Varsinais-Suomen ELY-keskus ei määrännyt Lavian virastotaloa suojeltavaksi (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ei määrännyt päätöksellään 17.11.2021 Lavian virastotaloa suojeltavaksi rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla.
Lavian virastotalon tiiliarkkitehtuuria. Kuva: Liisa Nummelin, Satakunnan Museo (2020)

Lavia-Seura ry. teki 26.5.2020 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle suojeluesityksen, joka koskee Lavian virastotaloa ja liikerakennusta Porin kaupungissa Lavian keskustassa. Lavian Virastotalon on suunnitellut Arkkitehtitoimisto Enkovaara ja kumppanit. Kohde on tyypillinen 1980-luvun alun virastotalo, joka muodostuu kahdesta vierekkäisestä punatiilisestä rakennuksesta. Suojeluesityksessä on todettu, että virastotalo sijaitsee keskeisellä paikalla kylän arvokkaalla raitilla ja kuuluu tiiliarkkitehtuurillaan kiinteästi samaan kokonaisuuteen vieressä olevan terveyskeskuksen kanssa.

Suojeluesityksen kohteet vaarantamiskieltoon

Rakennusten omistaja, Kiinteistö Oy Lavian Virastotalo, haki rakennuksille purkulupaa keväällä 2020. Porin kaupunki myönsi 19.5.2020 rakennuksille purkuluvan ja päätöksen perusteena mainittiin mm. rakennusten huonokuntoisuus. Varsinais-Suomen ELY-keskus  määräsi 27.4.2021 suojeluesityksen kohteet vaarantamiskieltoon. Tällä päätöksellä kiellettiin ryhtymästä sellaisiin toimenpiteisiin, jotka vaarantavat kyseessä olevien rakennusten kulttuurihistoriallista merkitystä. Päätöksellä estettiin myös rakennusten purkaminen. Päätös on voimassa siihen saakka, kunnes suojelua koskeva asia on lainvoimaisesti ratkaistu.

Museoviraston lausunto

Museoviraston totesi lausunnossaan 17.9.2020, että rakennukset ovat säilyneet pitkälti alkuperäisessä asussaan ja kuntoarvion perusteella rakennukset ovat tyydyttävässä kunnossa. Lavian virastotalolla ja liikerakennuksella on rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain (8 §) tarkoitettua paikallista merkittävyyttä tyypillisyyden, edustavuuden, alkuperäisyyden ja myös historiallisen todistusvoimaisuuden kannalta. Suojelun tarve kohdistuu Museoviraston mukaan rakennusten taajamakuvallisen aseman ja julkisivujen turvaamiseen, joten asia olisi luontevinta ratkaista kaavoituksella.

Porin kaupungin sekä kiinteistön omistajan lausunnot

Porin kaupunginhallituksen lausunnon mukaan rakennuksilla ei ole rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain mukaisia suojeluarvoja, eikä myöskään alueen kaavoitukseen kohdistu asemakaavan muutostarvetta. Rakennusten omistaja, Kiinteistö Oy Lavian Virastotalo, perusteli rakennusten purkusuunnitelmia rakennusten vajaakäytöllä.

Entisiä vuokralaisia ja naapureita kuultiin

Suojeluprosessin aikana annettiin myös rakennusten entisille vuokralaisille ja naapureille mahdollisuus esittää mielipiteensä asiasta. Saaduista mielipiteistä nousi esiin vahva halu säilyttää rakennukset ja toive siitä, että ne toimisivat jatkossakin lavialaisten monikäyttöisinä tiloina. Lavia-Seura ry totesi vielä vastineessaan, että virastotalo ja liikerakennus tulisi suojella lailla tai kaavoituksella ja näin varmistaa rakennusten säilyminen.

Rakennusperinnön suojelu toteutetaan ensisijaisesti kaavoituksella

Asemakaava-alueella rakennusperinnön suojelu on kuitenkin toteutettava ensisijaisesti kaavoituksella. Asemakaava-alueella sijaitseva kohde on mahdollista suojella rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain (2 §:n 3 momentin) mukaan, jos kohteella on valtakunnallista merkitystä, kohteen säilymistä ja suojelua ei voida turvata maankäyttö- ja rakennuslailla ja sen nojalla annetuilla säännöksillä tai määräyksillä tai kohteen suojeluun tämän lain mukaisesti on erityisiä syitä asemakaavoitustilanteen vuoksi.

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ei määrännyt Lavian virastotaloa ja liikerakennusta suojeltavaksi rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain (498/2010) nojalla. ELY-keskus katsoi, että Lavian virastotalolla ja liikerakennuksella ei ole sellaista merkittävyyttä, että rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain suojelulle asettamat edellytykset ja lain tavoite täyttyisivät. Koska kohde sijaitsee asemakaavaa-alueella, kyseisten rakennusten säilyminen on mahdollista ratkaista kaavoituksen keinoin uudistamalla vanhentunut asemakaava.

Lisätietoja:

erityisasiantuntija Mia Puotunen, p. 0295 022 912
mia.puotunen@ely-keskus.fi

ylitarkastaja Kirsti Virkki, p. 0295 022 525
kirsti.virkki@ely-keskus.fi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.