Vastaehdotus työnantajapuolelle – perustetaan palkansaajarahastoja!

Kannanotto valmis julkaistavaksi klo 9.00 15.4.2021

Kuva: Demarinuoret

Paikallisen sopimisen työryhmän työ päättyi tuloksettomana 14.4. Demarinuoret on tuominnut työnantajapuolen tavoitteet edistää paikallista sopimista vastoin hallitusohjelman kirjauksia. Liitto katsoo, että palkansaajien aseman heikentämisen sijaan tarvitaan tekoja sen puolesta, että työelämän demokratia saadaan vihdoin tasolle, jota pääministeripuolue SDP on Forssan ohjelman ajoista saakka tavoitellut.

“Nykymuotoinen kapitalistinen järjestelmä ei järin lämmitä palkansaajan mieltä. Nyt tarvitaan kestävää ja solidaarista kasvua. Hallituksen tulisi viipymättä selvittää, miten työntekijöiden vaikutusvaltaa yrityksissä voidaan vahvistaa. Yhtenä keinona voisivat olla palkansaajarahastot, joiden kautta työntekijät saisivat vähitellen osaomistuksen yrityksiin, joissa he työskentelevät. Tämä olisi omiaan vahvistamaan sitoutumista ja työhyvinvointia, sekä niiden myötä tuottavuutta”, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Yhteiskunnan jälleenrakentamisen aikana on tehtävä politiikkaa, jonka avulla kriisistä noustaan yhdessä. Marinin hallitus on luvannut edistää osuuskuntien toimintaa, mutta tavoite näyttää hautautuneen muiden yritysmuotojen tukemisen alle. Demarinuoret muistuttaa, että osuuskunnat ja yhteisötalous ovat merkittäviä mahdollisuuksia erityisesti vaikeista ajoista toipuessa.

“Yhteisötalouden arvo on korostunut aina yhteiskunnallisten kriisien aikana. Esimerkiksi 90-luvun laman jälkeen perustettiin runsaasti työosuuskuntia. Voisiko tämä auttaa nyt myös heitä, jotka ovat jääneet vaille työpaikkaa koronakriisissä? Osuustoiminta voisi parhaimmillaan olla myös ratkaisu alustatalouden heikkouksiin”, pohtii Perholehto.

Tutkimusten mukaan osuustoiminnan jarruina ovat usein vähäinen tietous ja neuvonta, sekä sosiaaliturvaan vaikuttavat epäselvät tulkinnat siitä, kuka on työntekijä ja kuka yrittäjä. Kun tavoitteena on monipuolinen elinkeinotoiminta, on kaikkia eri yritysmuotoja tuettava yhtä voimallisesti.

“Osuuskunnat ovat keskeinen tapa tasa-arvoistaa omistusta ja sitoa sitä paikallistalouksiin. Tämän tueksi tarvitaan sujuvaa sääntelyä, riittävää neuvontaa ja myös poliittista tahtotilaa. Suomi voisi ottaa mallia esimerkiksi Ruotsista, jossa pyöritetään laadukasta osuustoimintaneuvontaa antavaa Coompanion-verkostoa”, päättää Perholehto.

Lisätiedot:

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Kuva: Demarinuoret

Demarinuoret: Nuorille painavia salkkuja luottamuspaikkaneuvotteluissa14.6.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Luottamuspaikkaneuvotteluissa ratkaistaan kuinka hyvin uudet valtuutetut ja ehdolla olleet henkilöt asetetaan todella edustamaan kaikkien kuntalaisten laajaa kirjoa. Demarinuoret menestyivät loistavasti monissa kunnissa: uusia nuoria nousi valtuustoihin ja jo kokeneemmat kasvattivat äänimääriään runsaasti. Nuorten vaalitulosten siivittämänä vaadimme puolueita, erityisesti SDP:ta, huomioimaan nuoria merkittävillä luottamuspaikoilla.

Demarinuoret: Neulanvaihtopisteet kuntoon ja käyttöhuoneet kokeiluun!4.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

Huumekuolemat ovat viisinkertaistuneet Suomessa 90-luvun lopusta lähtien ja kuolevat ovat usein nuoria. Lain mukaan kaikissa Suomen kunnissa on pitänyt olla jo vuodesta 2004 lähtien neulanvaihtopiste. Tähän mennessä pisteitä on perustettu kuitenkin vain noin 60 kuntaan. Demarinuoret haastaa kaikki Suomen kunnat julistautumaan inhimillisen päihdepolitiikan alueiksi ja vaatii, että huumeiden käyttöön liittyvien terveyspalveluiden epäkohdat saatetaan kuntoon viipymättä.

Demarinuoret: Aamupala kuuluu kaikille - lapsilisät indeksiin!31.5.2021 13:39:15 EEST | Tiedote

Kohu pääministerien aamiaisedusta on kasvanut yli mittasuhteidensa. Etu on ollut vakiintunut käytäntö, johon viranhaltijat ovat ohjeistaneet. On hyvä, että päättäjien rahankäyttöä ruoditaan, mutta Marinin syyttäminen asiasta on kohtuutonta. Tuomitsemme pääministerin mustamaalaamisen ja vaadimme sen sijaan puuttumaan eriarvoisuuteen, jota kohu on nostanut esiin. Erityisesti lapsiperheköyhyys on lisääntynyt pandemian myötä. Demarinuoret vaatii, että lapsilisät sidotaan indeksiin ja jokaisessa Suomen kunnassa pilotoidaan maksutonta aamiaista.

Demarinuoret: Kädenlämpöiset riihipäätökset eivät riitä - Yleisturvasta uusi vappusatanen!30.4.2021 16:23:46 EEST | Tiedote

Demarinuoret on kohtuullisen tyytyväinen puoliväliriihen päätöksiin, mutta haluaa kirittää hallitusta erityisesti sosiaaliturvauudistuksen suhteen. Merkittävimmät työllisyyden esteet ovat terveysongelmat, sopivien työmahdollisuuksien puute sekä tilanteet, joissa kannustinloukkujen ja etuuksien päällekkäisyyksien takia työnteko ei ole kannattavaa. Liitto esittää ratkaisuksi Yleisturva-mallia, joka yksinkertaistaisi sirpaleista sosiaaliturvaa ja kannustaisi aina työntekoon.