Vastuullinen Virtanen kerää taas AIV-liuosastioita

4H-järjestö ja Eastman Chemical Company järjestävät muovisten AIV-liuosastioiden keräyksen 15.-16.9. Keräyspisteitä on yli 80 eri puolilla Suomea, ja niistä huolehtivat nuoret yhdessä paikallisen 4H-yhdistyksen kanssa. Kaikki kerätyt tynnyrit ja kanisterit kierrätetään Suomessa muoviteollisuuden raaka-aineeksi.

Vastuullinen Virtanen kerää taas AIV-liuosastioita 15.-16.9. yli 80 paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

Nuoria työllistävä ja viljelijöille maksuton valtakunnallinen keräyskampanja kulkee nimellä Vastuullinen Virtanen.

Kampanja laajenee
Uudistunut AIV-astioiden keräyskampanja Vastuullinen Virtanen järjestetään nyt toista kertaa. Viime vuonna viljelijät palauttivat keräykseen yli 10 000 kanisteria ja noin 1 000 tynnyriä.

”Tuloksen innoittamina lisäsimme keräyspisteitä tänä vuonna kolmanneksella, ja nyt niitä on yli 80 ympäri Suomen. Keräyspisteistä pohjoisin sijaitsee Rovaniemellä, eteläisin Salossa, itäisin Ilomantsissa ja läntisin Isojoella.”, toteaa AIV-liiketoiminnan vetäjä Kirsi Kuparinen.

”Saimme viime vuoden keräyksestä paljon positiivista palautetta sekä 4H-nuorilta että viljelijöiltä, jotka arvostivat kierrätysmahdollisuutta. Jatkamme yhteistyötä 4H:n kanssa edellisvuoden hyvien kokemusten pohjalta”, Kuparinen lisää.

”4H on aina kantanut huolta maaseutuympäristöstä muun muassa järjestämällä lannoitesäkkikeräyksiä. Haluamme auttaa maatiloja kierrätyksessä ja samalla tarjota töitä maaseudun nuorille”, kertoo yhteyspäällikkö Patrik Lindfors Suomen 4H-liitosta.

Vuonna 2017 keräys toimii näin
Keräys toteutetaan siten, että viljelijät voivat 15.-16.9. ilman maksua toimittaa tyhjät 30 litran AIV-liuoskanisterit ja 200 litran AIV-liuostynnyrit 4H-yhdistysten keräyspisteisiin.

4H-nuori tarkastaa astiat ja pakkaa ne kuljetusta varten yhdessä viljelijän kanssa. Viljelijöitä pyydetään tuomaan mukanaan myös kuormalavoja, joita tarvitaan pakkaamisessa. Eastman huolehtii keräyspisteen tyhjennyksestä keräyksen päätyttyä.

Keräykseen kelpaavat AIV-liuosastiat
Keräykseen voi jättää 30 litran AIV-kanistereita ja 200 litran AIV-tynnyreitä, jotka ovat sisältäneet Kemiran, Tamincon tai Eastmanin pakkaamia AIV, Prima, Mestarin Vahva, Stabilizer tai Propcorn -tuotteita. Astioiden tulee olla tyhjiä, ehjiä ja korkkien ja kansien kierrettyinä paikoilleen.

Muita markkinoilla olevia säilöntäainekäytössä olevia astioita ei oteta vastaan turvallisuussyistä.

Nuoria työllistävän ja viljelijöille maksuttoman valtakunnallisen keräyskampanjan järjestävät Suomen 4H-liitto, paikalliset 4H-yhdistykset ja Eastman Chemical Company. Keräyksen rahoittaa Taminco Finland Oy, joka on Eastman Chemical Companyn suomalainen tytäryhtiö.

Tiedot 4H-yhdistysten järjestämistä keräyspaikoista ovat osoitteessa: www.4h.fi/AIVkeräys.

Patrik Lindfors
yhteyspäällikkö
patrik.lindfors@4h.fi

www.4h.fi

Kirsi Kuparinen
AIV-liiketoiminnan vetäjä
kirsikuparinen@eastman.com

Eastman Chemical Company
www.AIV.fi

AIV Vastuullinen Virtanen kampanjatunnus

4H on valtakunnallisesti toimiva, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton nuorisojärjestö, jossa on lähes 60 000 jäsentä. Järjestö tukee toiminnallaan lasten ja nuorten kasvua työelämään, yrittäjyyteen ja aktiiviseen kansalaisuuteen. 4H muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolilla Suomea sijaitsevista 226 paikallisesta 4H-yhdistyksestä, jotka tekevät käytännön nuorisotyötä. 4H-liitto tukee paikallisten 4H-yhdistysten toimintaa.

Safkasynttärit Suomelle - lasten villiruokajuhlat 100-vuotiaalle!2.5.2017 07:45Tiedote

Miten lapset juhlivat satavuotiasta Suomea? Tuhannet lapset eri puolilla Suomea järjestävät 4H-kerhoissa Safkasynttärit Suomelle -tapahtumia, joissa he juhlivat maamme satavuotista itsenäisyyttä yhdessä kutsuvieraittensa kanssa villiruokateemalla. Lapset suunnittelevat ja toteuttavat synttäritapahtumat itse ja kutsuvat juhliin esimerkiksi vanhempiaan, isovanhempiaan, koulukavereitaan, kuntalaisia ja kuntapäättäjiä.