Varman omistamasta Annankadun toimistokohteesta Scandicin hotelli

Vuonna 2022 avattava 350-huoneinen Scandic rakentuu työeläkeyhtiö Varman omistamaan arvokiinteistöön osoitteeseen Annankatu 18. Kohteen päätoteuttajana toimii Haahtela ja hotellikiinteistön automaatiourakan toteuttaa Assemblin Oy.
Automaatiolla on merkittävä vaikutus hotellikiinteistön toimivuuteen, olosuhteisiin ja käyttöasteen hallittavuuteen. Kohdekuva: Työeläkevakuutusyhtiö Varma

Annankatu 18 sijaitsee aivan Helsingin ydinkeskustassa Vanhan Kirkkopuiston laidalla. Alun perin 1922 Tilgmann Oy:n kirjapainoksi rakennetussa kohteessa toimi työeläkeyhtiö Varman pääkonttori vuosina 1980–2008 ja rakennukseen tehtiin peruskorjaus ja laajennus 1970-luvun lopussa. Varman pääkonttori siirtyi Salmisaareen 2008, jonka jälkeen kiinteistö muutettiin Euroopan kemikaaliviraston toimistorakennukseksi. Nyt historiallinen rakennus saa uudet vuokralaiset Scandic Hotels Oy:stä.

Helsingin keskustaan rakentuvaan hotelliin valmistuu 350 hotellihuoneen lisäksi 2 000 neliötä kokous- ja tapahtumatilaa sekä ravintola ja baari. Kiinteistön omistaa työeläkevakuutusyhtiö Varma.

Tahtituotannosta ja automaatioratkaisuista

Osittain suojellun 22 000 neliömetrin saneeraus vaatii urakoitsijoilta paljon osaamista ja hyviä projektihallintataitoja. Assemblin Oy:n rakennusautomaatioyksikkö vastaa kohteen automaatiourakan toteuttamisesta ja kohde toteutetaan hotellihuoneiden osalta tahtituotannolla. Tahtituotannossa on kyse työmaan hyvästä tuotannon suunnittelusta, jolla pyritään varmistamaan töiden esteetön eteneminen. Tahtituotanto tekee koko projektista ennustettavamman ja kohteissa voidaan saavuttaa jopa 30–50 prosenttia pois sisävalmistustöiden läpimenoajoista.

Automaatiolla on merkittävä vaikutus hotellikiinteistön toimivuuteen, olosuhteisiin ja käyttöasteen hallittavuuteen. Hotelleissa huoneiden käyttöasteet vaihtelevat ja älykkäällä automaatiolla sekä huonesäätimillä voidaan vaikuttaa huoneiden ilmanvaihtoon ja lämpötilaan, niin että olosuhteet ovat tarpeiden mukaiset. Kongressitiloissa kävijämäärät voivat olla suuriakin, jolloin toimivalla ilmanvaihdolla on merkittävä rooli käyttäjätyytyväisyydessä.

Jutun kuva: Työeläkevakuutusyhtiö Varma

Assemblin on täyden palvelun asennus- ja palvelukumppani, joka toimii Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kehitämme, toteutamme ja ylläpidämme ilmaan, veteen ja energiaan liittyviä järjestelmiä. Visionamme on tarjota älykkäitä ja vastuullisia teknisiä ratkaisuja ja saada siten rakennukset toimimaan ja ihmiset viihtymään. Tukenamme on tiivis paikallinen yhteistyö ja vahva organisaatio. Assemblinin liikevaihto on noin 1,3 MRD euroa, ja palveluksessamme on noin 7 000 henkilöä yli sadalla pohjoismaisella paikkakunnalla. Lue lisää osoitteesta assemblin.fi.

Triton luo Pohjois-Euroopan johtavan konsernin teknisissä palveluissa ja asentamisessa yhdistämällä Caverionin ja Assemblinin5.3.2024 09:58:25 EET | Tiedote

Pääomasijoittaja Triton aikoo yhdistää sijoituksiinsa kuuluvat Assemblinin ja Caverionin uudeksi Assemblin Caverion Groupiksi. Uusi konserni yhdistää molempien yhtiöiden vahvuudet ja osaamisen, tarjoten entistä kattavamman palveluvalikoiman ja kestäviä teknisiä ratkaisuja entistä laajemmalle asiakaskunnalle. Yhdistynyt Assemblin Caverion Group toimii kymmenessä maassa ja sen liikevaihto nousee noin 3,8 miljardiin euroon (43,5 miljardiin ruotsin kruunuun). Konsernilla on noin 21 900 ammattilaista, ja Assemblin Caverion Groupista tulee markkinoiden edelläkävijä, joka tarjoaa laajimmat palvelut ja huippuluokan ratkaisut rakennetun ympäristön koko elinkaarelle.