Vasa får sin första målade transformatorstation

Under pågående vecka har ett nytt stadskonstverk börjat ta form i Vasa. Transformatorstationen i hörnet av Formansgatan och Bangatan ska få ett motiv som påminner om en sagovärld. Målningen av transformatorstationen är resultatet av ett samarbete mellan Vasa Elnät och illustratören Päivi Arenius.

Illustration av målning. Vasa Elnäts transformatorstation, Bangatan, Vasa. Konstnär: Päivi Arenius.

- Det var lätt att tacka ja till Arenius förslag om samarbete, berättar underhållschef Göran Heino.

- Det här ett helt nytt, men enkelt sätt för Vasa Elnät att vara med och forma stadsmiljön på ett positivt sätt.

Päivi Arenius har länge illustrerat barnböcker och beslöt sig för att ta kontakt med Vasa Elnät för att få variation i sitt arbete. Idén fick hon från dylika konstverk hon gjort i huvudstadsregionen.

Arenius har en färggrann och humoristisk still som lockade till samarbete. Transformatorstationens samtliga fyra sidor ska målas med inspiration av lokala element och teman som tagits fram tillsammans med beställaren.

- Målningen kommer att visa de kännspaka turkosa designstolparna och ett vindkraftverk. Idén till hermelinerna kom från Österbottens vapen och måsarna är ju givetvis karakteristiska för Vasa. Att det alltid blåser ville jag också ha med, det lät jag de virvlande löven symbolisera, målar Arenius.

- Målningen av transformatorstationen har påbörjats, och man kan redan skönja slutresultatet, menar Heino. Arbetet slutförs senast nästa vår, beroende på väderleken.

- Vi hoppas att slutresultatet ska glädja dem som bor och rör sig i området, avslutar Heino.

underhållschef
Göran Heino
tfn 06 324 5274
goran.heino@vasaelnat.fi

illustratör
Päivi Arenius
tfn 041 504 9342
www.paiviarenius.com

Illustration av målning. Vasa Elnäts transformatorstation, hörnet mellan Bangatan och Formansgatan, Vasa. Konstnär: Päivi Arenius.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.