Varman Kalasataman Kampuksen rakennustyöt alkaneet

Varman omistaman Kalasataman Kampuksen rakentaminen on alkanut Helsingissä peruskiven muurauksella. 8 000 m²:n tontille rakennetaan yhteensä noin 35 000 m²:n toimistokokonaisuus, jonka yhteyteen tulee myös K-ryhmän tuleva päätoimitalo.
Varman rakennuttaman Kalasataman Kampuksen havainnekuva

– Kalasataman alueesta on muotoutumassa vahva liike-elämän, kaupan ja asumisen keskittymä ydinkeskustan kylkeen. Jalkapallokentän kokoisen korttelin rakentaminen täysin tyhjälle tontille on antanut mahdollisuuksia tilan käytölle ja suunnittelulle, joita näin lähellä kaupungin keskustaa harvoin pääsee toteuttamaan, toteaa Varman kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi.

K-ryhmän moderni toimistokokonaisuus kattaa tiloista valtaosan, noin 25 000 m², ja siellä tulee työskentelemään noin 1 700 keskolaista keväällä 2019.

K-ryhmän toimistokampuksen kanssa samanaikaisesti rakennetaan lisäksi noin 10 000 m² muuntojoustavia toimistotiloja, joiden rakentaminen on alkanut perustusten osalta samanaikaisesti K-Kampuksen rakennustöiden kanssa. Tilat valmistuvat vuoden 2019 aikana, ja niiden vuokraus on käynnistynyt. Tiloihin tulee liike- ja toimitilaa sekä ravintolatarjontaa. Parkkipaikoissa huomioidaan sähköautojen yleistyminen, ja parkkihalliin tulee 50 sähköautojen latauspistettä.

– Metroaseman välitön läheisyys ja viereinen kauppakeskus Redi palvelevat kiinteistössä työskenteleviä ja vierailevia ihmisiä. Uudelle toimistokiinteistölle tavoitellaan BREEAM Very Good -ympäristöluokitusta, mikä tukee Varman kiinteistösijoitusten hiilijalanjäljen pienentämistä, Tomperi sanoo.

Kalasataman Kampuksen arkkitehtuuri edustaa modernia Pohjoismaista tyyliä ja on yksi Varman suurimpia kiinteistökehityshankkeita. Tilojen suunnittelun lähtökohtana on ollut tilatehokkuus ja joustavuus, jotka mahdollistavat työntekoa ja tuottavuutta tukevat puitteet erikokoisille yrityksille, sanoo Varman kiinteistökehitysjohtaja Aarne Markkula.

Lisätietoja:
Sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi, Varma, puh. 050 379 1903, ilkka.tomperi@varma.fi
Kiinteistökehitysjohtaja Aarne Markkula, Varma, puh. 040 522 6927, aarne.markkula@varma.fi
Viestintäpäällikkö Leena Rantasalo, Varma, puh. 050 300 7980, leena.rantasalo@varma.fi

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on Suomen vakavaraisin työeläkeyhtiö ja suurin yksityinen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 873 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2016 Varman maksutulo oli 4,7 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,3 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2017 maaliskuun lopussa 44,4 miljardia euroa.

Leena RantasaloViestintäpäällikkö, Varman tulos ja sijoitukset

Puh:+358 10 244 3060

Varman rakennuttaman Kalasataman Kampuksen havainnekuva

Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.