Varsinais-Suomen kuntia kannustetaan helpottamaan rakennus- ja lupamääräyksiä nopeiden tietoliikenneyhteyksien rakentamisen mahdollistamiseksi uudella teknologialla

15.6.2017 13:02 | Turun kauppakamari

Turun kauppakamari suosittelee, että kunnat helpottavat rakennus- ja lupamääräyksissään mikro-ojitusteknologian käyttöönottoa varten. Teknologia mahdollistaa tietoliikennekaapeleiden nykyistä nopeamman asennuksen entistä pienemmillä ympäristöhaitoilla ja vauhdittaa yhteyksien saatavuutta Varsinais-Suomessa.

Turun kauppakamarin ICT-valiokunta korostaa lausunnossaan laajakaistapalvelujen lisääntyvää tarvetta. Tietoyhteiskunnan laajakaistapalveluiden kapasiteettitarve kasvaa nopeasti ja edellyttää tietoliikenneverkkojen päivittämistä optiseen valokaapeliverkkoon. Suomessa kehitystä voidaan nopeuttaa merkittävästi uusilla rakentamisen menetelmillä, jotka mahdollistavat laajakaistayhteyksien rakentamisen taajamiin kustannustehokkaasti myös talvikaudella. Lisäksi uudet menetelmät ovat nopeampia ja aiheuttavat vähemmän haittaa ympäristölle.

Edistyksellisin uusista menetelmistä on ns. mikro-ojitus (micro trenching) eli teknologia, jossa aikaisemmat ajoradan tai kevyen liikenteen väylän sulkeneet työmaat korvataan sormen levyisellä mikro-ojalla, jonne kuitukaapelit asennetaan. Perinteinen kaapelityömaa voi kestää jopa kuukausia; nyt työ valmistuu parhaimmillaan jopa päivässä. Samalla minimoidaan katurakenteeseen aiheutuvat haitat.

ICT-valiokunnan näkemyksen mukaan muualla maailmassa käyttökelpoisiksi todetut, kustannustehokkaat ja ympäristöystävälliset asennusmenetelmät kiinteän valokuituverkon rakentamiseksi esimerkiksi kaupunkien pientaloalueille on suositeltava vaihtoehto perinteiselle kaivumenetelmälle erityisesti päällystetyillä katualueilla.

Valiokunnan havaintojen mukaan kuntien lupakäytännöt eivät lähtökohtaisesti estä nopean laajakaistan rakentamista. Haasteet ovat lähinnä tiedonkulussa, lupamaksuissa sekä koordinoinnin puutteellisuudessa. Kuntaliiton suositus ’Yhteinen kunnallistekninen työmaa’ on hyvä pohja tilaajien väliseksi sopimukseksi. Suosituksen tavoitteina ovat toiminnan turvallisuus, tehokkuus ja taloudellisuus sekä lopputuloksen laatu – kaikkien toimijoiden ja sidosryhmien osalta. Lisäksi yhteisrakentamisen avulla pyritään vähentämään rakentamisen aiheuttamia haittoja ympäristölle ja infraomaisuudelle.

Turun kauppakamari uskoo menetelmän kiinnostavan Varsinais-Suomen kuntia ja kannustaa päättäjiä helpottamaan mikro-ojitusteknologian käyttöönottoa kuntien rakennus- ja lupamääräyksissä. Näin Varsinais-Suomi luo ensimmäisten joukossa edellytykset tietoliikenneyhteyksien tehokkaalle rakentamiselle. Nopeat yhteydet ovat elintärkeät maakunnan kilpailukyvylle ja menestykselle nyt ja tulevaisuudessa.

Aluejohtaja Harri Salo, Elisa Oyj, p. 050 313 0809
Toimitusjohtaja Kimmo Sulin, Data-Info Oy, p. 040 302 2021
Senior Advisor Raimo Mäki, Telia Finland Oyj, p. 040 8421294
Myyntijohtaja Juha Lehtonen, DNA Oyj, p. 044 731 3001
Toimitusjohtaja Veli-Matti Viitanen, Lounea Oy, p. 050 1526

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Elinvoimainen Vakka-Suomi –seminaari: Vakka-Suomella kokoaan suurempi rooli Suomen talouskehityksen kannalta26.7.2017 11:00Tiedote

Suomen talous on teollisuusvetoisesti lähtenyt nousuun ja Varsinais-Suomella on tässä suuri rooli. Suhteellisesti ottaen Vakka-Suomen kehitys on ollut kaikkein nopeinta. Nopea kasvu voi synnyttää myös pullonkauloja, jotka pahimmillaan saattavat rajoittaa koko potentiaalisen kasvun toteutumista. Kilpailukykymme keskeinen tekijä on, kuinka hyvän toimintaympäristön kaupunkimme ja kaupunkiseutumme tarjoavat kansainvälisillä markkinoilla toimiville yrityksille. Vaikka suurimmat kaupungit ovat vetovoimaisimpia, on seutukaupungeilla tärkeä rooli, mitä ei kansallisessa politiikassa saa unohtaa. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kansallinen merkitys korostuu Kaupungistuminen on maailmanlaajuinen trendi. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kasvu jatkuu ja levittyy ja toisaalta niiden kansallinen merkitys kilpailukykymme kannalta korostuu. Vetovoimaisimpia ovat suurimmat kaupungit ja osin pienet ja keskisuuret kunnat jopa kamppailevat suurkaupungistumisen megatrendiä vastaan. Koko Suomen kannalta on kuit

Suosittu digikoulu saa jatkoa nuorille suunnatusta tubekoulusta3.6.2017 06:00Tiedote

Turun kauppakamarin ICT-valiokunta järjestää yhteistyössä opiskelijoiden kanssa nuorille suunnatun tubekoulun. Koulutus järjestetään kesäkuun viimeisellä viikolla kauppakamarin tiloissa 13–16-vuotiaille nuorille. Ideana on tarjota hyvän sisällön, kuvaamisen ja editoimisen perusteita tubettamisesta kiinnostuneille. Näkökulmaa opetukselle antavat myös tietoturva, tekijänoikeus ja kesätöihin liittyvät rekrytointivideot.

Hallituspartnerit Turku ry:n vuosikokouksen päätöksiä: uusi toimintamalli ja hallitus22.5.2017 10:58Tiedote

Vuosikokouksessaan 18.5. Hallituspartnerit Turku ry huomioi alueen voimakkaan positiivisen talouskasvun, joka lisää alueen yritysten kasvu- ja kansainvälistymismahdollisuuksia. Yhdistyksen tavoite on tukea tätä positiivista kehitystä korostamalla osaavan hallitustyöskentelyn merkitystä kasvun moottorina. Yhdistys päätti tehostaa toimintaansa muuttamalla toimintamallinsa jaostopohjaiseksi. Sisäisen jaoston tehtävä on ylläpitää ja kehittää hallitustyöskentelyosaamista, sekä tukea alueen hallitusosaajien verkostoitumista. Ulkoisen jaoston tehtävä on lisätä tietoisuutta ammattitaitoisen hallitustyöskentelyn hyödyistä alueen kasvuhakuisille yrityksille, ja herättää keskustelua siitä, hyödyntävätkö alueen yritykset osaavan hallituksen tarjoamia mahdollisuuksia täysimääräisesti. Yhdistys valitsi myös uuden puheenjohtajan, sekä uudisti hallitustaan. Puheenjohtajaksi valittiin Milla Wirén (MuM, eMBA, HHJ, tohtorikoulutettava KTT), ja uusiksi hallituksen jäseniksi toimitusjohtaja Peter Lindström