Centria-ammattikorkeakoulu Oy

Vastepiste-kuljetuspalvelu lisää logistiikan ympäristöystävällisyyttä

Centria-ammattikorkeakoulun kehittämä Vastepiste-pakettipalvelu edistää vähähiilisyyttä ja parantaa kuljetuspalveluiden saatavuutta Keski-Pohjanmaalla.
Vastepiste-kuljetukset parantavat kuljetuspalveluiden saatavuutta ja edistävät vähähiilisyyttä, sanovat Centria-ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntijat Leena Toivanen (vas.) ja Hanna Lahnalampi. Kuva: Centria-ammattikorkeakoulu.

Kesäkuun alusta lähtien keskipohjalaiset yritykset ja yksityishenkilöt ovat voineet käyttää uusia Vastepiste-pakettiautomaatteja pakettiensa lähettämiseen ja vastaanottamiseen. Kaksi vihreävalkoista pakettiautomaattia sijaitsee Kokkolassa, minkä lisäksi pakettiautomaatit palvelevat käyttäjiä Alaviirteellä, Kaustisella, Perhossa ja Toholammilla.

- Suomen liikenteen päästöistä 90 prosenttia aiheutuu tieliikenteestä. Vastepiste-kuljetuspalvelu on vähähiilinen vaihtoehto, joka tuo tehokkuutta kuljetuspalveluihin ja parantaa kuljetuspalveluiden saatavuutta maakunnassa, sanovat Centrian TKI-asiantuntijat Hanna Lahnalampi ja Leena Toivanen.

Kuljetuksiin lisää tehokkuutta

Vastepiste-kuljetukset perustuvat Centrian kehittämään, digitalisaatiota hyödyntävään palvelualustaan. Paketteja kuljettavat alueen kuljetusyritykset, jotka pystyvät tehostamaan omaa toimintaansa yhdistämällä kuljetuksiinsa Vastepiste-kuljetuksia.

- Idea sai alkunsa paikalliselta kuljetusalalta, joka halusi hyödyntää kuljetuskalustoaan nykyistä tehokkaammin. Esimerkiksi paluukuljetuksia tehdään usein tyhjillä tai puolityhjillä autoilla. Kun kuljetuskapasiteetti on tehokkaammassa käytössä, logistiikan kustannustehokkuus paranee ja ympäristökuormitus vähenee, Lahnalampi ja Toivanen kertovat.

Haja-asutusalueilla asuville uudesta kuljetuspalvelusta on monenlaista hyötyä.

- Maatilojen tarvitsemat erilaiset laitteiden varaosat liikkuvat joustavasti Vastepiste-pakettiautomaatteihin, samoin kuin kannettavat tietokoneet huoltoon ja takaisin. Maaseudulla toimivat yritykset voivat lähettää tuotteita asiakkailleen kuljetuspalvelun avulla. Facebookin kirppisryhmissä käydään paljon kauppaa, ja siihenkin tämä on hyvä ratkaisu, Toivanen ja Lahnalampi luettelevat esimerkkejä.

Vastepiste-pakettiautomaateissa on erikokoisia laatikoita. Niistä pienimpään mahtuu vaikkapa A4-koon kirjekuori ja isoimpaan mikroaaltouuni. Kuljetus tilataan verkossa osoitteessa www.vastepiste.fi. Tilauksesta saa tilausvahvistuksen, linkin josta kuljetusta voi seurata sekä laatikon avauskoodin. Maksaminen tapahtuu tilauksen yhteydessä.

Uudet kuljetusyritykset tervetulleita mukaan

Meneillään on palvelun pilotointivaihe, johon kuljetusyritykset valittiin yleisen hintatason selvityksen perusteella.

- Palvelu on avoin kaikille yrityksille, joten otamme mielellämme mukaan uusia toimijoita. Tavoitteena on laajentaa toimintaa vaikkapa kotiinkuljetuksiin ja nettikauppoihin, tai hyödyntää esimerkiksi tyhjiä liiketiloja tavaroiden lähetys- ja vastaanottopisteinä yhteistyössä alueen kuljetusalan kanssa, Lahnalampi ja Toivanen ideoivat palvelun jatkokehittämistä.

Kokkolassa Vastepiste-pakettiautomaatit sijaitsevat Minimanissa ja Port Towerissa. Port Towerin automaatti palvelee erityisesti KIP:n alueen yritysten ja työntekijöiden tarpeita. Muut automaatit sijaitsevat Kaustisen, Perhon ja Toholammin K-marketeissa sekä Alaviirteen nuorisoseurantalolla.

Vaste-kuljetuspalvelu on kehitetty EAKR-rahoitteisessa hankkeessa, joka alkoi kesällä 2017 ja päättyy kesällä 2020.

Liitteenä kuva:
- Vastepiste-kuljetukset parantavat kuljetuspalveluiden saatavuutta ja edistävät vähähiilisyyttä, sanovat Centria-ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntijat Leena Toivanen (vas.) ja Hanna Lahnalampi. Kuva: Centria-ammattikorkeakoulu

www.centria.fi/vastepiste

www.facebook.com/vaste.hanke