Varsinaissuomalaisten potilaiden määrän nopea kasvu toi Tekonivelsairaala Coxan Turkuun

Tyksissä pitkän uran tehneet tekonivelkirurgit Jari Mokka ja Mika Junnila ovat Tekonivelsairaala Coxan Turun Yliopistonkadulle keskiviikkona 6.3. aukeavan poliklinikan ortopedejä. Asiakkaille hoidon hinta on sama kuin keskussairaalassa. Klinikan avaamiseen vaikutti se, että varsinaissuomalaisten potilaiden lähetemäärä Coxaan lähes nelinkertaistui vuoden 2018 aikana.
Tekonivelkirurgi Jari Mokka aikoo pysyä Tampereen työpaikastaan huolimatta jatkossakin turkulaisena.

Poliklinikka toimii FYSIOS:n tiloissa osoitteessa Yliopistonkatu 19 A. Jari Mokka ja Mika Junnila vastaanottavat potilaita aluksi 1-2 kertaa kuussa.

– Jos potilasmäärä lisääntyy, lisäämme vastaanottopäiviä. Hoidosta vastaa koko matkan poliklinikalta leikkaukseen saakka sama, tuttu ortopedi, kertoo tekonivelkirurgi Jari Mokka.

Mika Junnilalla on takanaan kahdeksan vuoden ja Jari Mokalla 14 vuoden ura Tyksissä ennen viime vuonna tapahtunutta siirtymistä Coxan kirurgeiksi. Coxassa toiminnan perusajatuksia ovat korkea laatu, yksilöllisyys ja leikkauksen oikea-aikaisuus. Leikkaukset tehdään tieteelliseen näyttöön perustuen ja tulosta seurataan toimintakykyä sekä tyytyväisyyttä mittaavilla kyselyillä.

– Oma erikoisosaamiseni ja kiinnostukseni kohdistuu nimenomaan tekonivelkirurgiaan. Halusin jatkaa uraani pelkästään tekonivelkirurgiaan erikoistuneessa sairaalassa, jossa keskittymisrauha, resurssit ja kehitysmahdollisuudet tekonivelkirurgian alueella ovat parhaat mahdolliset, Mokka kertoo uudesta toimenkuvastaan.

Potilaalle sama hinta, lähete tarvitaan

Poliklinikalla työskentelevät ortopedin lisäksi fysioterapeutti ja sairaanhoitaja. Mokka ja Junnila leikkaavat Turun poliklinikalta operaatioon päätyneet asiakkaansa Tekonivelsairaala Coxassa Tampereella, jossa operoidaan yli 4500 tekonivelpotilasta vuosittain. Varsinaissuomalaisten lähetepotilaiden osuus kasvoi vuonna 2018 merkittävästi, 166 potilaaseen. Turun poliklinikka perustettiin, jotta alueen asukkaiden hoitotarpeen arviointi ja jälkitarkastukset voidaan tehdä lähellä heitä.

Asiakkaille hoidon hinta on sama kuin kunnallisessa sairaalassa, jos he tulevat poliklinikalle lähetteellä, jonka asiakas voi pyytää esimerkiksi terveyskeskuksesta.

Oikeus perustuu Suomessa vuodesta 2014 saakka voimassa olleeseen valinnanvapauteen ei-kiireellisestä erikoissairaanhoidosta. Potilailla on mahdollisuus valita erikoissairaanhoidon yksikkö kaikista Suomen julkisista terveysasemista ja sairaaloista. Tekonivelsairaala Coxassa leikataan tällä hetkellä potilaita kaikista Suomen sairaanhoitopiireistä.

Jari Mokka
tekonivelkirurgi
Jari.mokka@coxa.fi

Roope Tähkä
Markkinointipäällikkö, Tekonivelsairaala Coxa
roope.tahka@coxa.fi

Tekonivelsairaala Coxa on Suomen ainoa ja yksi Euroopan johtavista puhtaasti tekonivelkirurgiaan erikoistuneista sairaaloista. Vuonna 2018 Coxassa tehtiin vuonna noin 4500 leikkausta. Coxan koko henkilökunta keskittyy tekonivelkirurgiaan ja on alansa huippuammattilaisia.

Tekonivelsairaala Coxan tärkeimmät tavoitteet ovat parhaan mahdollisen hoidon tarjoaminen potilaille ja heidän palauttamisensa takaisin toimintakykyiseen arkeen. Coxan potilasturvallisuus on kansainvälisesti tarkasteltuna alansa huippuluokkaa.

Tekonivelten uusintaleikkauksissa, joissa vaaditaan kirurgeilta erityisosaamista ja riittävää kokemusta, Coxa on valtakunnallisesti johtava sairaala. Coxan erikoisosaamisaluetta on myös tuumori- ja infektiopotilaiden hoito.