Vasa Elektriska betalar nästan åtta miljoner euro i extra dividend

Vasa Elektriska Ab:s bolagsstämma beslöt fredagen den 29 november att 245,70 euro/aktie, sammanlagt 7 739 550 euro, betalas ut som tilläggsdividend.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 140 personer och omsättningen år 2018 utgjorde ca 143 milj. euro.

Sjökabel hjälper bevara skärgårdslandskap i Sundom8.9.2020 08:12:00 EESTTiedote

Under sommaren har det varit liv och rörelse i Sundom skärgård, Vasa. Sammanlagt har cirka en och en halv kilometer sjökabel lagts på havsbotten med hjälp av grävmaskin från en flotte. Det krävande projektet är en fortsättning på förbättringen av elnätet i Solf, som startade i fjol. Målsättningen är att förbättra leveranssäkerheten i elnätet för kring 1 300 av Vasa Elnäts kunder. Tack vare att den nödvändiga linjen byggs som sjökabel förblir skärgårdslandskapet oförändrat.

Nedgång i energibolagets omsättning på grund av lägre förbrukning, regn och vind28.8.2020 07:55:00 EESTTiedote

Första halvan av år 2020 var utmanande för energibolaget. En mild vinter ledde till nedgång i energiförbrukningen, vilket tillsammans med en regnig och blåsig inledning på året pressade ner elens marknadspris. Också coronavåren hade en negativ inverkan på energiförbrukningen. Koncernen Vasa Elektriskas omsättning sjönk tydligt under de första två kvartalen i jämförelse med året innan.