Varsinais-Suomeen 17 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän syksyn koekierroksella 158 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 19 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Varsinais-Suomen osalta LKV-kokeen hyväksytysti läpäisseitä oli 17. LVV-kokeen läpäisi alueelta kaksi henkilöä.

Yhteensä kokelaita oli marraskuussa järjestetyssä kokeessa 566 henkilöä, joista 545 osallistui LKV-kokeeseen ja 21 LVV-kokeeseen. Läpipääsyprosentit olivat LKV-kokeessa 29 prosenttia ja LVV-kokeessa 90 prosenttia. LVV-kokeessa menestyttiin viime vuosien tapaan hyvin, mutta LKV-kokeessa läpipääsyprosentti laski selvästi edellisistä koekierroksista. Viimeisen kolmen koekierroksen läpipääsyosuudet vaihtelivat 45 prosentista 61 prosenttiin.

“Viime kokeiden läpipääsyosuudet ovat olleet harvinaisen korkealla. Pitkän aikavälin keskiarvo läpäisseiden osuudessa on 38 prosenttia, joten tällä kierroksella jäätiin selvästi myös alle sen. On tärkeää muistaa, että kokeessa edellytetään hyvin laaja-alaista osaamista. Koekysymykset liittyvät vahvasti lainsäädäntöön ja vastauksilta edellytetään sen vuoksi täsmällisyyttä. Vaativaan kokeeseen ei ehkä ollut valmistauduttu riittävän hyvin”, Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen arvelee.

Tikkunen uskoo, että moni hylätyistä kokelaista yrittää koetta uudelleen ensi keväänä, sillä viime vuoden alusta voimaan on astunut laki, joka edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta. Lainmuutoksen myötä välitysliikkeet joutuvat harkitsemaan välittäjien rekrytointeja entistä huolellisemmin.

“Ammattipätevyyden arvo kiinteistöalalla toimivien keskuudessa on noussut lainmuutoksen myötä, mutta ala on myös itse alkanut korostaa koulutuksen merkitystä välitystoiminnassa. Välittäjän pätevyys osoittaa, että kokeessa hyväksytty tuntee toiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt”, Tikkunen kertoo.

Välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella koepaikalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 14.4.2018.

Jaana Tikkunen, p. 09 4242 6205, jaana.tikkunen@chamber.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Loimaan seutu tarvitsee luonnontieteellistä osaamista8.6.2018 12:46Tiedote

Loimaan kauppakamariosasto pitää luonnontiedelukion erityisluvan hakemista Loimaalle perusteltuna ja merkittävänä asiana seutukaupungin yrityksille ja elinkeinoelämälle. Kauppakamariosasto lausui toukokuussa puoltavasti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän hakeman luonnontiedelukion koulutustehtävän puolesta. Osasto toteaa lausunnossaan, että alueen yritykset ja elinkeinoelämä tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän vahvaa luonnontieteellistä osaamista ja työvoimaa. Erityisesti Loimaan seudun kansainväliset korkean teknologian teollisuusyritykset vaativat toiminnan jatkuvan kehittymisen turvaamiseksi tulevaisuudessa vieläkin vankempaa erityisosaamista luonnontieteiden saralla. Osaston asiamies Niina Nurmi muistuttaa Loimaan merkittävästä sijainnista Turun, Tampereen ja Helsingin muodostaman kasvukolmion keskiössä. Alueellisen osaamisen kehittäminen luo yhä vahvempaa yhteyttä ja sidoksia kasvukolmion kärkiin ja koko yhteiskuntaan. Kasvunäkymät ovat myös hyvät. ”Varsinais-Suomen positiivi