Varusmiehet ja alueen yritykset kohtaavat jälleen rekrytointitapahtumassa Panssariprikaatissa

Panssariprikaatin Varusmiestoimikunta (VMTK) järjestää yhteistyössä Hämeen kauppakamarin kanssa rekrytointitapahtuman varusmiehille 20.-21.8. ”Tapahtuma toteutetaan tässä laajuudessa jo kolmatta kertaa ja yhteistyö Panssariprikaatin kanssa on sujunut erittäin hyvin. Olemme tyytyväisiä tapahtuman ajankohtaan, sillä nyt tarvitaan osaavaa ja motivoitunutta työvoimaa alueemme yrityksiin”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Panssariprikaatin ja Hämeen kauppakamarin yhteistyössä toteuttaman rekrytointitapahtuman tarkoituksena on antaa yrityksille mahdollisuus esitellä toimintaansa, rekrytoida itselleen osaavaa työvoimaa ja auttaa varusmiehiä työllistymään palveluksensa jälkeen.

”Tapahtumaan on tällä kertaa ilmoittautunut 25 yritystä”, Eerikäinen toteaa.

Varusmieskoulutuksessa on mahdollista hankkia itselleen osaamista, joka useilla aloilla antaa pätevyyden tai valmiudet toimia alalla myös siviilimaailmassa varusmiespalveluksen jälkeen. Yksi rekrytointitapahtuman teemoja onkin palveluksen aikana hankitun osaamisen hyödyntäminen siviilissä.

Tapahtuma toteutetaan rekrytointimessujen tyyliin eli jokaisella osallistuvalla yrityksellä on oma esittelypiste. Myös paikalla tapahtuvia työhaastatteluja varten on järjestetty tilat. Tilaisuus on yrityksille maksuton ja siihen osallistuvat kaikki Panssariprikaatin varusmiehet.

Rekrytointitapahtuman yhteydessä järjestetään Parolannummella myös opintomessut Sotilaskoti1:ssä.  Opintomessujen tarkoituksena on tarjota asevelvollisille suora kontakti oppilaitoksiin ja esitellä eri alojen koulutusvaihtoehtoja.

Hämäläisyritykset laajentaisivat paikallista sopimista3.6.2020 10:20:24 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritysten mielestä päästäkseen takaisin kasvu-uralle Suomen kilpailukykyyn vaikuttaisi myönteisesti paikallisen sopimisen laajempi mahdollisuus, työvoimakustannusten alentaminen ja investointeihin kannustava veromalli. Tieto selviää kauppakamareiden uusimmasta koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä yli 90 prosenttia kannatti paikallisen sopimisen laajentamista ja työvoimakustannusten alentamista ansioverotuksen ja / tai palkkamaltin avulla. Lisäksi yritykset pitivät tärkeänä investointeihin kannustavaa veromallia, esimerkiksi ns. Viron mallia tai investointivarausta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille30.5.2020 10:00:00 EESTTiedote

Koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 30.5.2020 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä yritykset elvyttäisivät kotitalousvähennyksiä kasvattamalla20.5.2020 00:05:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yritykset mainitsevat tärkeimmiksi elvyttämistoimenpiteiksi kotitalousvähennyksen suurentamisen ja omavastuuosuuden puolittamisen. Tieto selviää kauppakamareiden koronakyselystä. ”Alueemme yrityksistä 85 prosenttia suhtautui erittäin myönteisesti tai myönteisesti kotitalousvähennyksen kasvattamiseen ja omavastuuosuuden puolittamiseen. Lisäksi 80 prosenttia yrityksistä piti ravintolaruuan ja anniskelun arvonlisäveron alentamista väliaikaisesti 10 prosenttiin hyvänä elvytystoimenpiteenä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kesätyöpaikat katosivat koronatilanteen takia12.5.2020 10:15:50 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneista yrityksistä 64 prosenttia suunnitteli palkkaavansa kesätyöntekijöitä ennen koronaviruksen aiheuttamaa poikkeustilaa, selviää kauppakamarin toukokuussa tekemästä kesätyökyselystä. ”Poikkeustilanne on vaikuttanut niin, että nyt alueeltamme vain 27 prosenttia kertoo rekrytoivansa suunnitellun määrän kesätyöntekijöitä ja suurin osa palkkaa alle viisi kesätyöntekijää. Yritykset eivät ole heränneet etätyön mahdollisuuteen kesätöissä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hallitus on turhaan pantannut suoria yritystukia6.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneista yrityksistä 56 prosenttia arvioi, että henkilöstön määrä on pysynyt ennallaan tai kasvanut koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta, selviää tuoreimmasta maanantaina tehdystä kauppakamarien kyselystä. ”Edelleen hämäläisyrityksissä on havaittavissa lievää optimismia ja kokonaiskuva on selkeytynyt. Alueemme yritykset kuitenkin kokevat hallituksen hoitaneen talouskriisiä kaikkein huonoimmin verrattuna muualla Suomessa toimivien yritysten vastauksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.