VASTUULLINEN VALMENTAJUUS JA HUOLTAJUUS

Raittiuden Ystävien Urheiluliiton julkilausuma 19.6.2011 Monien urheilua seuraavien mielestä urheilun kivijalkana pidetyt ihanteet ovat pahoin rappeutuneet. Alkoholin, tupakan, nuuskan, huumeiden, piristeiden ja dopingin käyttö sekä sopupelit ja taloussotkut nähdään osana urheilun arkipäivää. Siksi urheilukulttuurista välittyvä kuva mediassa ei ole mairitteleva. Valmentajat ja huoltajat joutuvat tekemisiin edellä mainittujen ongelmien kanssa, halusivatpa tai eivät.

Tällä hetkellä puhuttaa erityisesti jääkiekon MM-joukkueen alkoholin käyttö. Valmentajat ja huoltajat eivät voi väistää kasvatusvastuuta. Kasvattajien tehtävä on tarttua ongelmiin silloin, kun ne ovat ajankohtaisia. Teemme työtä yhteiskunnan hyvinvoinnin edistämiseksi. Jokainen ihminen, myös huippu-urheilija, valmentaja ja huoltaja on oman tiensä portinvartija ja samalla esimerkki muille. On edesvastuutonta, että menestyksen mukana häviää meidän kaikkien yhteinen vastuu terveiden ja liikunnallisten elintapojen edistämisen esikuvana olemisessa.

Mitähän tapahtuu pettymyksen koittaessa samassa tilanteessa > nautitaanko pettymyksen maljoja yhtä riehakkaasti. Oli erittäin vastuutonta Jääkiekon MM-joukkueen johdon, valmentajien ja pelaajien osalta esiintyä julkisesti sellaisessa päihtymyksen tilassa kuin mitä Suomen jääkiekon MM-joukkue esiintyi voiton huumassa.

Ei ollut millään tasolla selkärankaa rehellisesti ja avoimesti tunnustaa, että "TULIPA TÖPÄTTYÄ" ja pyytää kansalta selkeästi ja ryhdikkäästi anteeksi humalahakuista juhlimista kansan ja valtion ylimmän johdon läsnä ollessa. Kenenkähän rahoilla pelasitte MM- kisoissa ja juhlitte kisoissa ja kisojen jälkeen.

Yhteiskunnallista vastuuta yksin ja yhteisesti toivotaan jatkossa jääkiekkoväeltä niin valtakunnallisesti, alueellisesti kuin paikallistasollakin. Selityksiä maailmassa kyllä riittää, tekoja tarvitaan. Alkoholinkäyttönne voitonjuhlissa tahrasi ikävällä tavalla hienon MM-kultanne.

Nyt on aika ryhdistäytyä ja kirkastaa kuva jääkiekkoilijoiden suhteesta alkoholin käyttöön ja nuuskaamiseen. Olette erittäin tärkeässä roolissa lasten ja nuorten elämässä mallien antajina niin voiton kun tappionkin hetkinä.

Kaikkea hyvää jatkoa jääkiekkoväelle toivottaa sanoin "ON AATE PYHÄ JA KALLIS". Raittius on iloinen asia toivottavasti jatkossa jääkiekkoväelläkin.

Raittiuden Ystävien Urheiluliiton vuosikokous Oripäässä 19.6.2011

Yhteystiedot: