The Other Danish Guy / Lähde & Co Oy

Vastuullinen kuluttaminen on ihmisten vastaisku tyhmille poliittisille päätöksille

13.7.2017 08:45 | The Other Danish Guy / Lähde & Co Oy

Kun suomalainen alusvaatebrändi ilmoittaa haluavansa tyhjentää meret muoviroskasta kalsari kerrallaan, on helppo hymähtää suuruudenhullulta kuulostavalta idealle. the other danish guyn perustaja ja toimitusjohtaja Tommi Lähde on kuitenkin tosissaan: ”Jos oikeasti haluaa saada aikaan ison muutoksen, siitä on tehtävä kaupallista”, alleviivaa Lähde.

the other danish guy™ – Underwear reimagined
Siirry videokanavalle

Tampereen yliopiston Johtamiskorkeakoulussa väitöskirjaansa yritysvastuusta ja vastuullisesta kuluttamisesta valmisteleva Sonja Lahtinen vahvistaa Lähteen pohdinnat: ”Eettinen kuluttajuus on yksi modernin kuluttamisen muoto. Vastuullisten brändien tuleminen markkinoille tekee valveutuneille kuluttajille helpommaksi parempien tekojen tekemisen kestävämmän tulevaisuuden puolesta”, Lahtinen avaa.

”Viime aikaiset poliittiset käänteet saattavat lisätä kuluttaja-kansalaisten tarvetta vahvistaa ja hyödyntää omia vaikuttamismahdollisuuksiaan sekä omaan että maapallon tulevaisuuteen. Omaan tutkimukseeni viitaten yritykset ovat avainroolissa vastuullisen kuluttamisen valtavirtaistumisessa, ja tulevaisuudessa toivoisin näkeväni yhä enemmän suomalaisia brändejä, jotka tunnistavat tämän roolin, haluavat kantaa sen mukana tulevan vastuun.”

YK:n arvion mukaan tarvitsemme yhteensä kolmen maapallon luonnonvarat käyttöömme vuoteen 2050 mennessä, mikäli kuluttaminen jatkuu nykyisellä vauhdilla ja nykyisessä muodossaan. Yhdysvaltalainen EPA (Environmental Protection Agency) on puolestaan selvittänyt, että tekstiilijätettä syntyy vuositasolla yli 15 miljoonaa tonnia, joista vain runsaat 2 miljoonaa tonnia palaa uudelleen

”Vastustan kertakäyttökulttuuria ja vaikka alushousujen ei ole tarkoitus kestää isältä pojalle, laadun pitää olla premium-plus. Vastuulliselle kuluttajalle hinta on ongelma vain, jos arvo puuttuu”, Lähde painottaa. the other danish guyn vaatteet tehdään kierrätetystä nylonista, jonka valmistamiseen on käytetty muun muassa valtameristä kerättyjä hylättyjä kalaverkkoja. ”Kyse on teknisestä materiaalista, joka hengittää ja siirtää kosteuden pois iholta. Mielikuvat pistelevästä eko-vaattesta voi sivuuttaa”, sanoo Lähde.

Tommi Lähde

Sonja Lahtinen

The Other Danish Guy / Lähde & Co Oy
Matildan Puistotie 28
25660 Mathildedal

The Other Danish Guy™ on suomalainen start-up -muotibrändi, joka on keskittynyt ensimmäisen kerroksen pukeutumiseen ja Athleisure-segmenttiin. Brändin tarina sai alkunsa New Yorkissa 2014 ja ensimmäiset tuotteet tuotiin markkinoille Kölnissä kesällä 2016. Ensimmäisen vuoden aikana yhtiö on myynyt tuotteita jo 17 markkinalle.

Kesän 2017 aikana The Other Danish Guy on herättänyt kansainvälistä kiinnostusta tuomalla ensimmäisenä alusvaatebrändinä markkinoille uudelleenluodusta nailonista, kuten valtamerille hylätyistä nailonverkoista, valmistetun miesten premium-malliston.

Jatkossa The Other Danish Guy on luvannut valmistaa kaikki tuotteensa kierrätetyistä ja kierrätettävistä materiaaleista. Ekologisen tuotannon lisäksi brändi on herättänyt huomiota ja nostattanut kulmakarvoja suoraviivaisella Skandinaavisella designillaan ja arkailemattomalla asenteellaan. Yritys on suomalaisomistuksessa ja panostaa vahvasti kasvuun kansainvälisillä markkinoilla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi