työkalu kiinteistön huollon ja ylläpidon toimintatapojen kehittämiseen, Toni Pekonen sanoo.

– Kohteen sertifioinnin uudelleenarviointi tehdään kolmen vuoden välein. Arviointien välissä voidaan toteuttaa kehitystoimenpiteitä ja mahdollisesti nostaa sertifiointitasoa, täydentää Varman seniorianalyytikko Johanna Haikala.

Heinäkuussa 2017 sertifioinnin saivat seuraavat neljä kauppakeskusta, joista Hyvinkään Willa sai Very Good -arvion ja muut kauppakeskukset pääsivät Good-tasolle.

Kauppakeskus Syke (Kauppakatu 18, Lahti)
Palokan kauppakeskus (Saarijärventie 50-52, Jyväskylä)
Keljon kauppakeskus (Kylmälahdentie 6, Jyväskylä)
Kauppakeskus Willa (Hämeenkatu 9, Hyvinkää)

Marraskuussa 2017 sertifioinnin saivat alla olevat kuusi toimistotaloa. Kaikki kiinteistöt saivat Good-luokituksen.

Hatanpään valtatie 20, Tampere
Hämeenkatu 9, Tampere
Visiokatu 6, Tampere
Itämerenkatu 11-13, Helsinki
Malminkatu 28, Helsinki
Robert Huberin tie 3 B, Vantaa

Varman ilmastopolitiikassa on linjattu, että yhtiön merkittävimmät rakennukset sertifioidaan pääsääntöisesti BREEAM-ympäristöluokituksen mukaisesti vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on saavuttaa vähintään Good tai Very Good -taso. Varmalla on sertifioituja kiinteistöjä tällä hetkellä parikymmentä, ja tarkoituksena on kasvattaa määrää vähintään kymmenellä vuosittain. Varma on valinnut brittiläisen BREEAM-luokituksen amerikkalaisen LEED-sertifiointijärjestelmän sijaan, sillä se on paremmin sovellettavissa pohjoismaisiin olosuhteisiin.

– Kaikille uusille toimitila- ja liikerakennuskohteille sekä suurehkoille peruskorjauskohteille hankitaan BREEAM-sertifikaatti suoraan. Järkevästi suunniteltuna vaatimusten täyttäminen ei nosta mainittavasti rakentamisen hintaa, kertoo Pekonen.

– Sertifikaatit ovat kiinteistösijoittajalle tärkeitä, ja uudiskohteiden osalta nykyään usein jopa edellytys kaupanteolle. Ne vaikuttavat kiinteistöjen arvonmääritykseen, Pekonen kertoo.

* Building Research Establishment Environmental Assessment Method

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 878 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2016 Varman maksutulo oli 4,7 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,3 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2017 lopussa 45,4 miljardia euroa.

Lisätietoja:

Toni Pekonen, toimitilajohtaja, kiinteistöt, puh. 040 523 6610, toni.pekonen@varma.fi

Leena Rantasalo, viestintäpäällikkö, puh. 050 300 7980, leena.rantasalo@varma.fi

Johanna Haikala, seniorianalyytikko, puh. 010 244 6931, johanna.haikala@varma.fi

Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.

Muistutuskutsu medialle: talouden uhkakuvat, sijoitusnäkymät ja Varman Q2-tulos pe 17.8. klo 915.8.2018 08:39Kutsu

Varman Q2-tulosinfossa toimitusjohtaja Risto Murto esittelee osavuosituloksen ja käsittelee kauppasodan uhan ja Turkin tilanteen vaikutuksia talouteen. Sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä käy läpi Varman sijoituksia ja kertoo sijoitusnäkymistä. Varma julkistaa osavuosiraportin 1.4.–30.6.2018 perjantaina 17.8.2018 klo 9. Samalla järjestämme tiedotustilaisuuden median edustajille osoitteessa Salmisaarenranta 11, Helsinki. Voit ilmoittautua tilaisuuteen viestintä- ja yritysvastuupäällikkö Katariina Sillanderille, joka antaa myös lisätietoja tilaisuudesta (puh. 040 7099836 tai katariina.sillander@varma.fi). Lämpimästi tervetuloa!

Kutsu medialle: Varman Q2-tulosinfo pe 17.8. klo 99.8.2018 08:32Kutsu

Tervetuloa Varman Q2-tulosinfoon perjantaina 17.8.2018 klo 9 Helsingin Salmisaareen osoitteeseen Salmisaarenranta 11. Toimitusjohtaja Risto Murto käy läpi katsauskauden tuloksen ja ajankohtaisia talousaiheita. Varman sijoituksista ja markkinoiden näkymistä kertoo sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä. Voit ilmoittautua tilaisuuteen Varman viestintään Katariina Sillanderille, puh. 040 7099836 tai katariina.sillander@varma.fi. Jos et itse pääse mukaan, voit välittää kutsun kollegallesi. Lämpimästi tervetuloa!