Vasa Elektriska betalar extra dividend för över fyra och en halv miljon

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska Ab:s bolagsstämma beslöt måndagen den 18 december att 146,50 euro/aktie dvs. 4 614 750 euro betalas ut som tilläggsdividend.

Bolagsstämman beslöt även att justera bolagsordningen till den del som gäller val av styrelsemedlemmar. Framöver väljs styrelsen av bolagsstämman och inte av förvaltningsrådet.

Bolagsstämman beslöt således på måndagen om styrelsens sammansättning.

Vasa Elektriskas styrelse:

Mauri Holma
Miapetra Kumpula-Natri
Hannu Laaksonen
Marianne Munkki
Joakim Strand

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom försäljning och överföring av el, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter över 170 personer och omsättningen år 2016 utgjorde ca 140 milj. euro.

Elpriset stiger efter en lång reaperiod19.6.2018 08:15Tiedote

På grund av en uppgång i kostnaderna för elanskaffning höjer Vasa Elektriska Ab priset på elenergi. Höjningen gäller elavtal som är i kraft tillsvidare. Anskaffningskostnaderna har påverkats av bl.a. en tvär uppgång i priset på utsläppsrätter, högre bränslekostnader, låga vattennivåer i Norden samt ett höjt marknadspris på el. Det nya priset gäller från 1.8.2018. Höjningen är den första bolaget gjort på mer än fem år.