Varmassa tehtiin työeläkealan ensimmäinen työuraeläkepäätös

Varmassa on tehty työeläkealan ensimmäinen myönteinen työuraeläkepäätös. Eläkkeenhakija on vielä työelämässä oleva henkilö, joka haki ennakkopäätöstä oikeudestaan eläkkeeseen. Myönteinen eläkepäätös postitettiin asiakkaalle marraskuun puolivälissä, ja eläke on alkamassa ensi keväänä.

- Työuraeläke on uusi eläkemuoto, jonka arvioinnissa pääpaino on hakijan työn arvioinnissa. Laissa ja sen perusteluissa on varsin tarkkaan määrätty, millaisia piirteitä hakijan työssä tulisi olla. Viimeisen työn sisällöstä saamme hyvin tietoa, mutta aikaisempien töiden sisällöstä kertovat lähinnä hakijan oma hakemus ja työterveyslääkärin lausunto. Työuraeläkkeen lain mukainen soveltaminen on työterveyshuollon ja työeläkevakuuttajien yhteinen haaste, sanoo Varman ylilääkäri Jukka Kivekäs.

Varmassa ei tällä hetkellä ole käsiteltävänä muita työuraeläkehakemuksia.

Työuraeläkkeellä tiukat ehdot

Työuraeläke on uusi eläkemuoto, joka tuli käyttöön tänä vuonna voimaan tulleen eläkeuudistuksen myötä. Eläkkeen saamisessa on tiukat ehdot. 63 vuoden ikärajan lisäksi eläke edellyttää 38 vuoden työuraa fyysisesti tai henkisesti raskaassa työssä. Edellytyksenä on myös sairaudesta aiheutuva työkyvyn alenema.

Työuraeläke voidaan myöntää aikaisintaan 1.2.2018 alkaen. Alkuvaiheessa eläkehakemuksia ei ole juuri odotettavissa johtuen eläkkeen ikärajasta. Vuonna 1955 syntyneillä, jotka täyttävät ensi vuonna 63 vuotta, vanhuuseläkkeen ikäraja on 63 vuotta 3 kuukautta, joten ero työuraeläkkeen rajaan on vain kolme kuukautta.

Julkaisemme verkkosivuillamme lähiaikoina työuraeläkepäätöksen saaneen asiakkaamme haastattelun.

Hanna LeskeläViestintäpäällikkö, Varman hallinto ja eläkepalvelut

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 878 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2016 Varman maksutulo oli 4,7 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,3 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2017 lopussa 45,4 miljardia euroa.

Muistutuskutsu medialle: talouden uhkakuvat, sijoitusnäkymät ja Varman Q2-tulos pe 17.8. klo 915.8.2018 08:39Kutsu

Varman Q2-tulosinfossa toimitusjohtaja Risto Murto esittelee osavuosituloksen ja käsittelee kauppasodan uhan ja Turkin tilanteen vaikutuksia talouteen. Sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä käy läpi Varman sijoituksia ja kertoo sijoitusnäkymistä. Varma julkistaa osavuosiraportin 1.4.–30.6.2018 perjantaina 17.8.2018 klo 9. Samalla järjestämme tiedotustilaisuuden median edustajille osoitteessa Salmisaarenranta 11, Helsinki. Voit ilmoittautua tilaisuuteen viestintä- ja yritysvastuupäällikkö Katariina Sillanderille, joka antaa myös lisätietoja tilaisuudesta (puh. 040 7099836 tai katariina.sillander@varma.fi). Lämpimästi tervetuloa!

Kutsu medialle: Varman Q2-tulosinfo pe 17.8. klo 99.8.2018 08:32Kutsu

Tervetuloa Varman Q2-tulosinfoon perjantaina 17.8.2018 klo 9 Helsingin Salmisaareen osoitteeseen Salmisaarenranta 11. Toimitusjohtaja Risto Murto käy läpi katsauskauden tuloksen ja ajankohtaisia talousaiheita. Varman sijoituksista ja markkinoiden näkymistä kertoo sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä. Voit ilmoittautua tilaisuuteen Varman viestintään Katariina Sillanderille, puh. 040 7099836 tai katariina.sillander@varma.fi. Jos et itse pääse mukaan, voit välittää kutsun kollegallesi. Lämpimästi tervetuloa!