Vasa Elektriska betalar 12 miljoner euro i dividend

Vasa Elektriska Ab:s bolagsstämma beslöt tisdagen den 27 april att sammanlagt betala 12 001 500,00 euro i dividend.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Koncernen Vasa Elektriskas stabilitet möjliggör att dividenden utbetalas enligt målsättningen, det utmanande energiåret 2020 till trots.

Läs mer om året 2020 i bolagets årsberättelse.

Höjda anskaffningskostnader påverkar elpriset

Under de närmaste dagarna kommer Vasa Elektriska att skicka ut information till de kunder som har ett tillsvidareavtal. Från och med början av juni stiger priset per kilowattimme med 0,5 cent.

- Ändringen syns på olika sätt beroende på hur man bor. För de kunder som bor i höghus höjs elräkningen med mindre än en euro i månaden i medeltal. I egnahemshus med eluppvärmning höjs priset i snitt med cirka 7,50 euro i månaden, meddelar bolaget.

Orsaken till prishöjningen är elens anskaffningskostnader, som har stigit under en längre tid.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 125 personer och omsättningen år 2020 utgjorde ca 113 milj. euro.

Kabelprojekt ger färre elavbrott och frigör mark för jord- och skogsbruk3.2.2021 09:15:00 EET | Tiedote

I år gräver Vasa Elnät ner elnätet på en sträcka om sammanlagt cirka 200 km. Under pågående år investerar Vasa Elnät 12 miljoner euro i elnätet. Investeringarna ska förbättra distributionssäkerheten, förnya elstationer och göra nätet allt smartare. I och med att nätet läggs som kabel i marken frigörs upp till 120 hektar mark för jord- och skogsbruk längs nuvarande ledningsgator.

Vasa Elektriska har Finlands – och Nordens – nöjdaste kunder22.12.2020 08:32:56 EET | Tiedote

En undersökning gjord av EPSI Rating i slutet av hösten avslöjar: Vasa Elektriska har landets nöjdaste kunder. Bolaget placerade sig på första plats i undersökningen Eldetaljhandeln 2020 (Sähkön vähittäismyynti 2020) både vad gäller konsumentkunder och företagskunder. Samtidigt kom Vasa Elektriska etta i den nordiska branschjämförelsen, och spurtade således förbi de bästa också i Norge, Sverige och Danmark.