Varsinaissuomalaisten potilaiden määrän nopea kasvu toi Tekonivelsairaala Coxan Turkuun

Tyksissä pitkän uran tehneet tekonivelkirurgit Jari Mokka ja Mika Junnila ovat Tekonivelsairaala Coxan Turun Yliopistonkadulle keskiviikkona 6.3. aukeavan poliklinikan ortopedejä. Asiakkaille hoidon hinta on sama kuin keskussairaalassa. Klinikan avaamiseen vaikutti se, että varsinaissuomalaisten potilaiden lähetemäärä Coxaan lähes nelinkertaistui vuoden 2018 aikana.

Tekonivelkirurgi Jari Mokka aikoo pysyä Tampereen työpaikastaan huolimatta jatkossakin turkulaisena.

Poliklinikka toimii FYSIOS:n tiloissa osoitteessa Yliopistonkatu 19 A. Jari Mokka ja Mika Junnila vastaanottavat potilaita aluksi 1-2 kertaa kuussa.

– Jos potilasmäärä lisääntyy, lisäämme vastaanottopäiviä. Hoidosta vastaa koko matkan poliklinikalta leikkaukseen saakka sama, tuttu ortopedi, kertoo tekonivelkirurgi Jari Mokka.

Mika Junnilalla on takanaan kahdeksan vuoden ja Jari Mokalla 14 vuoden ura Tyksissä ennen viime vuonna tapahtunutta siirtymistä Coxan kirurgeiksi. Coxassa toiminnan perusajatuksia ovat korkea laatu, yksilöllisyys ja leikkauksen oikea-aikaisuus. Leikkaukset tehdään tieteelliseen näyttöön perustuen ja tulosta seurataan toimintakykyä sekä tyytyväisyyttä mittaavilla kyselyillä.

– Oma erikoisosaamiseni ja kiinnostukseni kohdistuu nimenomaan tekonivelkirurgiaan. Halusin jatkaa uraani pelkästään tekonivelkirurgiaan erikoistuneessa sairaalassa, jossa keskittymisrauha, resurssit ja kehitysmahdollisuudet tekonivelkirurgian alueella ovat parhaat mahdolliset, Mokka kertoo uudesta toimenkuvastaan.

Potilaalle sama hinta, lähete tarvitaan

Poliklinikalla työskentelevät ortopedin lisäksi fysioterapeutti ja sairaanhoitaja. Mokka ja Junnila leikkaavat Turun poliklinikalta operaatioon päätyneet asiakkaansa Tekonivelsairaala Coxassa Tampereella, jossa operoidaan yli 4500 tekonivelpotilasta vuosittain. Varsinaissuomalaisten lähetepotilaiden osuus kasvoi vuonna 2018 merkittävästi, 166 potilaaseen. Turun poliklinikka perustettiin, jotta alueen asukkaiden hoitotarpeen arviointi ja jälkitarkastukset voidaan tehdä lähellä heitä.

Asiakkaille hoidon hinta on sama kuin kunnallisessa sairaalassa, jos he tulevat poliklinikalle lähetteellä, jonka asiakas voi pyytää esimerkiksi terveyskeskuksesta.

Oikeus perustuu Suomessa vuodesta 2014 saakka voimassa olleeseen valinnanvapauteen ei-kiireellisestä erikoissairaanhoidosta. Potilailla on mahdollisuus valita erikoissairaanhoidon yksikkö kaikista Suomen julkisista terveysasemista ja sairaaloista. Tekonivelsairaala Coxassa leikataan tällä hetkellä potilaita kaikista Suomen sairaanhoitopiireistä.

Jari Mokka
tekonivelkirurgi
Jari.mokka@coxa.fi

Roope Tähkä
Markkinointipäällikkö, Tekonivelsairaala Coxa
roope.tahka@coxa.fi

Biokatu 6b

Tekonivelsairaala Coxa on Suomen ainoa ja yksi Euroopan johtavista puhtaasti tekonivelkirurgiaan erikoistuneista sairaaloista. Vuonna 2018 Coxassa tehtiin vuonna noin 4500 leikkausta. Coxan koko henkilökunta keskittyy tekonivelkirurgiaan ja on alansa huippuammattilaisia.

Tekonivelsairaala Coxan tärkeimmät tavoitteet ovat parhaan mahdollisen hoidon tarjoaminen potilaille ja heidän palauttamisensa takaisin toimintakykyiseen arkeen. Coxan potilasturvallisuus on kansainvälisesti tarkasteltuna alansa huippuluokkaa.

Tekonivelten uusintaleikkauksissa, joissa vaaditaan kirurgeilta erityisosaamista ja riittävää kokemusta, Coxa on valtakunnallisesti johtava sairaala. Coxan erikoisosaamisaluetta on myös tuumori- ja infektiopotilaiden hoito.

Yli 1500 potilaan seurantatutkimus – ikääntyminen ei vähennä tekonivelleikkauksen hyötyä12.11.2018 07:52:00 EETTiedote

Tekonivelleikkausten vaikuttavuuden seurantatutkimuksessa oli mukana lähes 1600 polvi- ja lonkkaleikkauksessa vuonna 2017 ollutta potilasta. – Tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että ikä ei ole peruste tehdä priorisointia. Onnistunut leikkaus parantaa potilaiden toimintakykyä selkeästi kaikissa potilasryhmissä iästä riippumatta, kertoo Tekonivelsairaala Coxan johtava ylilääkäri Teemu Moilanen.

Uusi tietoportaali CoxaPro kokoaa tekonivelkirurgista tietoa yhteen paikkaan: ”Haluamme tarjota luotettavan tiedonlähteen ammattilaisille”2.10.2018 09:30:00 EESTTiedote

Tekonivelsairaala Coxa on avannut tekonivelkirurgisen hoidon ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnatun tietoportaalin, CoxaPron, joka tuo alan tietoa keskitetysti yhteen paikkaan. Portaalin perustamisen taustalla on halu jakaa Coxan erityisosaamisesta kumpuavaa tietotaitoa, helpottaa tietotulvan hallintaa ja tarjota tekonivelkirurgian ammattilaisille luotettava tiedonlähde heidän työnsä tueksi.

Coxa osti ortopedisten tekonivelleikkausten TEKOSET-rekisteröintijärjestelmän  8.5.2017 13:00:04 EESTTiedote

Tekonivelsairaala Coxa on ostanut omistukseensa ortopedisten tekonivelleikkausten TEKOSET-rekisteröintijärjestelmän. Kaupan tavoitteena on entisestään vahvistaa ja kehittää Coxassa leikattujen tekonivelten seurantaa sekä siihen liittyvää tutkimustyötä, työn suunnittelua ja ohjausta. Järjestelmästä on tarkoitus kehittää myös muille tekonivelkirurgian toimijoille tarjottava seurantaratkaisu.

Coxan Armenian-yhteistyöprojekti menestyksekäs – malli mahdollista monistaa myös muihin maihin12.4.2017 12:00:00 EESTTiedote

Coxan ja armenialaisen Nairi Medical Centerin yhteistyöhanke, Nairi Coxa -tekonivelklinikka, juhlii tänä keväänä ensimmäistä toimintavuottaan. Klinikan kunniaksi 6.4.2017 Taysin kampusalueella järjestetyssä tilaisuudessa keskusteltiin siitä, mitä projektissa ollaan opittu sekä millaisia kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksia alalla on tulevaisuudessa.

Tekonivelsairaala Coxa laskee hintojaan ja laajentaa – yhteiskunnalle säästöä kaksi miljoonaa vuodessa30.1.2017 09:00:00 EETTiedote

Tekonivelsairaala Coxa laskee hintojaan kunta-asiakkaille tänä vuonna. Yhteiskunnan kannalta hinnanalennusten vaikutus on vuositasolla noin kaksi miljoonaa euroa. Hinnanalennusten merkittävin kustannushyöty kunnille syntyy määrältään suurimmissa lonkan ja polven primäärileikkauksissa, joiden hinnat laskevat noin 5 %. Jatkuvasti kasvavaan kysyntään vastataan laajentamalla toimintaa.