Varmas års- och hållbarhetsredovisning 2017 har publicerats

Varma har publicerat sin integrerade års- och hållbarhetsredovisning 2017 enligt GRI-standarderna (Global Reporting Initiative).

Varmas årsredovisning 2017

Varma har redan länge och systematiskt rapporterat om sin verksamhet och beskriver exempelvis som en del av sitt bokslut till och med de enskilda objekten i sin placeringsportfölj.

‒ Av företagen förväntas transparens och en allt mer proaktiv kommunikation. I år har vi i vår rapportering fokuserat på att tydigare redogöra för hur Varmas strategi och mål uppnås och noggrannare beskriva också de delar som behöver utvecklas, berättar kommunikationschef Leena Rantasalo.

Samhällsansvaret är en central del av Varmas grundläggande uppgift, att trygga pensionerna, och en del av bolagets strategi. Företagsansvaret har nu målmedvetet utvecklats i nästan tre års tid. Målet är att vara den ansvarsfullaste aktören i arbetspensionsbranschen.

– År 2017 lyckades vi förbättra många aspekter som ingår i en ansvarsfull affärsverksamhet, till exempel ansvarsfulla placeringar och anskaffningar och en jämställd arbetskultur. I vår rapport beskriver vi de här åtgärderna och de principer om styr samhällsansvaret, säger samhällsansvarschef Katariina Sillander.

– Vi på Varma har gjort stora framsteg i företagsansvarsarbetet under de senaste åren. Men det betyder inte att vi kan vila på lagrarna, eftersom regleringen och intressentgruppernas förväntningar förändras snabbt. Därför genomför vi i år en ny enkät bland våra intressentgrupper och uppdaterar målen för företagsansvaret utifrån den, säger Sillander.

Års- och hållbarhetsredovisningen innehåller Varmas viktigaste resultat år 2017 i fråga om uppfyllandet av strategin och målen samt information om Varmas ansvarsåtgärder när det gäller kunderna, personalen, miljön och förvaltandet av pensionsmedlen.

Varmas elektroniska årsredovisning på svenska finns att läsa på https://www.varma.fi/sv/arsredovisning. Elektroniska års- och hållbarhetsredovisning för 2017 har publicerats i helheten på finska (varma.fi/vuosikertomus) och på engelska (https://www.varma.fi/en/annualreport), där man även hittar Varmas verksamhetsberättelse och bokslut för 2017 samt en beskrivning av bolagets förvaltnings- och styrningssystem som separata pdf-rapporter.

Mer information:

Kommunikationschef Leena Rantasalo, tfn 050 300 7980

Samhällsansvarschef Katariina Sillander, tfn 040 709 9836

e-postadresserna är i formen fornamn.efternamn@varma.fi

Varmas årsredovisning 2017

Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma är en ansvarsfull och solvent placerare. Inom den privata sektorn ansvarar bolaget för cirka 880 000 personers arbetspensionsskydd. Varmas premieinkomst 2017 var 4,9 miljarder euro och bolaget betalade ut 5,5 miljarder euro i pensioner. Värdet på Varmas placeringar var 45,4 miljarder euro i slutet av 2017.

Muistutuskutsu medialle: Ajankohtaista Varman kiinteistösijoituksissa Tampereella ti 28.5. klo 1323.5.2019 09:57:46 EESTKutsu

Varma rakentaa Finlaysonin alueen kupeeseen Puuvillatehtaankatu 6:een uusia vuokra-asuntoja käyttöikänsä loppuun tulleiden asuintalojen tilalle. Samaan kohteeseen tulee myös Varman ensimmäinen helpotetun asumisen asuintalo. Uusi Aika koteja -konsepti huomioi yhteisöllisyyden, asumista helpottavat palvelut ja esteettömän liikkumisen jo suunnitteluvaiheessa. Rakentaminen käynnistyy tänä vuonna. Kutsumme median edustajia kuulemaan ja keskustelemaan Varman omistaman asuintalokorttelin tulevasta muutoksesta. Aika: tiistaina 28.5.2019 klo 13 Paikka: VarmaWorks coworking -tila, Väinö Linnan aukio 15, 4. krs., 33210 Tampere. Liitteenä olevassa kartassa kohta 15. Ohjelma: Varman kiinteistösijoitukset ja vastuullisuus (Kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi) Puuvillatehtaankatu 6:n rakennushanke ja Aika koteja (Kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio) Finlaysonin alue kulttuuri- ja tapahtumakeskuksena (Kiinteistöpäällikkö Kai Niinimäki) Finlayson Art Area 2019 -kuvataidetapahtuma (Ta

Kutsu medialle: Ajankohtaista Varman kiinteistösijoituksissa Tampereella ti 28.5. klo 1314.5.2019 10:36:21 EESTKutsu

Varma rakentaa Finlaysonin alueen kupeeseen Puuvillatehtaankatu 6:een uusia vuokra-asuntoja käyttöikänsä loppuun tulleiden asuintalojen tilalle. Samaan kohteeseen tulee myös Varman ensimmäinen helpotetun asumisen asuintalo. Uusi Aika koteja -konsepti huomioi yhteisöllisyyden, asumista helpottavat palvelut ja esteettömän liikkumisen jo suunnitteluvaiheessa. Rakentaminen käynnistyy tänä vuonna. Kutsumme median edustajia kuulemaan ja keskustelemaan Varman omistaman asuintalokorttelin tulevasta muutoksesta. Aika: tiistaina 28.5.2019 klo 13 Paikka: VarmaWorks co-working -tila, Väinö Linnan aukio 15, 4. krs., 33210 Tampere. Liitteenä olevassa kartassa kohta 15. Ohjelma: Varman kiinteistösijoituksista ja vastuullisuudesta (Kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi) Puuvillatehtaankatu 6:n rakennushanke ja Aika koteja (Kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio) Finlaysonin alue kulttuuri- ja tapahtumakeskuksena (Kiinteistöpäällikkö Kai Niinimäki) Finlayson Art Area 2019 -kuvataidetapaht