Varsinais-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Pirkanmaan kunnista haetaan asiantuntijoita kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen edistäjäksi

Kestäviä ja innovatiivisia julkisia hankintoja edistävä KEINO-osaamiskeskus etsii Varsinais-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Pirkanmaan kunnista julkisten hankintojen asiantuntijoita toimimaan muutosagentteina ensi vuonna alkavassa pilottiprojektissa. KEINO-muutosagentin tehtävänä on neuvoa ja tukea alueensa hankintayksiköitä kestävissä ja innovatiivisissa hankinnoissa sekä luoda ja ylläpitää verkostoitumista hankintatoimijoiden välillä.

KUNTALIITTO JA KEINO TIEDOTTAVAT
24.10.2018
Julkaistavissa heti

Kestäviä ja innovatiivisia julkisia hankintoja edistävä KEINO-osaamiskeskus etsii Varsinais-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Pirkanmaan kunnista julkisten hankintojen asiantuntijoita toimimaan muutosagentteina ensi vuonna alkavassa pilottiprojektissa. KEINO-muutosagentin tehtävänä on neuvoa ja tukea alueensa hankintayksiköitä kestävissä ja innovatiivisissa hankinnoissa sekä luoda ja ylläpitää verkostoitumista hankintatoimijoiden välillä.

Muutosagentteina toimivia henkilöitä haetaan asiantuntijaorganisaatioista, ideana on, että muutosagentti oman työnsä ohella, nykyisessä työpaikassaan, saa koulutusta kestävien ja innovatiivisten hankintojen tekemiseen. KEINO-konsortio kustantaa muutosagentiksi valitun henkilön koulutuskulut. Muutosagentit valitaan organisaatioiden lähettämien ehdotusten perusteella.

– KEINO-muutosagentteina toimivat henkilöt vastaavat muun muassa hankintatiedon keräämisestä omalla seudullaan ottaen selvää, millaisissa tilanteissa maakunnassa olisi mahdollisuus soveltaa julkisissa hankinnoissa hankintamalleja, jotka tukevat kestävää kehitystä tai edistävät innovaatioita, kertoo pilottihankkeesta vastaava Päivi Kynkäänniemi Kuntaliitosta.

– Tarkoitus oli valita pilottimaakunnat sen perusteella, mistä osoitettiin kiinnostusta toimintaan. Innostus yllätti meidät, ja jouduimme arpomaan useiden hyvien vaihtoehtojen välillä, Kynkäänniemi sanoo.

Julkisia hankintoja tehdään Suomessa vuosittain noin 35 miljardin euron edestä. Työ- ja elinkeinoministeriö haluaa perustamansa KEINO-osaamiskeskuksen avulla edistää summan vastuullisempaa käyttöä.

Muutosagenttien tehtävänä on toimia osaamiskeskuksen paikallisina kontakteina. KEINO-muutosagentteja etsitään ensin pilottimaakunniksi valituista Varsinais-Suomesta, Pohjois-Pohjanmalta ja Pirkanmaalta. Mikäli piloteista saadaan hyviä tuloksia, muutosagenttitoiminta laajennetaan valtakunnalliseksi toiminnaksi, suomalaista julkista hankintatoimintaa kehittämään.

Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen osaamiskeskus KEINO on yhteistyöverkoston kautta rakennettu konsortio, jonka eri osa-alueiden toteuttamisesta ja yhdessä kehittämisestä vastaavat Motiva Oy, Suomen Kuntaliitto Ry, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland, Suomen ympäristökeskus SYKE, Hansel Oy, KL-Kuntahankinnat Oy sekä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

Päivi Kynkäänniemi, lakimies Suomen Kuntaliitto, p. 050 515 1062

Hakuilmoitus on nähtävillä KEINO-osaamiskeskuksen sivuilla https://www.hankintakeino.fi/fi/KEINO-muutosgenttien-haku-2018.  Hakuaika päätyy 29.10.2018 ja pilottiagenttien työ alkaa tammikuussa 2019.

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.