Vasa får sin första målade transformatorstation

Under pågående vecka har ett nytt stadskonstverk börjat ta form i Vasa. Transformatorstationen i hörnet av Formansgatan och Bangatan ska få ett motiv som påminner om en sagovärld. Målningen av transformatorstationen är resultatet av ett samarbete mellan Vasa Elnät och illustratören Päivi Arenius.

Illustration av målning. Vasa Elnäts transformatorstation, Bangatan, Vasa. Konstnär: Päivi Arenius.

- Det var lätt att tacka ja till Arenius förslag om samarbete, berättar underhållschef Göran Heino.

- Det här ett helt nytt, men enkelt sätt för Vasa Elnät att vara med och forma stadsmiljön på ett positivt sätt.

Päivi Arenius har länge illustrerat barnböcker och beslöt sig för att ta kontakt med Vasa Elnät för att få variation i sitt arbete. Idén fick hon från dylika konstverk hon gjort i huvudstadsregionen.

Arenius har en färggrann och humoristisk still som lockade till samarbete. Transformatorstationens samtliga fyra sidor ska målas med inspiration av lokala element och teman som tagits fram tillsammans med beställaren.

- Målningen kommer att visa de kännspaka turkosa designstolparna och ett vindkraftverk. Idén till hermelinerna kom från Österbottens vapen och måsarna är ju givetvis karakteristiska för Vasa. Att det alltid blåser ville jag också ha med, det lät jag de virvlande löven symbolisera, målar Arenius.

- Målningen av transformatorstationen har påbörjats, och man kan redan skönja slutresultatet, menar Heino. Arbetet slutförs senast nästa vår, beroende på väderleken.

- Vi hoppas att slutresultatet ska glädja dem som bor och rör sig i området, avslutar Heino.

underhållschef
Göran Heino
tfn 06 324 5274
goran.heino@vasaelnat.fi

illustratör
Päivi Arenius
tfn 041 504 9342
www.paiviarenius.com

Illustration av målning. Vasa Elnäts transformatorstation, hörnet mellan Bangatan och Formansgatan, Vasa. Konstnär: Päivi Arenius.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Kall vinter och sällsynt varm sommar påverkade energibolagets försäljning23.1.2019 08:00:00Tiedote

De låga temperaturerna i början av år 2018 övergick i en varm sommar, vilket också syns i energiförbrukningen. Medan uppvärmningsbehovet var större än normalt i början av året var förbrukningen mindre än normalt när sommaren kom tidigt. Totalförsäljningen av el ökade och en större andel såldes till elbörsen. Utvecklingen av elnätet fortsatte med investeringar i leveranssäkerheten.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19:47Tiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.

Reparationerna av elnätet framskrider - den fasta bosättningen torde få tillbaka elen idag torsdag3.1.2019 13:59:55Tiedote

Reparationerna inom Vasa Elnäts distributionsområde har framskridit under torsdagen. Bolaget har också haft hjälp av tilläggsresurser. På onsdagen kl. 14 var antalet kunder utan el cirka 6 900. Idag torsdag strax före kl. 14 uppgår antalet till cirka 3 340. Målet är att den fasta bosättningen ska få tillbaka elen ännu under loppet av torsdagen. Fritidsbostäderna kommer att få vänta på elen lite längre.

Reparationer av elnätet pågår – en del hushåll kan förbli utan el i flera dygn2.1.2019 14:43:23Tiedote

”Den värsta stormen någonsin på Vasa Elnäts distributionsområde.” Så beskriver driftchef Petter Södergran på Vasa Elnät situationen, som orsakade att mer än 14 000 kunder inom elnätsbolagets område var utan el när det var som värst. Reparationerna av elnätet fortsätter och fel åtgärdas så snabbt som möjligt. - För tillfället är nästan 6 900 kunder utan el. Vi uppskattar att en del av våra kunder kommer att vara utan el i upp till flera dygn.