Vastaehdotus työnantajapuolelle – perustetaan palkansaajarahastoja!

Kannanotto valmis julkaistavaksi klo 9.00 15.4.2021

Kuva: Demarinuoret

Paikallisen sopimisen työryhmän työ päättyi tuloksettomana 14.4. Demarinuoret on tuominnut työnantajapuolen tavoitteet edistää paikallista sopimista vastoin hallitusohjelman kirjauksia. Liitto katsoo, että palkansaajien aseman heikentämisen sijaan tarvitaan tekoja sen puolesta, että työelämän demokratia saadaan vihdoin tasolle, jota pääministeripuolue SDP on Forssan ohjelman ajoista saakka tavoitellut.

“Nykymuotoinen kapitalistinen järjestelmä ei järin lämmitä palkansaajan mieltä. Nyt tarvitaan kestävää ja solidaarista kasvua. Hallituksen tulisi viipymättä selvittää, miten työntekijöiden vaikutusvaltaa yrityksissä voidaan vahvistaa. Yhtenä keinona voisivat olla palkansaajarahastot, joiden kautta työntekijät saisivat vähitellen osaomistuksen yrityksiin, joissa he työskentelevät. Tämä olisi omiaan vahvistamaan sitoutumista ja työhyvinvointia, sekä niiden myötä tuottavuutta”, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Yhteiskunnan jälleenrakentamisen aikana on tehtävä politiikkaa, jonka avulla kriisistä noustaan yhdessä. Marinin hallitus on luvannut edistää osuuskuntien toimintaa, mutta tavoite näyttää hautautuneen muiden yritysmuotojen tukemisen alle. Demarinuoret muistuttaa, että osuuskunnat ja yhteisötalous ovat merkittäviä mahdollisuuksia erityisesti vaikeista ajoista toipuessa.

“Yhteisötalouden arvo on korostunut aina yhteiskunnallisten kriisien aikana. Esimerkiksi 90-luvun laman jälkeen perustettiin runsaasti työosuuskuntia. Voisiko tämä auttaa nyt myös heitä, jotka ovat jääneet vaille työpaikkaa koronakriisissä? Osuustoiminta voisi parhaimmillaan olla myös ratkaisu alustatalouden heikkouksiin”, pohtii Perholehto.

Tutkimusten mukaan osuustoiminnan jarruina ovat usein vähäinen tietous ja neuvonta, sekä sosiaaliturvaan vaikuttavat epäselvät tulkinnat siitä, kuka on työntekijä ja kuka yrittäjä. Kun tavoitteena on monipuolinen elinkeinotoiminta, on kaikkia eri yritysmuotoja tuettava yhtä voimallisesti.

“Osuuskunnat ovat keskeinen tapa tasa-arvoistaa omistusta ja sitoa sitä paikallistalouksiin. Tämän tueksi tarvitaan sujuvaa sääntelyä, riittävää neuvontaa ja myös poliittista tahtotilaa. Suomi voisi ottaa mallia esimerkiksi Ruotsista, jossa pyöritetään laadukasta osuustoimintaneuvontaa antavaa Coompanion-verkostoa”, päättää Perholehto.

Lisätiedot:

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Kuva: Demarinuoret

Demarinuoret: Kädenlämpöiset riihipäätökset eivät riitä - Yleisturvasta uusi vappusatanen!30.4.2021 16:23:46 EEST | Tiedote

Demarinuoret on kohtuullisen tyytyväinen puoliväliriihen päätöksiin, mutta haluaa kirittää hallitusta erityisesti sosiaaliturvauudistuksen suhteen. Merkittävimmät työllisyyden esteet ovat terveysongelmat, sopivien työmahdollisuuksien puute sekä tilanteet, joissa kannustinloukkujen ja etuuksien päällekkäisyyksien takia työnteko ei ole kannattavaa. Liitto esittää ratkaisuksi Yleisturva-mallia, joka yksinkertaistaisi sirpaleista sosiaaliturvaa ja kannustaisi aina työntekoon.

Demarinuoret: Teknologiateollisuuden päätös on märkä rätti vasten palkansaajien kasvoja!25.3.2021 15:48:52 EET | Tiedote

Demarinuoret pitää Teknologiateollisuuden päätöstä irtautua valtakunnallisista työehtosopimusneuvotteluista hyvin huolestuttavana. Liitto kantaa erityistä huolta työmarkkinoiden ennustettavuudesta, työrauhasta sekä palkansaajien työehtojen tulevaisuudesta. Peräänkuulutamme vahvempaa ay-liikettä ja vaadimme pikaisia toimia muun muassa ammattiliittojen ryhmäkanneoikeuden puolesta.

Äänestäminen ei saa olla vain korkeasti koulutettujen etuoikeus!11.3.2021 13:17:03 EET | Tiedote

Tuore tutkimus 18-29-vuotiaiden äänestyskäyttäytymisestä kertoo karua kieltä siitä, kuinka Suomi on yhä äänestämisen luokkayhteiskunta. Ilmiö ei ole yllättävä, sillä äänioikeuden käyttäminen on eriytynyt koulutustaustan mukaan aina 80-luvun puolivälistä saakka. Taloustutkimuksen toteuttaman kyselyn mukaan yliopistotutkinnon suorittaneista tai sitä tällä hetkellä suorittavista lähes 70% kertoo äänestävänsä kuntavaaleissa varmasti, mutta ammatillisen koulutuksen puolella varmoja äänestäjiä on vain 38 prosenttia.