Varmassa tehtiin työeläkealan ensimmäinen työuraeläkepäätös

Varmassa on tehty työeläkealan ensimmäinen myönteinen työuraeläkepäätös. Eläkkeenhakija on vielä työelämässä oleva henkilö, joka haki ennakkopäätöstä oikeudestaan eläkkeeseen. Myönteinen eläkepäätös postitettiin asiakkaalle marraskuun puolivälissä, ja eläke on alkamassa ensi keväänä.

- Työuraeläke on uusi eläkemuoto, jonka arvioinnissa pääpaino on hakijan työn arvioinnissa. Laissa ja sen perusteluissa on varsin tarkkaan määrätty, millaisia piirteitä hakijan työssä tulisi olla. Viimeisen työn sisällöstä saamme hyvin tietoa, mutta aikaisempien töiden sisällöstä kertovat lähinnä hakijan oma hakemus ja työterveyslääkärin lausunto. Työuraeläkkeen lain mukainen soveltaminen on työterveyshuollon ja työeläkevakuuttajien yhteinen haaste, sanoo Varman ylilääkäri Jukka Kivekäs.

Varmassa ei tällä hetkellä ole käsiteltävänä muita työuraeläkehakemuksia.

Työuraeläkkeellä tiukat ehdot

Työuraeläke on uusi eläkemuoto, joka tuli käyttöön tänä vuonna voimaan tulleen eläkeuudistuksen myötä. Eläkkeen saamisessa on tiukat ehdot. 63 vuoden ikärajan lisäksi eläke edellyttää 38 vuoden työuraa fyysisesti tai henkisesti raskaassa työssä. Edellytyksenä on myös sairaudesta aiheutuva työkyvyn alenema.

Työuraeläke voidaan myöntää aikaisintaan 1.2.2018 alkaen. Alkuvaiheessa eläkehakemuksia ei ole juuri odotettavissa johtuen eläkkeen ikärajasta. Vuonna 1955 syntyneillä, jotka täyttävät ensi vuonna 63 vuotta, vanhuuseläkkeen ikäraja on 63 vuotta 3 kuukautta, joten ero työuraeläkkeen rajaan on vain kolme kuukautta.

Julkaisemme verkkosivuillamme lähiaikoina työuraeläkepäätöksen saaneen asiakkaamme haastattelun.

Hanna LeskeläViestintäpäällikkö, Varman hallinto ja eläkepalvelut

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 878 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2016 Varman maksutulo oli 4,7 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,3 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2017 lopussa 45,4 miljardia euroa.

Varma currently owns 22 BREEAM-certified properties4.12.2017 11:32Tiedote

Varma promotes the energy efficiency of its properties and has been granted BREEAM In-Use environmental certification for ten of its properties in 2017. The certified properties are located across Finland. Varma’s climate policy states that the company’s most important buildings will be certified primarily according to the BREEAM environmental rating system by 2025. The quality system is particularly aimed at improving how energy efficiency is monitored and verified.

Varmalla nyt jo 22 BREEAM-ympäristösertifioitua kiinteistöä28.11.2017 07:29Tiedote

Varma edistää kiinteistöjensä energiatehokkuutta ja on saanut kymmenelle omistamalleen kiinteistölle BREEAM In-Use -ympäristösertifikaatin vuonna 2017. Sertifioidut kiinteistöt sijaitsevat eri puolilla Suomea. Varman ilmastopolitiikassa on linjattu, että yhtiön merkittävimmät rakennukset sertifioidaan pääsääntöisesti BREEAM-ympäristöluokituksen mukaisesti vuoteen 2025 mennessä. Laatujärjestelmällä tavoitellaan erityisesti energiatehokkuuden seurannan tehostamista ja todentamista.