Vastuullinen sijoittaminen nosteessa erityisesti nuorten ja ikäihmisten keskuudessa

Vastuullinen sijoittaminen kiinnostaa suomalaisia osake-, rahasto- ja vakuutussijoittajia. Noin puolet yksityissijoittajista kertoo olevansa kiinnostunut seuraamaan sijoitustensa tuoton lisäksi niiden vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan. Yli puolet olisi lisäksi valmis tyytymään maltillisempaan tuottoon lyhyellä aikavälillä, jos vähäpäästöisistä sijoituksista voisi odottaa parempia tuottoja vaikkapa kymmenen vuoden päästä. Tiedot käyvät ilmi Finanssiala ry:n Norstat Oy:ltä tilaamasta kyselytutkimuksesta.

Noin puolet kyselyyn vastanneista pitää ilmastovaikutuksia kaiken kaikkiaan tärkeänä kriteerinä sijoituskohdetta valitessaan. Ympäristö- ja vastuullisuus ovat odotetusti tärkeitä nuorille, alle 30-vuotiaille sijoittajille. Yli puolet heistä pitää ilmastovaikutuksia tärkeänä kriteerinä sijoituskohdetta valitessa. Ehkä yllättäen, samoissa prosenttiosuuksissa ollaan myös yli 60-vuotiaiden vastauksissa. Asiaa kysyttiin 18 – 84 -vuotiailta, joilla on sijoituksia rahastoissa, pörssiosakkeissa tai säästö- ja sijoitusvakuutuksissa.

Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi pitää tuloksia ilahduttavina. Hänen mukaansa kyselytutkimus osoittaa, että suomalaiset ovat heränneet vastuullisuuteen ja haluavat omilla taloudellisilla valinnoillaan vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja yhteiskunnallisesti kestäviin ratkaisuihin.

”Erityisesti nuoremman polven sijoittajat olisivat kyselyn mukaan valmiita tyytymään lyhyellä aikavälillä pienempiin tuottoihin ja odottamaan vähäpäästöisten kohteiden tuotonkehitystä pitkällä tähtäimellä. Vanhempi polvi näyttää suhtautuvan asiaan kriittisemmin tai ei osaa ottaa siihen kantaa”, Kauppi kertoo.

Myös vihreä asuntolaina kiinnostaa suomalaisia. Lähes 60 prosenttia vastaajista olisi valmis remontoimaan omaa asuntoaan energiatehokkaammaksi, mikäli saisi siten pienennettyä asuntolainan marginaalia. Alle 40-vuotiaista peräti noin 70 prosenttia on myönteisellä kannalla. Vihreä asuntolaina linkittyy asunnon energiatehokkuuteen. Uudet asunnot useimmiten ovat tällaisia mutta myös vanhempi asunto voidaan remontoimalla muuttaa energiatehokkaaksi. Parempi energiatehokkuus muun muassa nostaa asunnon vakuusarvoa.

Finanssiyrityksiltä odotetaan ilmastotoimia

Kysyimme suomalaisilta myös siitä, pitääkö finanssialan toimijoiden ottaa liike- ja sijoitustoiminnassaan huomioon ilmastovaikutukset. Noin puolet vastaajista kannatti väitettä, että suurten suomalaisten sijoittajien tulisi vetää sijoituksensa pois fossiilisesta energiantuotannosta. Naiset ja vanhempi polvi olivat muita useammin tällä kannalla.

Lähes puolet vastaajista peukutti myös sen puolesta, että pankkien tulee lainapäätöksissään arvioida kohteen vaikutukset ilmastoon. Tämä väite sai eniten kannatusta naisten sekä alle 30-vuotiaiden ja yli 70-vuotiaiden keskuudessa.

Laittoman uhkauksen siirtyminen virallisen syytteen alaiseksi on oiva päätös pitkälle uralle29.5.2020 08:02:58 EESTTiedote

Oikeusministeriö esittää, että laiton uhkaus muuttuisi virallisen syytteen alaiseksi, jos rikos kohdistuu työtään tekevään henkilöön. Tällä hetkellä laiton uhkaus on asianomistajarikos, eli syytettä ei voida nostaa, ellei uhri sitä vaadi. Finanssiala ry:n eläköityvä vahingontorjunnasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Risto Karhunen on odottanut tätä hetkeä yhdeksän vuotta.

Suomalaispankkeja uhkaa mittava yhteisvastuulasku – voi vaarantaa talouden elpymistä27.5.2020 09:51:53 EESTTiedote

Koronapandemian laukaisema talouskriisi voi aiheuttaa suomalaispankeille pahimmassa tapauksessa lähes 2 miljardin euron lisälaskun muissa pankkiunionimaissa tapahtuvien kriisien vuoksi. ”Jos suomalaispankit joutuvat maksamaan tuntuvia määriä ylimääräisiä vakausmaksuja EU:n yhteiseen kriisinratkaisurahastoon, se heikentää niiden kykyä jatkaa kotitalous- ja yritysasiakkaidensa luotottamista. Tämä vaikuttaa koko Suomen talouden kykyyn toipua talouskriisistä”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana tänään kello 8:3027.5.2020 07:30:00 EESTTiedote

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana 27.5. kello 8:3026.5.2020 15:16:53 EESTTiedote

​Toukokuun 27. päivänä Finanssiala ry (FA) järjestää virtuaalisen Luotain-tilaisuuden. Tilaisuus alkaa kello 8.30, ja sen aiheena ovat erilaiset huijaukset ja niiden tunnistaminen. Puhujina ovat Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, Kyberturvallisuuskeskuksen Juha Tretjakov sekä Finanssialan turvallisuus- ja varautumisjohtaja Niko Saxholm. Lisäksi FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi esittelee finanssialan tuoretta julistusta, jossa kerrotaan muun muassa kuinka pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä.

Finanssialan julistus: Suomessa toimivat pankit tukevat kansantaloutta koronakriisissä20.5.2020 06:30:00 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä. Tästä ovat konkreettisena näyttönä yli 200 000 laina-asiakkaalle myönnetyt joustot lainanlyhennyksiin. Nyt julkistettava finanssialan julistus sisältää toimet, miten toimiala on mukana taloustalkoissa. Jokainen pankki päättää itse, minkälaisia helpotuksia se tarjoaa, ja tekee niitä koskevat päätökset itsenäisesti arvioiden asiakkaidensa tilanteen tapauskohtaisesti. Finanssiala tekee yhdessä maan hallituksen ja viranomaisten kanssa töitä, jotta taloutemme ja hyvinvointimme saadaan turvattua koronakriisin yli. Julkisen ja yksityisen sektorin tiivis kumppanuus osoittaa voimansa näinä poikkeuksellisina aikoina.