Varmassa tehtiin työeläkealan ensimmäinen työuraeläkepäätös

Varmassa on tehty työeläkealan ensimmäinen myönteinen työuraeläkepäätös. Eläkkeenhakija on vielä työelämässä oleva henkilö, joka haki ennakkopäätöstä oikeudestaan eläkkeeseen. Myönteinen eläkepäätös postitettiin asiakkaalle marraskuun puolivälissä, ja eläke on alkamassa ensi keväänä.

- Työuraeläke on uusi eläkemuoto, jonka arvioinnissa pääpaino on hakijan työn arvioinnissa. Laissa ja sen perusteluissa on varsin tarkkaan määrätty, millaisia piirteitä hakijan työssä tulisi olla. Viimeisen työn sisällöstä saamme hyvin tietoa, mutta aikaisempien töiden sisällöstä kertovat lähinnä hakijan oma hakemus ja työterveyslääkärin lausunto. Työuraeläkkeen lain mukainen soveltaminen on työterveyshuollon ja työeläkevakuuttajien yhteinen haaste, sanoo Varman ylilääkäri Jukka Kivekäs.

Varmassa ei tällä hetkellä ole käsiteltävänä muita työuraeläkehakemuksia.

Työuraeläkkeellä tiukat ehdot

Työuraeläke on uusi eläkemuoto, joka tuli käyttöön tänä vuonna voimaan tulleen eläkeuudistuksen myötä. Eläkkeen saamisessa on tiukat ehdot. 63 vuoden ikärajan lisäksi eläke edellyttää 38 vuoden työuraa fyysisesti tai henkisesti raskaassa työssä. Edellytyksenä on myös sairaudesta aiheutuva työkyvyn alenema.

Työuraeläke voidaan myöntää aikaisintaan 1.2.2018 alkaen. Alkuvaiheessa eläkehakemuksia ei ole juuri odotettavissa johtuen eläkkeen ikärajasta. Vuonna 1955 syntyneillä, jotka täyttävät ensi vuonna 63 vuotta, vanhuuseläkkeen ikäraja on 63 vuotta 3 kuukautta, joten ero työuraeläkkeen rajaan on vain kolme kuukautta.

Julkaisemme verkkosivuillamme lähiaikoina työuraeläkepäätöksen saaneen asiakkaamme haastattelun.

Hanna LeskeläViestintäpäällikkö, Varman hallinto ja eläkepalvelut

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 878 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2016 Varman maksutulo oli 4,7 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,3 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2017 lopussa 45,4 miljardia euroa.

Efficiency at record level, the last quarter pushed investment return into the negative15.2.2019 09:39:27Tiedote

The unstable performance of global equity markets in the final quarter of the year pushed Varma’s investment returns for the full year into negative territory. At year-end, the market value of Varma’s investments stood at EUR 44.0 (45.4) billion. Efficiency improved further to an all-time record high. Varma used 60% (67%) of the insurance contributions meant for operating expenses.

Effektiviteten på rekordnivå, svagt sista kvartal resulterade i negativ avkastning15.2.2019 09:31:12Tiedote

Osäkerheten på den globala aktiemarknaden under årets sista kvartal drog ned avkastningen på Varmas placeringar för hela året på minus. Marknadsvärdet på Varmas placeringar vid årets slut var 44,0 (45,4) miljarder euro. Effektiviteten förbättrades ytterligare och var bättre än någonsin. Varma använde 60 % (67 %) av de försäkringsavgifter som var avsedda för driftskostnader.

Varma valitsi Haahtelan vuoden 2019 rakentajakumppaniksi14.2.2019 15:48:10Tiedote

Varma palkitsi vuoden 2019 rakentajakumppanina Haahtela-yhtiöt. Haahtela palkittiin erityisesti Helsingin Kalasatamaan toteutettavan Kalasataman Kampuksen hyvin sujuneesta rakennusprojektista ja niin rakennuttajan kuin asiakkaankin välisen yhteistyön rakentamisesta. – Kalasataman Kampuksen toteutus on Haahtelan toimesta hoidettu sujuvasti ja laadukkaasti. Haahtelan käyttämä malli on sopinut hankkeeseen ja yhteistyö niin rakennuttajan, tulevan pääkäyttäjän kuin muidenkin osallisten kesken on ollut toimivaa, kertoo Varman kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio. – Yhteistyö on mahdollistanut tavoitteisiin pääsemisen myös suuressa ja paljon haasteita sisältävässä Kalasataman Kampus -hankkeessa. Hankkeen alusta lähtien yhteistyö Varman kanssa on tuntunut todelliselta kumppanuudelta, sanoo Haahtela-rakennuttaminen Oy:n toimitusjohtaja Eero Kiljunen. Kalasataman Kampus valmistuu kokonaisuudessaan 2019 lopussa Redin kauppakeskuksen ja Kalasataman metroaseman viereen. Kiinteistön vuokrattava pint