Varustamot vahvistamaan One Sea -ekosysteemiä: Suomi yhä tukevammin keihäänkärjeksi maailman merenkulun digitalisoituvalle tulevaisuudelle

Suomen Varustamot Ry on aloittanut tiiviin yhteistyön autonomista merenkulkua kehittävän kansainvälisen One Sea -ekosysteemin kanssa. Tarkoitus on luoda hyvässä yhteistyössä yhä paremmat edellytykset merkittävästi entistä energiatehokkaammalle ja turvallisemmalle merenkululle. ”Haluamme olla One Sea -ekosysteemin mukana digitalisoituvan merenkulun kärkikaartissa”, linjaa Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Suomen Varustamot Ry on aloittanut tiiviin yhteistyön autonomista merenkulkua kehittävän kansainvälisen One Sea -ekosysteemin kanssa. Kuva: Rolls-Royce.

Lehdistötiedote 24.4.2018

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että Suomen Varustamoiden mittava osaaminen saadaan nyt mukaan vauhdilla edistyvään yhteistyöhömme. One Sea -ekosysteemi edustaa jo ehdotonta kärkeä kansainvälisen merenkulun kehittäjänä, mutta Suomen Varustamot nostaa yhteistyömme entistäkin vankemmalle pohjalle”, arvioi One Sea -ekosysteemin johtaja Päivi Haikkola DIMECC Oy:stä.

Satavuotias Suomen Varustamot edustaa 25 varustamoa ja yli sataa ulkomaanliikenteessä kulkevaa suomalaisalusta. One Sea edustaa suomalaisia ja kansainvälisiä huippuyrityksiä, jotka yhdessä tähtäävät autonomisen merenkulun mahdollistamiseen vuoteen 2025 mennessä. Ekosysteemi kerää yhteen ainutlaatuisen osaamisen huipputason partnereiltaan: ABB, Cargotec, Ericsson, Finferries, Finnpilot Pilotage, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto ja Wärtsilä, DIMECCin johdolla.

”One Sea -ekosysteemin kanssa solmittu yhteistyösopimus merkitsee meille erittäin tärkeää mahdollisuutta. Digitalisaatio ja automaatio mullistaa merenkulkua vauhdilla, ja haluamme olla One Sea’n mukana digitalisoituvan merenkulun kärkikaartissa”, perustelee toimitusjohtaja Tiina Tuurnala käynnistyvää tiivistä yhteistyötä.

Tavoitteina energiatehokkuus ja turvallisuus

”Meille kaikkein tärkeintä ovat digitaalisuuden ja automaation myönteiset mahdollisuudet. Edessämme on tulevaisuus, jossa merenkulku on nykyistä huomattavasti energiatehokkaampaa ja ekologisempaa. Digitaalisuus tarkoittaa myös jatkuvasti parantuvaa turvallisuutta. One Sea on ainutlaatuisen korkeatasoinen ekosysteemi, johon pääsemme nyt tuomaan omaa mittavaa merenkulkuosaamistamme ja varustamonäkökulmaa. Tämä on win-win yhtälö, jos jokin”, summaa toimitusjohtaja Tuurnala.

Turvallisuuden ja energiatehokkuuden lisäksi varustamoiden tavoitteina ovat myös toimintojen tehostaminen ja optimointi sekä parempi kustannustehokkuus digitalisaation ja automaation avulla.

One Sea -ekosysteemiä johtava DIMECC on suomalaisen teollisuuden tärkein innovaatioalusta. Ekosysteemiä rahoittavat Business Finland ja osallistuvat yritykset. Työ on kansainvälistä, mutta kansallinen merkitys on suuri.

”Tavoitteemme on erittäin kunnianhimoinen: Aiomme olla merenkulun kehityksen kansainvälinen johtotähti. Edellytykset ovat hyvät, kaikki ekosysteemin osallistujat edustavat alansa huippuja. Suomi on myös kansallisesti entistä paremmassa asemassa, kun varustamot antavat oman korvaamattoman panoksensa yhteiseen kehitystyöhömme”, kiittää One Sea’ta johtava Haikkola.

Ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola, DIMECC Oy, 040 503 8085, paivi.haikkola@dimecc.com

Toimitusjohtaja Tiina Tuurnala, Suomen Varustamot Ry, 040 5476 762, tiina.tuurnala@shipowners.fi

Autonomisen meriekosysteemin jäsenet:

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa niin sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen kuin teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Asiakkaat ovat maailmanlaajuisesti teollisuus-, energia-, liikenne- ja infrastruktuurialoilla. Yli 125-vuotias ABB on mukana edistämässä teollisuuden digitalisaatiota, energiajärjestelmän murrosta ja neljättä teollista vallankumousta. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 132 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 100.

Cargotecin (Nasdaq Helsinki: CGCBV) johtavat lastin- ja kuormankäsittelyn ratkaisut lisäävät älykkyyttä tavaravirtoihin ja sujuvoittavat arkea. Cargotecin liiketoiminta-alueet Kalmar, Hiab ja MacGregor ovat alojensa edelläkävijöitä. Niiden ainutlaatuinen asema satamissa, merillä ja maanteillä takaa maailmanlaajuisten tavaravirtojen optimoinnin, ja ne luovat asiakkailleen kestävää arvoa. Cargotecin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 3,5 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää yli 11 000 henkilöä.

Ericsson on maailman johtava viestintäteknologioiden ja -palvelujen tarjoaja. Organisaatiossamme työskentelevät 111 000 ammattilaista toimittavat asiakkaillemme 180 maahan innovatiivisia ratkaisuja ja palveluita. Yhdessä rakennamme verkottuneempaa tulevaisuutta, jossa kuka tahansa ja mikä tahansa toimiala voi saavuttaa täyden potentiaalinsa.

Suomen Lauttaliikenne -konserni, Finferries, on valtion omistama toimija, joka hoitaa sekä yhteysalus- että lauttaliikennettä. Konsernissa työskentelee yli 300 henkilöä 44 reitillä ympäri Suomea. Vuosittain reiteillä kulkee noin 4 miljoonaa ajoneuvoa ja 10 miljoonaa matkustajaa. Pääkonttori sijaitsee Turussa ja sivukonttori Savonlinnassa. Varustamon toiminta on ympärivuorokautista ja päivittäinen työ hoidetaan konsernin kolmen arvon mukaisesti: turvallisuus, palveluhenkisyys ja kannattavuus. Finferriesin viimeisin uudisrakennus, Elektra, on Suomen ensimmäinen hybridilautta, jonka energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akkupaketit. Elektra on osoitus siitä, että merenkulun kehittämisessä ympäristön huomioiminen on tänä päivänä vahvasti läsnä.

Finnpilot Pilotage Oy:n tehtävä on merenkulun sujuvuus ja turvallisuus. Työmme ehkäisee ympäristöonnettomuuksia. Meillä työskentelee yli 300 luotsauksen ammattilaista. Luotsaamme 25 000 kertaa vuodessa 24/7. Palvelemme 32 % meriliikenteestä kaikkiin Suomen satamiin yli tuhannella väylällä. Varmistamme asiakkaillemme turvallisimman ja laadukkaimman liikkumisen. Haluamme olla kansainvälisesti arvostettu yhtiö, joka tuo luotsauksen leidareilta bitteihin.

Meyer Turku Oy:n telakalla on yli 1 800 työntekijää ja se on erikoistunut erittäin vaativien, innovatiivisten ja ympäristöystävällisten risteilyalusten, autolauttojen ja erikoisalusten rakentamiseen. Meyer Turku on yhdessä sisartelakoidensa, Papenburgissa sijaisevan Meyer Werftin ja Rostockissa olevan Neptun Werftin kanssa yksi maailman johtavista risteilyalusten rakentajista. Turussa on rakennettu menestyksellisesti laivoja vuodesta 1737 alkaen. Yhtiö rakentaa parhaillaan risteilyaluksia TUI Cruises varustamolle. Yhtiön tilauskannassa on myös kaksi risteilylaivaa Costa Crociere -varustamolle, Carnival Corporationille sekä Royal Caribbean Internationalille.

Rolls-Roycen visio on olla markkinajohtaja tehokkaiden voimajärjestelmien toimittajana. Sen mahdollistavat tekninen osaamisemme, maailmanlaajuinen verkostomme, vankka kokemuksemme teollisten tuotteiden ja teknisten ratkaisujen toimittajana sekä hyvät asiakassuhteet. Toimimme viidellä toimialalla: siviili-ilmailu, puolustusilmailu, meritekniikka, ydinvoimateollisuus ja voimajärjestelmät.

Suomen Varustamot  on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu 25 varustamoa ja 105 alusta ulkomaanliikenteessä.

Tiedon tavoitteena on hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteenamme on olla asiakkaiden ensisijainen vaihtoehto heidän liiketoimintansa uudistamisessa yhdistämällä ohjelmisto- ja palveluosaamisemme yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuuksiin.

Wärtsilä on kansainvälisesti johtava älykkään teknologian ja kokonaiselinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla. Wärtsilä maksimoi asiakkaiden alusten ja voimalaitosten ympäristötehokkuuden ja taloudellisuuden keskittymällä kestäviin innovaatioihin, kokonaishyötysuhteeseen ja data-analytiikkaan. Vuonna 2017 Wärtsilän liikevaihto oli 4,9 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 18.000. Yrityksellä on yli 200 toimipistettä yli 80 maassa eri puolilla maailmaa. Wärtsilän osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

DIMECC Oy on johtavien yritysten ja tutkimuslaitosten omistama digiajan innovaatioalusta, joka yhdistää Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaat voimat.

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00Tiedote

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote

Roottoripurjeen kaupallistaminen toi DIMECC Prizen 2018: Norsepower ja NAPA edistäneet merkittävästi puhtaampaa ja kannattavampaa merenkulkua24.10.2018 12:08Tiedote

DIMECC Prize voittaja 2018 on Napa Oy:n ja Norsepower Oy:n yhteistyö, joka on mahdollistanut huikean kaupallisen menestyksen Norsepowerin roottoripurjeille. Roottoripurjeet edistävät nyt merkittävästi puhtaampaa merenkulkua. NAPA pystyi todentamaan DIMECC Oy:n REBUS-ohjelmassa jopa 10 prosentin polttoainesäästöt roottoripurjeiden ansiosta, mikä heijastuu samassa suhteessa pienempinä päästöinä.

Metallinjalostajat hillitsevät ilmastonmuutosta – ilmaston lämpeneminen pysähtyy vain konkreettisin teoin23.10.2018 15:00Tiedote

Tänään päättyneen Metallinjalostajat ry:n FLEX -ohjelman tulokset ovat kymmenvuotisen DIMECCin materiaali- ja metallinjalostusprosessien kehitysohjelmien tuorein onnistuminen. Suomen johtavat metallinjalostusyritykset Outokumpu Stainless Oy, Outotec (Finland) Oy, SSAB Europe Oy, Casim Consulting Oy, Luxmet Oy, Sapotech Oy ja SFTec Oy sekä Aalto-yliopisto ja Oulun yliopisto ovat yhdessä kehittäneet maailman puhtaimpia teräksen tuotantomenetelmiä siten, että niiden avulla ilmastonmuutoksen aiheuttama maapallon keskilämpötilan nousu on mahdollista rajoittaa alle 1,5 asteeseen.