Vastoinkäymisten koulima Tapio Lehtinen ei lannistu – purjehdus maailman ympäri jatkuu

”Rakastan merta, mutta enää tämän lähemmäksi sitä en halua päästä”, viestitti purjehtija Tapio Lehtinen perjantaina 18. marraskuuta YB3-seuranta-viestintälaitteellaan maatessaan valtameren aalloissa jollan kokoisella pelastuslautallaan. Hän oli lähes tuhat kilometriä lähimmästä rannasta paikassa, jossa hänen klassinen venekaunottarensa Asteria oli hetkeä aikaisemmin painunut viiden kilometrin syvyyteen.
Lehtinen ehti kiertää 36-jalkaisella, klassisella Asteria-sloopillaan lähes 1,5 kertaa yksin maailman ympäri. Selvitettyään vuoden 2018 Golden Globe Race -kilpailun Lehtisestä tuli purjehdushistorian kuudes ihminen, joka on purjehtinut yksin maapallon ympäri ilman pysähdyksiä, varuste- ja muonatäydennyksiä, automaattiohjauslaitteita tai elektronisia navigointivälineitä. Hän nousi sisukkaalla suorituksellaan lajilegendojen joukkoon, sillä pohjaan tarttuneiden barnakkeleiden vuoksi ensimmäinen kisa venyi 322 vuorokauden mittaiseksi. Lehtinen starttasikin syyskuun 4. päivänä 15 muun purjehtijan kanssa vuoden 2022 Golden Globe Race -kilpailuun revanssihengessä, tähtäimenään tulla maaliin kärkikahinoissa.
”Valmistauduin tähän kilpailuun mielestäni paremmin kuin kukaan muu. Minulla oli lisäksi muutama valttikortti: tuttuakin tutumpi Asteria, opit ja kokemukset edellisestä kisasta ja purjehtimisen eri osa-alueet taitava Galiana-tiimimme. Vaikka tällaisessa kisassa sijoitukset eivät ole tärkein tavoite, olin Asterian suorituskyvyn ja hyvin onnistuneen navigoinnin ansiosta kisassa toisena. Kuten taas huomattiin, jokainen maaliin päässyt on todellakin voittaja”, kommentoi Lehtinen, jonka lisäksi GGR-kisan on keskeyttänyt jo 7 muuta purjehtijaa.
Vahva startti, vähän vastoinkäymisiä ja Hyväntoivonniemi
Syyskuun alussa tapahtuneessa startissa Lehtinen valitsi muista kilpailijoista poikkeavan reitin.
”Startti oli haastava, sillä sain lähtöjuhlallisuuksista flunssan. Korkea kuume nousikin heti merelle päästyämme. Minulla oli onneksi poikani Laurin ja Galiana-tiimimme Lassi Liimataisen yhdessä laatimat nuotit. Vaikka muut kilpailijat lähtivätkin eri suuntaan, päätin noudattaa saamiani ohjeita. Podin tautia pari päivää punkassa maaten, pitäen kompassin nuottien mukaisessa suunnassa. Kun kuume sitten hellitti ja nousin ylös, huomasin että piru vie, olen toisena!”
Lehtinen olikin kolmen kärjessä seuraavat 10 viikkoa ja saapui Kapkaupunkiin aivan eteläafrikkalaisen Kirsten Neuschäfer vanavedessä. Lyhyen, 20 minuutin pysähdyksen ja kisajärjestäjähaastatteluiden jälkeen suomalaispurjehtija nousi pian taas toiseksi.
”Etelä-Afrikan rannikko on tuulien osalta todella haastava ja koska tuo yö oli tyyni, päätin yrittää haastavan Hyväntoivonniemen ohi mahdollisimman nopeasti. Kilpailijoilla on lupa käyttää koko purjehduksen aikana yhteensä 25 litraa dieseliä, joten ajoin moottorilla Kapkaupungista Hyväntoivonniemeen kääntyäkseni sieltä etelään kohti turvallisia vesiä. Tuota valtameret yhdistävää aluetta pidetään yhtenä maailman vaarallisimmista paikoista, jossa nousee jopa rahtilaivat katkaisevia maininkeja”, kertoo Lehtinen ja jatkaa:
”Olin Kapkaupunkia ennen valvonut jo kolmatta vuorokautta ja tilassa, jossa ihminen alkaa kokemaan aistiharhoja. Kannella ollessani luulin, että minulla on kajuutassa matkustaja. Kun sitten menin kannen alle, kuvittelin että kannella on kaveri pitämässä ruoria. Noustessani ylös ymmärsin, että olin edelleen yksin, mutta Asteria oli vain muutaman sadan metrin päässä Kommentjen rantakallioista. Ehdin kääntää, sain purjeet ylös ja nappasimme etelälounaistuulesta kiinni. Nukuin seuraavat 16 tuntia ja herättyäni huomasin saavuttaneeni lähes vuorokauden etumatkan seuraaviin.”
Lehtisen loistavasti mennyt kisa katkesi Eteläisen jäämeren (Southern Ocean) ja Intian valtameren (Indian Ocean) rajapinnassa 450 merimailin (n. 830 km) päässä Etelä-Afrikan Port Elizabethistä. Hän heräsi 75. purjehduspäivän aamuna kovaan pamaukseen.
”Kun avasin silmäni, oli salongin lattialla vettä lähes polviin. Lisää tulvi aluksen takaosasta. Tajusin, että Asteria uppoaisi pian ja minulla olisi vain muutama minuutti aikaa hypätä pelastautumispukuun, napata grab bagit, eli hätäpelastautumisvälineistö, ja laukaista pelastuslautta. Vettä tulvi Asteriaan niin nopeasti, että onnistuin näistä vain puolessa. Sain mukaani pelastuslautalle mukaan yhden, mutta sitäkin tärkeämmän, eli kommunikaatiovälineet sisältävän hätälaukun.”
Suomea puhuvalle Kirstenille lämmin kiitoslahja
Lehtinen ajelehti vuorokauden ennen kuin häntä lähimpänä ollut kilpakumppani, eteläafrikkalainen Kirsten Neuschäfer ehti hänen luokseen Minnehaha-purjeveneellään. Suomenkielisen juttutuokion ja rommiryypyn jälkeen Lehtinen kiipesi paikalle tulleeseen M/Y Darya Gayatri -rahtialukseen. Rahtilaivan kyydissä Lehtinen matkusti Indonesian Jakartaan ja sieltä edelleen lentäen koti-Suomeen.
”Tiesin olevani hengenvaarassa, mutta en epäillyt, ettenkö selviäisi. Vietin tuon vuorokauden lautalla albatrossien ja muiden merilintujen kanssa juttelemalla ja pettymystäni työstämällä. Olen todella kiitollinen, miten Golden Globe Race -tiimi, Etelä-Afrikan meripelastus, oma tiimini ja läheiseni Suomessa sekä mahtava kilpakumppanini Kirsten Neuschäfer toimivat. Heidän rohkeutensa ja päättäväisyytensä ansiosta tarinalla on onnellinen loppu”, kiittää Lehtinen ja lisää:
”Lähtöni Asterialta oli hätäinen ja sinne jäi kaikki passista ja rilleistä lähtien. Kirstenille riisuin kiitokseksi suomalaisen pelastautumispukuni välikerroksena toimivan kevytkuivapuvun, jonka toivon tuovan hänelle lämpöä ja hyvää mieltä loppukisaan. Suomen hyvin tuntevana hän osaa sitä arvostaa.”
Veri vetää heti takaisin merille
Vaikka uskollisesti palvelleen ”vanhan rouvan” ja korvaamattomien historiallisten navigointivälineiden uppoaminen tuntuu pahalta, ei Lehtinen ole muuttanut suunnitelmiaan lähteä taas uuteen maailmanympäripurjehduskilpailuun. Syksyllä 2023 käynnistyy legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailu, joka purjehditaan kiertotalouden hengessä klassisilla veneillä ja menetelmillä. Lehtinen lähtee matkaan 12-henkisen tiiminsä kanssa S/Y Galianalla, joka on 52 vuotta vanha kaksimastoinen Swan 55 -jooli
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tapio Lehtisen haastattelupyynnöt:
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy
+358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi
Sini Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy
+358 400 397 464, sini.sorainen@wolfcom.fi
Kuvat














Linkit
Tietoja julkaisijasta
Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland
Tehtaankatu 40 B 21, 00150 Helsinki
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Wolfcom
Suora lentoreitti Helsingistä Pärnuun avautuu taas kesäksi31.3.2023 12:37:06 EEST | Tiedote
Suosittu suora kesälentoreitti loputtoman pitkistä hiekkarannoistaan, huikeista golf-viheriöistään ja kylpylöistään tunnettuun Viron kesäpääkaupunkiin Pärnuun palvelee suomalaisia tälläkin kesäkaudella. NyxAir kuljettaa matkailijat Helsinki-Vantaalta suoraan Pärnuun vain 40 minuutissa. Reittiä lennetään kahdesti viikossa toukokuun 25. päivästä aina 13. elokuuta saakka.
Helsinki Citycopter laajentaa toimintaansa lentäjien koulutukseen22.3.2023 09:07:57 EET | Tiedote
Lentoyhtiö Helsinki Citycopter on ostanut Suomen vanhimpiin lentokouluihin kuuluvan Salpauslennon. Ilmailualalla arvostettu koulu jatkaa toimintaansa Helsinki Citycopterin rinnalla tutulla SL Flight Training -nimellään tarjoten monipuolista lentokoulutusta yksityislentäjästä liikennelentäjätasolle asti. Kannattavaa ydinliiketoimintaansa tilauslentoliikennettä edelleen kasvattava Helsinki Citycopter kartoittaa myös sähkötoimisten lentokoneiden ja eVTOL -ilma-alusten koulutus- ja operointimahdollisuuksia Suomessa.
Suomalainen mediarahastoyhtiö yhteistyöhön Bonnier Newsin kanssa9.2.2023 10:52:21 EET | Tiedote
Yksityinen kotimainen mediarahastoyhtiö 8 Media Ventures on solminut yhteistyösopimuksen Pohjoismaiden johtavan mediatalon Bonnier Newsin kanssa. Aluevaltauksen myötä suomalaisyhtiö tuo sijoituspalvelunsa myös ruotsalaisille startup- ja kasvuyrityksille sekä Ruotsin markkinoilla toimiville ja sinne pyrkiville suomalaisyrityksille. Jatkossa 8 Media Ventures tarjoaa sijoituksensa vastineeksi mediatilaa kaikissa Bonnier Newsin ruotsalaisissa mediatuotteissa.
Adform aloittaa yhteistyön Scope3:n kanssa vähentääkseen ohjelmallisen mainonnan hiilidioksidipäästöjä3.2.2023 12:23:19 EET | Tiedote
Mainonnan teknologiayritys Adform aloittaa strategisen yhteistyön arvoketjujen hiilipäästödataa tarjoavan Scope3:n kanssa. Yhteistyö on konkreettinen edistysaskel, joka kannustaa ja auttaa mainostajia pienentämään markkinoinnin ja digimainonnan aiheuttamaa hiilijalanjälkeä.
Viro valmistautuu matkailun uuteen ennätysvuoteen20.1.2023 13:51:48 EET | Tiedote
Viron matkailusektori valmistautuu tänä vuonna vastaanottamaan ennätysmäärän suomalaisia vieraita. Visit Estonian mukaan maa on varautunut matkailun uuteen aaltoon paremmin kuin koskaan. Siellä tehtiin kansainvälisen matkailun pysäyttäneen pandemian aikana paljon töitä sen eteen, että Viroon on taas hyvä tulla. Ympäristötietoisuuden kasvaessa lähialuematkailutrendi vahvistuu ja suomalaisen laivamatkailun kärkikohteena Viro tulee vankistamaan asemaansa entisestään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme