Vastuullisen lihan Suomi -seminaari 20.11.

Mitä on vastuullisesti tuotettu liha? Mikä lihantuotannossa mietityttää eniten? Onko se ilmastonmuutos vai kenties tuotantotapa. Tuleeko turvallinen ja eettisesti tuotettu liha tekemään kauppansa tulevaisuudessakin? Tule kuulemaan alustuksia, keskusteluja ja mielipiteitä suomalaisesta lihantuotannosta MTK Keskusliiton lihavaliokunnan järjestämään Vastuullisen lihantuotannon seminaariin keskiviikkona 20.11.2019 klo 16.00-18.30, Sokos Hotel Presidentti, Helsinki.

Seminaarin tarkoitus on tuoda lihantuottajien, tutkijoiden ja asiantuntijoiden näkökulmaa käynnissä olevaan lihakeskusteluun.

Tilaisuuteen on kutsuttu kansanedustajia ja meppejä, ruokahankintapäättäjiä, opettajia, viestinnän vaikuttajia sekä mediaa. Maaseudun tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen juontaa tilaisuuden. Puhujina ovat mm. ETT:n toiminnanjohtaja Ina Toppari ja Luonnonvarakeskuksen johtava tutkija Perttu Virkajärvi. Panelisteina ovat keskustelemassa muun muassa toimittaja Riku Rantala ja vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen Sitrasta.

Ennen seminaarin alkua klo 15.30 alkaen osallistujilla on mahdollisuus verkostoitua ja keskustella lihantuotannosta lihantuottajien, tutkijoiden ja asiantuntijoiden kanssa. Keskustelua jatketaan seminaarin jälkeen ruokailun merkeissä.

Mikäli medianne haluaa haastatella lihantuottajia ennakkoon, ota yhteyttä MTK:n viestintään, kaija.stormbom@mtk.fi, 0408489559. Autamme haastateltavan etsimisessä. Meiltä voitte tiedustella myös kuvituskuvia.

Seminaari striimataan ja on nähtävissä osoitteessa www.mediaserver.fi/live/mtk
Livelähetyksen tallenne on katsottavissa myös jälkeenpäin saman linkin kautta.

Hashtag #tottalihasta

Ilmoittautuminen seminaariin ja ohjelma: https://www.lyyti.fi/reg/vastuullisenlihansuomiseminaari

Lämpimästi tervetuloa!

MTK viestintä

Mauno Ylinen, MTK:n johtokunnan 2. pj., lihavaliokunnan pj. 040 521 2642
Marjukka Manninen, asiamies, 050 533 8924
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, 040 169 2060
Kaija Stormbom (haastattelupyynnöt), viestinnän suunnittelija, 040 848 9559

Euroopan komission Green Deal on mahdollisuus Suomelle – EU:n tulisi tunnustaa metsien taloudellisen käytön merkitys11.12.2019 17:43:08 EETTiedote

Euroopan komission Green Deal on onnistuessaan mahdollisuus Suomen maa- ja metsätaloudelle. Maa- ja metsätaloussektoreilla on valmius ja vahva halu tuottaa kestäviä ilmastoratkaisuja. Väestön lisääntyessä ruuan tarve maailmassa kasvaa joka vuosi. Suomessa maataloustuotantoa on kehitetty pitkäjänteisesti huomioimaan Green Dealin keskeisiä tavoitteita. Maa- ja metsätalous tuottaa ruuan, kuidun ja energian lisäksi runsaasti ilmasto-, biodiversiteetti- ja ympäristöhyötyjä ja ekosysteemipalveluja, muistuttaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK:n Mauno Ylinen Hämeessä: Ilmastokeskustelu oikeille raiteille – ratkaisu hiilensidontaan on maa- ja metsätaloudessa4.12.2019 10:51:16 EETTiedote

MTK:n 2. puheenjohtaja Mauno Ylinen pitää ilmastonmuutoksen ympärillä käytyä keskustelua kummallisena. Ruuantuotannosta ja metsien hakkuusta on tehty syntipukki ilmastonmuutokseen. Ylinen vaatii keskustelua käytäväksi oikeilla argumenteilla, jossa ongelman ratkaisun avaimet ovat maa- ja metsätaloudessa. Ylinen puhui MTK Hämeen syyskokouksessa 4.12.2019 Turengissa.

MTK edellyttää EU:lta metsätalouden taloudellisen merkityksen parempaa tunnistamista3.12.2019 16:01:16 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahin mukaan metsäasioiden käsittely EU:ssa ei ole tyydyttävää. Uuden komission Green Dealissa metsäasioita on käsitelty yksipuolisesti ja väärästä näkökulmasta. MTK vaatii, että EU tekee vahvan metsästrategian metsäpolitiikkansa vahvistamiseksi. Pysyvän metsäkomitean roolia päätöksenteossa on vahvistettava ja komission maataloudesta sekä maaseudun kehittämisestä vastaavan pääosaston (DG AGRI) tulee ottaa metsäasiat vahvasti hoitoonsa.

MTK toivoo Madridin ilmastokokoukselta huomiota maatalouden hiilensidonnan tutkimukseen ja ruokaturvan varmistamiseen1.12.2019 09:37:40 EETTiedote

YK:n ilmastokokous pidetään Espanjan Madridissa 2.-13.12. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK huomauttaa, että vaikka ilmastodiplomatia keskittyy nyt erityisesti päästökauppajärjestelmien välisten markkinamekanismien keskinäiseen kehittämiseen, on käytännön ilmastotyön kannalta erittäin tärkeää jatkaa työtä ruuantuotannon olosuhteiden turvaamiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi sekä teollisuusmaissa että kehitysmaissa.