Viestintäluotsi Oy

Vastaanottokeskuksen johtaja kritisoi poliisia

Hennalan vastaanottokeskuksen ympärillä sosiaalisessa mediassa pyörivät huhut ihmetyttävät keskuksen johtajaa Markku Heikkilää.

Lahden Hennalan vastaanottokeskuksen johtaja Markku Heikkilä ihmettelee poliisin tiedottamista vastaanottokeskusta koskeneessa jupakassa viime syksynä. Hennalan vastaanottokeskus sai kyseenalaista julkisuutta tilanteessa, jossa poliisi joutui turvautumaan voimakeinoihin.

Heikkilän mukaan oudot huhut lähtivät liikkeelle sen jälkeen, kun Suomen poliisijärjestöjen liiton puheenjohtaja liioitteli blogissaan vastaanottokeskuksessa sattunutta välikohtausta. Tämän jälkeen sosiaalisessa mediassa alkoi liikkua paikkansapitämättömiä huhuja jopa Hennalassa raiskatusta poliisista.

”En vieläkään ymmärrä, mistä nämä puheet saivat alkunsa”, sanoo Heikkilä, joka pettyi poliisin tapaan tiedottaa asiasta.

Heikkilä avasi tapausta ensimmäistä kertaa julkisesti tänään aamupäivällä Pakolaiskriisi ja valheiden verkko -seminaarissa Helsingissä. Seminaarin järjestivät kriisiviestintään erikoistuneet Viestintätoimisto Luotsi ja Viestintätoimisto PR24.

Maahanmuuton ja rasismin tutkija Karin Creutz antoi seminaarissa medialle kouluarvosanan 7+  pakolaiskriisin tiedottamisesta.

”Media on luonut uhkakuvan hallitsemattomasta massasta, joka on tullut tuhoamaan Suomen.  Vihapuheen ja väkivallan yhteys on tutkitusti vahva”, Creutz toteaa.

Seminaarin järjestäjän, viestinnän asiantuntijan Pasi Kiviojan mukaan yritysten ja järjestöjen johdolle sekä viestintä- ja markkinointijohdolle tehdyssä ei-tieteellisessä kyselyssä eniten kiitosta pakolaisviestinnän onnistumisesta keräsivät valtion ja kuntien pakolaisviestinnän luotettavuus ja neutraalius, poliisin viestinnän tavoittavuus sekä median tiedottamisen nopea reagointi ja tavoittavuus.

”Moitteita saivat erityisesti kuntien riittämätön pakolaisviestintä, poliisin keskenään ristiriitaiset viestit ja median uhkia liioitteleva uutisointi”, Kivioja listaa.

Julkisen sanan neuvoston toisena varapuheenjohtajana toimivan Kiviojan mukaan lain ja Journalistin ohjeiden luomat rajoitukset median ja viranomaisten viestinnässä synnyttävät informaatiotyhjiön, jonka sosiaalinen media täyttää nopeasti huhupuheilla ja yksityisyyttä loukkaavilla tiedoilla.

”Kun näissä säädöksissä ei ole paljon tinkimisen varaa, hölynpölyä vastaan pitää taistella muilla keinoin – esimerkiksi paremman medialukutaidon kehittämisellä ja kansalaisten omatoimisella huhujen katkaisemisella.”

Lisätietoja:

Pasi Kivioja, p. 040 718 7242