Varsinais-Suomen ELY-keskukselta reilut 600 000 euroa erilaisiin vesistökunnostushankkeisiin (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Kunnostustoiminta etenee laajalla rintamalla. Varsinais-Suomen ELY-keskus myönsi tänä keväänä avustuksia useille erilaisille vesistökunnostushankkeille, kokeiluille ja kehittämiseen. Rahoituksesta reilut 300 000 euroa tulee ympäristöministeriön Vesiensuojelun tehostamisohjelmasta ja vesienhoidon toimenpiteisiin tarkoitetuista varoista ja loput maa- ja metsätalousministeriöstä. Hankkeissa on mukana mm. järvien vesikasvillisuuden poistoa, hoitokalastusta, uomien kunnostusta, kalataloudellisia kunnostuksia sekä järviruo´on hyödyntämisen kehittämistä. Rahoituksella halutaan erityisesti tukea paikallisten toimijoiden mm. kuntien, erilaisten yhdistysten, osakaskuntien, vesioikeudellisten yhteisöjen sekä ihan yksityishenkilöidenkin konkreettisia toimenpiteitä vesien tilan parantamiseen. Samoilla toimilla usein saadaan myös lisättyä luonnon monimuotoisuutta.

Kourajoella uomaan tehtiin luonnonmukaisen kaltaisia koskipaikkoja, joilla tasataan myös veden määrän vaihtelua. Kuva: Ari Sallmén.

Kaikissa avustuspäätöksissä on taustalla vesien- ja merenhoidon suunnitelmat ja toimenpideohjelmat, joiden tavoitteiden mukaisia hankkeiden tulee olla. Rahoituksen ehtona on lisäksi hanketoimijan oma osarahoitus.

Rahoitetut hankkeet 2021:

• Valkjärven vesikasvillisuuden poisto, Puhdas Valkjärvi ry
  • Pitkäjärven keskivedenkorkeuden nostaminen, Pitkäjärven vesioikeudellinen yhteisö
  • Luolalanjärven padon muuttaminen pohjapadoksi, Finnfeeds Finland Oy
  • Huittisten Loimankosken yläpuolisen osan ennallistaminen ja kunnostaminen, Korkeakosken Seutu ry
  • Paimionjoen koskikunnostussuunnitelma välillä Karjakoski-Killalankoski, Paimionjokiyhdistys ry
  • Eurajoen kalataloudelliset kunnostukset, Pyhäjärvi-instituuttisäätiö sr
  • Varesjoen pohjapadon levennys ja luusuan ruoppaus, Varesjärven Hoito ry
  • Siltarumpujen lisäys Maarjärvelle maakannakselle, Vehmaan vesistöjen hoito ja suojelu ry
  • Ärviän poiston pilotti, Nuikonlahden vesiensuojeluyhdistys ry
  • Hirvijärven vesikasvillisuuden niitto, Hirvijärjen kunnostusyhdistys ry
  • Kasvillisuuden niitto Ahmasvedellä, Ahmasveden hoitoyhdistys ry
  • Hirsijärven ravinnekuormituksen vähentäminen hoitokalastuksella, Hirsijärven vesienhoitoyhdistys ry
  • Ylisjärven hoitokalastus, Ylisjärven hoitoyhdistys ry
  • Palolahden väylien niitto, Palolahden mökkiyhdistys ry
  • Järviruoko hyötykäyttöön - vesiensuojelun uudet teknologiat ja toimintamallit, Turun Ammattikorkeakoulu
  • Ruoko-Kala 2, ruovikonpoisto ja hoitokalastus, Kiskon Kirkkojärven hoitoyhdistys ry

Aiempina vuosina rahoitetuista vesistökunnostushankkeista on saatu hyviä tuloksia. Paikallisille tahoille tärkeät hankkeet innostavat asukkaita huolehtimaan vesistään ja aktivoivat yhteistoimintaa. Veden laadun parantamisen lisäksi kunnostusten tavoitteena on usein kalojen hyvinvointi, maiseman kohentuminen ja luontoympäristön monipuolistaminen. Yleisenä tavoitteena onkin saada hyvän vesien tilan edistämiseen ja ylläpitoon lisää aktiivisia toimijoita. Loimijoen sivujoen Kourajoen kunnostaminen on hyvä esimerkki onnistuneesta hankkeesta ja sujuvasta yhteistyöstä.

Lisätietoja rahoitetuista hankkeista saa hanketoimijoilta ja ELY-keskuksesta:

Vesitalousasiantuntija Ari Sallmén, p. 0295 022 937
ari.sallmen@ely-keskus.fi,

Ylitarkastaja Pekka Paavilainen, p 0295 022 921
pekka.paavilainen@ely-keskus.fi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Kasvatusta ja valistusta luonnon monimuotoisuuden tueksi – ELY-keskuksen tämänvuotiset avustukset ympäristökasvatukseen jaettu14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ELY-keskuksen valtakunnalliset hankeavustukset ympäristökasvatukseen ja -valistukseen suunnataan tänä vuonna erityisesti luonnon monimuotoisuuteen liittyville hankkeille. Lisäksi painotetaan oppimista ja osallistumista nk. formaalin koulutuksen ulkopuolella, kuten nuorisotyön tai järjestöjen tarjoaman toiminnan piirissä. Avustusta myönnetään 11 hankkeelle yhteensä 330 050 euroa.

Utbildning och information om biologisk mångfald – NTM-centralernas bidrag för miljöfostran har delats ut för detta år14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Nationella projektbidrag för miljöfostran och miljöupplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland riktar sig i år särskilt till projekt som anknyter sig till den biologiska mångfalden. Tonvikt kommer också att läggas på lärande och deltagande utanför den så kallade formella utbildningen, såsom ungdomsarbete eller verksamhet som tillhandahålls av organisationer. Totalt 330 050 euro kommer att delas ut till 11 projekt.

Maanteiden varsien niitto- ja raivaustyöt ovat käynnistyneet (Keski-Suomi, Itä-Suomi)11.6.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Keski- sekä Itä-Suomessa maanteiden viheralueita hoidetaan kesäkaudella mm. niittämällä ja raivaamalla teiden varsia. Ne parantavat liikenneturvallisuutta sekä edistävät samalla luonnon monimuotoisuutta. Työt ovat paikoitellen jo käynnistyneet taajamissa maatiealueilla sijaitsevien viheralueiden niitoilla. Viheralueiden hoitotyöt tehdään maanteiden hoitourakoissa.

Passagerarbegränsningarna för förbindelsefartyg lindras stegvis10.6.2021 16:51:41 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Passagerarbegränsningarna lindras försiktigt från mitten av juni. I det här skedet kommer man dock endast att öka antalet utomhusplatser på några rutter. Från och med början av juli kommer passagerarbegränsningarna att bedömas på nytt varje vecka enligt sjukdomssituationen och gällande anvisningar. Eftersom man ännu inte kan avstå från passagerarbegränsningarna rekommenderas det fortfarande att man undviker onödvändiga resor med förbindelsefartyg.

Yhteysalusten matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain10.6.2021 09:04:11 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain kesäkuun puolivälistä alkaen. Tässä vaiheessa tullaan kuitenkin lisäämään ainoastaan ulkopaikkoja muutamille reiteille. Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia tullaan arvioimaan uudelleen tautitilanteen ja voimassa olevan ohjeistuksen mukaan viikoittain. Koska vielä ei pystytä luopumaan matkustajarajoituksista, on edelleen suositeltavaa välttää ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.