Varusmiehet ja alueen yritykset kohtasivat rekrytointitapahtumassa Panssariprikaatissa

Parolan Panssariprikaatin Varusmiestoimikunta (VMTK) järjesti yhteistyössä Hämeen kauppakamarin kanssa kaksipäiväisen rekrytointitapahtuman varusmiehille 20.-21.2. ”Tapahtuma järjestettiin tässä laajuudessa toista kertaa ja siihen osallistui 1500 varusmiestä sekä lähes kaksikymmentä yritystä ja oppilaitosta. Palaute on ollut hyvää ja yritykset tyytyväisiä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Panssariprikaatin apulaiskomentaja eversti Karri Heikinheimo ja Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen katsastivat rekrytointitapahtuman tarjoamia mahdollisuuksia varusmiehille.

Panssariprikaatin ja Hämeen kauppakamarin yhteistyössä toteuttamien rekrytointitapahtumien tarkoituksena on antaa yrityksille mahdollisuus esitellä toimintaansa, rekrytoida itselleen osaavaa työvoimaa ja auttaa varusmiehiä työllistymään palveluksensa päättymisen jälkeen.

Varusmieskoulutuksessa on mahdollista hankkia osaamista, joka usein antaa pätevyyden tai valmiudet toimia eri työtehtävissä myös siviilimaailmassa varusmiespalveluksen jälkeen.

”Uskon, että kotiutuvilla varusmiehillä on mahdollisuus työllistyä esimerkiksi Hämeessä toimiviin kuljetus- ja korjaamoalan yrityksiin. Paikalla oli hyviä osaajia ja yksi rekrytointitapahtuman teemoja onkin palveluksen aikana hankitun osaamisen hyödyntäminen siviilissä”, toteaa Eerikäinen.

”Toivomme, että muutkin varuskuntien koulutusyksiköt Suomessa ottaisivat Parolan Panssariprikaatin rekrytointitapahtumasta mallia”, Eerikäinen ehdottaa.

Tapahtuma toteutettiin rekrytointimessujen tyyliin ja jokaisella osallistuvalla yrityksellä oli oma esittelypiste. Myös paikalla tapahtuneita työhaastatteluja varten oli järjestetty tilat. Tilaisuus oli yrityksille maksuton ja siihen osallistuvat kaikki Panssariprikaatin varusmiehet.

Rekrytointitapahtuman yhteydessä järjestettiin myös opintomessut, jossa esiteltiin eri alojen koulutusvaihtoehtoja ja tarjottiin asevelvollisille mahdollisuus suoriin kontakteihin eri oppilaitoksiin.

Hämeen kauppakamarilta 200 000 euroa HAMK:ille ja LUT:ille21.5.2019 17:30:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin hallitus päätti juhlarahastostaan lahjoittaa 200 000 euroa Hämeen ammattikorkeakoululle (HAMK) ja Lappeenrannan–Lahden teknilliselle yliopistolle (LUT). ”Ensi vuosi on Hämeen kauppakamarin 80-vuotisjuhlavuosi ja lahjoituksilla rahoitetaan Hämeen ammattikorkeakoulun tutkijayliopettajien työtä ja Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT) viisivuotista professuuria”, kertoo Hämeen kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Pekka Vihma.

Ulkopuoliset hallituksen jäsenet tukevat PK-yritysten toimintaa – hallituspalkkiot maltillisia9.5.2019 06:50:00 EESTTiedote

PK-yrityksistä lähes puolet tarvitsee hallitustyöskentelyyn lisäosaamista tulevaisuuden haasteiden, kuten kasvun, kansainvälistymisen ja teknologisen murroksen vuoksi. ”Hämeessä tarvitaan hallitusammattilaisia erityisesti PK-yritysten strategioiden kehittämiseksi. Muun muassa yrityskaupat, kansainvälistyminen tai sukupolvenvaihdokset ovat tilanteita, joissa ulkopuolisten hallitusjäsenten roolit korostuvat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Häme luottaa tulevaisuuteen2.5.2019 10:00:00 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne on suotuisa, selviää EK:n huhtikuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Hämeessä yritysten suhdanteet ovat vuoden ensimmäisellä kvartaalilla parantuneet ja suhdanneodotukset ovat merkittävän valoisat. Koko alueella on isoja infra- ja aluehankkeita, kuten Moreeni-Rastikangas -logistiikkakeskuksen ja valtatie 12 Lahden eteläisen kehätien rakentaminen, jotka luovat uskoa kasvulle”, arvioi Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Vieraskielisen ammatillisen koulutuksen järjestäminen on vapautettava11.4.2019 08:10:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ja ammatillisen koulutuksen järjestäjät vaativat vieraskielisen ammatillisen koulutuksen järjestämisen vapauttamista lupamenettelystä. ”Hämeeseen ei ole saatu lupaa vieraskieliseen koulutukseen, vaikka olemme aktiivisesti olleet vaikuttamassa asiaan ja pyrkineet saamaan muutosta tilanteeseen. Opetus- ja kulttuuriministeriön perusteet vieraskielisen koulutuksen järjestämisluvalle alueellemme ovat olleet vähintäänkin erikoiset”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.