Vasa Elektriska betalar 12 miljoner euro i dividend

Vasa Elektriska Ab:s bolagsstämma beslöt tisdagen den 27 april att sammanlagt betala 12 001 500,00 euro i dividend.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Koncernen Vasa Elektriskas stabilitet möjliggör att dividenden utbetalas enligt målsättningen, det utmanande energiåret 2020 till trots.

Läs mer om året 2020 i bolagets årsberättelse.

Höjda anskaffningskostnader påverkar elpriset

Under de närmaste dagarna kommer Vasa Elektriska att skicka ut information till de kunder som har ett tillsvidareavtal. Från och med början av juni stiger priset per kilowattimme med 0,5 cent.

- Ändringen syns på olika sätt beroende på hur man bor. För de kunder som bor i höghus höjs elräkningen med mindre än en euro i månaden i medeltal. I egnahemshus med eluppvärmning höjs priset i snitt med cirka 7,50 euro i månaden, meddelar bolaget.

Orsaken till prishöjningen är elens anskaffningskostnader, som har stigit under en längre tid.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 135 personer och omsättningen år 2021 utgjorde ca 209 milj. euro. År 2022 fyller Vasa Elektriska 130 år.

Nuläget på elmarknaden kräver nya typer av avtal10.5.2022 07:10:00 EEST | Tiedote

I januari–mars uppgick koncernen Vasa Elektriskas omsättning till 62,3 miljoner euro (51,0 M€). Den höga omsättningen ledde ändå inte till någon vinst. Rörelsevinsten blev negativ och landade på -3,3 miljoner euro (6,5 M€). Soliditetsgraden sjönk till 45,3 procent (53,0 %). Orsaken till det svaga resultatet ligger framför allt i höga anskaffningskostnader för el, något som påskyndar framtagning av nya verksamhetssätt i energibranschen.