Vastuullisen lihan Suomi -seminaari 20.11.

Mitä on vastuullisesti tuotettu liha? Mikä lihantuotannossa mietityttää eniten? Onko se ilmastonmuutos vai kenties tuotantotapa. Tuleeko turvallinen ja eettisesti tuotettu liha tekemään kauppansa tulevaisuudessakin? Tule kuulemaan alustuksia, keskusteluja ja mielipiteitä suomalaisesta lihantuotannosta MTK Keskusliiton lihavaliokunnan järjestämään Vastuullisen lihantuotannon seminaariin keskiviikkona 20.11.2019 klo 16.00-18.30, Sokos Hotel Presidentti, Helsinki.

Seminaarin tarkoitus on tuoda lihantuottajien, tutkijoiden ja asiantuntijoiden näkökulmaa käynnissä olevaan lihakeskusteluun.

Tilaisuuteen on kutsuttu kansanedustajia ja meppejä, ruokahankintapäättäjiä, opettajia, viestinnän vaikuttajia sekä mediaa. Maaseudun tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen juontaa tilaisuuden. Puhujina ovat mm. ETT:n toiminnanjohtaja Ina Toppari ja Luonnonvarakeskuksen johtava tutkija Perttu Virkajärvi. Panelisteina ovat keskustelemassa muun muassa toimittaja Riku Rantala ja vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen Sitrasta.

Ennen seminaarin alkua klo 15.30 alkaen osallistujilla on mahdollisuus verkostoitua ja keskustella lihantuotannosta lihantuottajien, tutkijoiden ja asiantuntijoiden kanssa. Keskustelua jatketaan seminaarin jälkeen ruokailun merkeissä.

Mikäli medianne haluaa haastatella lihantuottajia ennakkoon, ota yhteyttä MTK:n viestintään, kaija.stormbom@mtk.fi, 0408489559. Autamme haastateltavan etsimisessä. Meiltä voitte tiedustella myös kuvituskuvia.

Seminaari striimataan ja on nähtävissä osoitteessa www.mediaserver.fi/live/mtk
Livelähetyksen tallenne on katsottavissa myös jälkeenpäin saman linkin kautta.

Hashtag #tottalihasta

Ilmoittautuminen seminaariin ja ohjelma: https://www.lyyti.fi/reg/vastuullisenlihansuomiseminaari

Lämpimästi tervetuloa!

MTK viestintä

Mauno Ylinen, MTK:n johtokunnan 2. pj., lihavaliokunnan pj. 040 521 2642
Marjukka Manninen, asiamies, 050 533 8924
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, 040 169 2060
Kaija Stormbom (haastattelupyynnöt), viestinnän suunnittelija, 040 848 9559

MTK esittää nopeita helpotuksia ulkomaisen kausityövoiman saantiin 25.9.2020 11:14:46 EESTTiedote

Koronaepidemia nosti esille lukuisia ulkomaisen työvoiman saatavuuteen liittyviä hankaluuksia. Koronakriisi voi vaikuttaa vielä ensi kauden työvoiman käyttöön ja siksi kausityövoiman saantiin liittyvät pullonkaulat on nopeasti purettava. - Maatilat ovat jo aloittamassa työvoiman hankintaa ensi kaudelle. Siksi ulkomaisen työvoiman maahantulon toimintamalli pitää olla nopeasti selvä, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Oman maan ruoka on kriisiajan henkivakuutus – vaikean kesän koettelemat maatalousyrittäjät peräänkuuluttavat vastuullista toimintaa ruokamarkkinoilla22.9.2020 15:29:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta ja maaseutunuoret kiittävät kuluttajia lisääntyneestä arvostuksen osoituksesta suomalaista ruokaa ja sen tekijöitä kohtaan. Samaa arvostusta ja vastuullisuutta tarvitsemme myös kaupalta, jotta halpuuttamisella ei lähdetä syömään ruokaketjumme toimintaedellytyksiä. Kotimaisen raaka-aineen suosiminen on myös ravintoloiden ja julkisten hankintojen tekijöiden vastuullisuutta. Myös poliittisten päättäjien tulee kantaa vastuunsa ja tarjota niin taloudellista kuin henkistäkin tukea suomalaisen ruuan tuottajille.

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?