Varman vuosi- ja yritysvastuuraportissa mukana selvitys ilmastoriskeistä TCFD:n mukaan

Varman vuosi- ja yritysvastuuraportti 2018 on julkaistu GRI-standardien (Global Reporting Initiative) mukaisesti. Mukana on myös uusi selvitys siitä, miten Varma huomioi ilmastonmuutoksen riskit ja mahdollisuudet sijoituksissaan (TCFD).

Varman vuosi- ja yritysvastuuraportti 2018

Varma raportoi nyt ensimmäisen kerran ilmastoriskeistä TCFD:n (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) mukaan ja kannustaa sijoituskohteitaan tekemään samoin. TCFD on kansainvälinen raportointisuositus, jossa ohjeistetaan yrityksiä raportoimaan yhdenmukaisesti ilmastonmuutoksen taloudellisista riskeistä ja mahdollisuuksista.

Sijoittajalle ilmastonmuutos tuo fyysisiä riskejä, esimerkiksi äärisääolosuhteiden aiheuttamia äkillisiä tuhoja kuten kuivuutta tai rankkasateita. Transitioriskeissä taas on kyse siitä, että siirtyminen vähähiiliseen talouteen tarkoittaa muutoksia mm. regulaatioon, teknologiaan ja kuluttajien käyttäytymiseen. Ne puolestaan vaikuttavat yritysten kassavirtoihin ja sitä kautta tuottonäkymiin. Toisaalta ilmastonmuutos tuo sijoittajalle myös mahdollisuuksia.

Yhteinen raportointikehys helpottaa ilmastoriskien ymmärtämistä ja toimialakohtaista vertailua. Sen takia Varma omistajana odottaa yrityksiltä raportointia siitä, miten ilmastonmuutos vaikuttaa niiden liiketoimintaan.

– Meillä on Varmassa ollut tapana, että jos vaadimme vastuullisia tekoja omistamiltamme yrityksiltä, teemme itse samoin etujoukoissa. Ilmastonmuutokseen varautumisesta kertominen on meille luontevaa, koska olemme viime vuosina kehittäneet sijoituksia ilmastoystävälliseen suuntaan, kertoo Varman yritysvastuupäällikkö Katariina Sillander.

Varman sijoituksille tehtiin skenaarioanalyysi, jossa selvisi, että osakesalkku on linjassa alle 1,75 asteen lämpenemisen kanssa. Tilanteessa pysyminen kuitenkin vaatii, että osakesijoitusten hiilidioksidipäästöjä saataisiin tulevaisuudessa vielä kevenemään. Lisäksi kartoitettiin kiinteistösijoitusten riskiä mm. jäädä nousevan merenpinnan alle.

Vuosi- ja yritysvastuuraportti samoissa kansissa

Vuosi- ja yritysvastuuraportissa kerrotaan Varman vuoden 2018 keskeiset tulokset sijoitustoiminnassa, strategian ja tavoitteiden toteuttamisessa sekä Varman vastuullisista teoista eläkevarojen hoitamisen, asiakkaiden, henkilöstön ja ympäristön näkökulmista.

Vuosi- ja yritysvastuuraportti 2018 on julkaistu pdf-raporttina osoitteessa varma.fi/vuosikertomus. Samasta osoitteesta löytyvät erillisinä raportteina myös Toimintakertomus ja tilinpäätös 2018 sekä Hallinto-osio, joka sisältää selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä palkka- ja palkkioselvityksen.

Varman vuosi- ja yritysvastuuraportti julkaistaan englanniksi ja suppeana kokonaisuutena ruotsiksi viikolla 13.

Hanna LeskeläViestintäpäällikkö, Varman hallinto ja eläkepalvelut

Varman vuosi- ja yritysvastuuraportti 2018

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2018 lopussa 44,0 miljardia euroa.

Kutsu medialle: Ajankohtaista Varman kiinteistösijoituksissa Tampereella ti 28.5. klo 1314.5.2019 10:36:21 EESTKutsu

Varma rakentaa Finlaysonin alueen kupeeseen Puuvillatehtaankatu 6:een uusia vuokra-asuntoja käyttöikänsä loppuun tulleiden asuintalojen tilalle. Samaan kohteeseen tulee myös Varman ensimmäinen helpotetun asumisen asuintalo. Uusi Aika koteja -konsepti huomioi yhteisöllisyyden, asumista helpottavat palvelut ja esteettömän liikkumisen jo suunnitteluvaiheessa. Rakentaminen käynnistyy tänä vuonna. Kutsumme median edustajia kuulemaan ja keskustelemaan Varman omistaman asuintalokorttelin tulevasta muutoksesta. Aika: tiistaina 28.5.2019 klo 13 Paikka: VarmaWorks co-working -tila, Väinö Linnan aukio 15, 4. krs., 33210 Tampere. Liitteenä olevassa kartassa kohta 15. Ohjelma: Varman kiinteistösijoituksista ja vastuullisuudesta (Kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi) Puuvillatehtaankatu 6:n rakennushanke ja Aika koteja (Kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio) Finlaysonin alue kulttuuri- ja tapahtumakeskuksena (Kiinteistöpäällikkö Kai Niinimäki) Finlayson Art Area 2019 -kuvataidetapaht