Vasa Elektriskas resultat påverkades av en mild vinter och en lägre produktionskapacitet än normalt

Koncernen Vasa Elektriskas omsättning uppgick till 68,5 M€ under första halvan av år 2017. Koncernens rörelsevinst var 11,6 M€. Investeringarna ökade med 1,9 miljoner. Självförsörjningsgraden hölls på en utmärkt nivå (53,4 %). I april firade Vasa Elektriska sitt 125-årsjubileum.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Energiförsäljning

Försäljningen av elenergi uppgick till 893 GWh i januari–juni, vilket är 5,5 procent mindre än året innan. Orsaker bakom nedgången var bl.a. det förhållandevis varma vädret i början av året samt en utdragen årsservice av kärnkraftverket Olkiluoto 2. Av den sålda elen producerades 9 procent med vindkraft.

I början av juni sänktes priset på elenergi för sjunde gången i rad under loppet av några år. Prissänkningen gällde elavtal som är i kraft tillsvidare.

Försäljningen av fjärrvärme uppgick till 399 GWh. I jämförelse med året innan steg försäljningen med 1,3 procent.

Elöverföring

Den blida vintern i början av året påverkade även elöverföringen, där nedgången var 1,5 procent i januari–juni.

Nätinvesteringarna inom Vasa Elnäts område gjordes under första halvan av året i form av jordkablar. Kabelarbeten färdigställdes i Vasa centrum och i Runsor, på detaljplaneområdet Västerängen i Korsholm samt i Långåminne i Malax. Därtill flyttades elledningar i samband med trafikregleringar i Laihela längs med riksväg 18. Under början av året färdigställdes också ett flertal nätautomationsobjekt samt byggandet av en kraftledning mellan Gerby och Alskat påbörjades.

Utsikter för slutåret

- På grund av låga marknadspriser på el blir det svårt att komma ikapp omsättningen och resultatet från tidigare år, menar verkställande direktör Hannu Linna. Kraftverkens produktionskapacitet har dock återgått till det normala efter sommarens servicestopp, vilket skapar möjligheter att nå upp till en bättre försäljningsvolym, fortsätter Linna.

Koncernen Vasa Elektriska

Försäljning av fjärrvärme GWh

Elöverföring GWh

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom försäljning och överföring av el, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter över 170 personer och omsättningen år 2016 utgjorde ca 140 milj. euro.

Vasa Elektriska betalar extra dividend för över fyra och en halv miljon18.12.2017 15:25Tiedote

Vasa Elektriska Ab:s bolagsstämma beslöt måndagen den 18 december att 146,50 euro/aktie dvs. 4 614 750 euro betalas ut som tilläggsdividend. Bolagsstämman beslöt även att justera bolagsordningen till den del som gäller val av styrelsemedlemmar. Framöver väljs styrelsen av bolagsstämman och inte av förvaltningsrådet. Bolagsstämman beslöt således på måndagen om styrelsens sammansättning. Vasa Elektriskas styrelse: Mauri Holma Miapetra Kumpula-Natri Hannu Laaksonen Marianne Munkki Joakim Strand