Varustamot vahvistamaan One Sea -ekosysteemiä: Suomi yhä tukevammin keihäänkärjeksi maailman merenkulun digitalisoituvalle tulevaisuudelle

Suomen Varustamot Ry on aloittanut tiiviin yhteistyön autonomista merenkulkua kehittävän kansainvälisen One Sea -ekosysteemin kanssa. Tarkoitus on luoda hyvässä yhteistyössä yhä paremmat edellytykset merkittävästi entistä energiatehokkaammalle ja turvallisemmalle merenkululle. ”Haluamme olla One Sea -ekosysteemin mukana digitalisoituvan merenkulun kärkikaartissa”, linjaa Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Suomen Varustamot Ry on aloittanut tiiviin yhteistyön autonomista merenkulkua kehittävän kansainvälisen One Sea -ekosysteemin kanssa. Kuva: Rolls-Royce.

Lehdistötiedote 24.4.2018

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että Suomen Varustamoiden mittava osaaminen saadaan nyt mukaan vauhdilla edistyvään yhteistyöhömme. One Sea -ekosysteemi edustaa jo ehdotonta kärkeä kansainvälisen merenkulun kehittäjänä, mutta Suomen Varustamot nostaa yhteistyömme entistäkin vankemmalle pohjalle”, arvioi One Sea -ekosysteemin johtaja Päivi Haikkola DIMECC Oy:stä.

Satavuotias Suomen Varustamot edustaa 25 varustamoa ja yli sataa ulkomaanliikenteessä kulkevaa suomalaisalusta. One Sea edustaa suomalaisia ja kansainvälisiä huippuyrityksiä, jotka yhdessä tähtäävät autonomisen merenkulun mahdollistamiseen vuoteen 2025 mennessä. Ekosysteemi kerää yhteen ainutlaatuisen osaamisen huipputason partnereiltaan: ABB, Cargotec, Ericsson, Finferries, Finnpilot Pilotage, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto ja Wärtsilä, DIMECCin johdolla.

”One Sea -ekosysteemin kanssa solmittu yhteistyösopimus merkitsee meille erittäin tärkeää mahdollisuutta. Digitalisaatio ja automaatio mullistaa merenkulkua vauhdilla, ja haluamme olla One Sea’n mukana digitalisoituvan merenkulun kärkikaartissa”, perustelee toimitusjohtaja Tiina Tuurnala käynnistyvää tiivistä yhteistyötä.

Tavoitteina energiatehokkuus ja turvallisuus

”Meille kaikkein tärkeintä ovat digitaalisuuden ja automaation myönteiset mahdollisuudet. Edessämme on tulevaisuus, jossa merenkulku on nykyistä huomattavasti energiatehokkaampaa ja ekologisempaa. Digitaalisuus tarkoittaa myös jatkuvasti parantuvaa turvallisuutta. One Sea on ainutlaatuisen korkeatasoinen ekosysteemi, johon pääsemme nyt tuomaan omaa mittavaa merenkulkuosaamistamme ja varustamonäkökulmaa. Tämä on win-win yhtälö, jos jokin”, summaa toimitusjohtaja Tuurnala.

Turvallisuuden ja energiatehokkuuden lisäksi varustamoiden tavoitteina ovat myös toimintojen tehostaminen ja optimointi sekä parempi kustannustehokkuus digitalisaation ja automaation avulla.

One Sea -ekosysteemiä johtava DIMECC on suomalaisen teollisuuden tärkein innovaatioalusta. Ekosysteemiä rahoittavat Business Finland ja osallistuvat yritykset. Työ on kansainvälistä, mutta kansallinen merkitys on suuri.

”Tavoitteemme on erittäin kunnianhimoinen: Aiomme olla merenkulun kehityksen kansainvälinen johtotähti. Edellytykset ovat hyvät, kaikki ekosysteemin osallistujat edustavat alansa huippuja. Suomi on myös kansallisesti entistä paremmassa asemassa, kun varustamot antavat oman korvaamattoman panoksensa yhteiseen kehitystyöhömme”, kiittää One Sea’ta johtava Haikkola.

Ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola, DIMECC Oy, 040 503 8085, paivi.haikkola@dimecc.com

Toimitusjohtaja Tiina Tuurnala, Suomen Varustamot Ry, 040 5476 762, tiina.tuurnala@shipowners.fi

Autonomisen meriekosysteemin jäsenet:

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa niin sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen kuin teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Asiakkaat ovat maailmanlaajuisesti teollisuus-, energia-, liikenne- ja infrastruktuurialoilla. Yli 125-vuotias ABB on mukana edistämässä teollisuuden digitalisaatiota, energiajärjestelmän murrosta ja neljättä teollista vallankumousta. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 132 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 100.

Cargotecin (Nasdaq Helsinki: CGCBV) johtavat lastin- ja kuormankäsittelyn ratkaisut lisäävät älykkyyttä tavaravirtoihin ja sujuvoittavat arkea. Cargotecin liiketoiminta-alueet Kalmar, Hiab ja MacGregor ovat alojensa edelläkävijöitä. Niiden ainutlaatuinen asema satamissa, merillä ja maanteillä takaa maailmanlaajuisten tavaravirtojen optimoinnin, ja ne luovat asiakkailleen kestävää arvoa. Cargotecin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 3,5 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää yli 11 000 henkilöä.

Ericsson on maailman johtava viestintäteknologioiden ja -palvelujen tarjoaja. Organisaatiossamme työskentelevät 111 000 ammattilaista toimittavat asiakkaillemme 180 maahan innovatiivisia ratkaisuja ja palveluita. Yhdessä rakennamme verkottuneempaa tulevaisuutta, jossa kuka tahansa ja mikä tahansa toimiala voi saavuttaa täyden potentiaalinsa.

Suomen Lauttaliikenne -konserni, Finferries, on valtion omistama toimija, joka hoitaa sekä yhteysalus- että lauttaliikennettä. Konsernissa työskentelee yli 300 henkilöä 44 reitillä ympäri Suomea. Vuosittain reiteillä kulkee noin 4 miljoonaa ajoneuvoa ja 10 miljoonaa matkustajaa. Pääkonttori sijaitsee Turussa ja sivukonttori Savonlinnassa. Varustamon toiminta on ympärivuorokautista ja päivittäinen työ hoidetaan konsernin kolmen arvon mukaisesti: turvallisuus, palveluhenkisyys ja kannattavuus. Finferriesin viimeisin uudisrakennus, Elektra, on Suomen ensimmäinen hybridilautta, jonka energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akkupaketit. Elektra on osoitus siitä, että merenkulun kehittämisessä ympäristön huomioiminen on tänä päivänä vahvasti läsnä.

Finnpilot Pilotage Oy:n tehtävä on merenkulun sujuvuus ja turvallisuus. Työmme ehkäisee ympäristöonnettomuuksia. Meillä työskentelee yli 300 luotsauksen ammattilaista. Luotsaamme 25 000 kertaa vuodessa 24/7. Palvelemme 32 % meriliikenteestä kaikkiin Suomen satamiin yli tuhannella väylällä. Varmistamme asiakkaillemme turvallisimman ja laadukkaimman liikkumisen. Haluamme olla kansainvälisesti arvostettu yhtiö, joka tuo luotsauksen leidareilta bitteihin.

Meyer Turku Oy:n telakalla on yli 1 800 työntekijää ja se on erikoistunut erittäin vaativien, innovatiivisten ja ympäristöystävällisten risteilyalusten, autolauttojen ja erikoisalusten rakentamiseen. Meyer Turku on yhdessä sisartelakoidensa, Papenburgissa sijaisevan Meyer Werftin ja Rostockissa olevan Neptun Werftin kanssa yksi maailman johtavista risteilyalusten rakentajista. Turussa on rakennettu menestyksellisesti laivoja vuodesta 1737 alkaen. Yhtiö rakentaa parhaillaan risteilyaluksia TUI Cruises varustamolle. Yhtiön tilauskannassa on myös kaksi risteilylaivaa Costa Crociere -varustamolle, Carnival Corporationille sekä Royal Caribbean Internationalille.

Rolls-Roycen visio on olla markkinajohtaja tehokkaiden voimajärjestelmien toimittajana. Sen mahdollistavat tekninen osaamisemme, maailmanlaajuinen verkostomme, vankka kokemuksemme teollisten tuotteiden ja teknisten ratkaisujen toimittajana sekä hyvät asiakassuhteet. Toimimme viidellä toimialalla: siviili-ilmailu, puolustusilmailu, meritekniikka, ydinvoimateollisuus ja voimajärjestelmät.

Suomen Varustamot  on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu 25 varustamoa ja 105 alusta ulkomaanliikenteessä.

Tiedon tavoitteena on hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteenamme on olla asiakkaiden ensisijainen vaihtoehto heidän liiketoimintansa uudistamisessa yhdistämällä ohjelmisto- ja palveluosaamisemme yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuuksiin.

Wärtsilä on kansainvälisesti johtava älykkään teknologian ja kokonaiselinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla. Wärtsilä maksimoi asiakkaiden alusten ja voimalaitosten ympäristötehokkuuden ja taloudellisuuden keskittymällä kestäviin innovaatioihin, kokonaishyötysuhteeseen ja data-analytiikkaan. Vuonna 2017 Wärtsilän liikevaihto oli 4,9 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 18.000. Yrityksellä on yli 200 toimipistettä yli 80 maassa eri puolilla maailmaa. Wärtsilän osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

DIMECC Oy on johtavien yritysten ja tutkimuslaitosten omistama digiajan innovaatioalusta, joka yhdistää Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaat voimat.

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.