Vastuullisen lihan Suomi -seminaari 20.11.

Mitä on vastuullisesti tuotettu liha? Mikä lihantuotannossa mietityttää eniten? Onko se ilmastonmuutos vai kenties tuotantotapa. Tuleeko turvallinen ja eettisesti tuotettu liha tekemään kauppansa tulevaisuudessakin? Tule kuulemaan alustuksia, keskusteluja ja mielipiteitä suomalaisesta lihantuotannosta MTK Keskusliiton lihavaliokunnan järjestämään Vastuullisen lihantuotannon seminaariin keskiviikkona 20.11.2019 klo 16.00-18.30, Sokos Hotel Presidentti, Helsinki.

Seminaarin tarkoitus on tuoda lihantuottajien, tutkijoiden ja asiantuntijoiden näkökulmaa käynnissä olevaan lihakeskusteluun.

Tilaisuuteen on kutsuttu kansanedustajia ja meppejä, ruokahankintapäättäjiä, opettajia, viestinnän vaikuttajia sekä mediaa. Maaseudun tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen juontaa tilaisuuden. Puhujina ovat mm. ETT:n toiminnanjohtaja Ina Toppari ja Luonnonvarakeskuksen johtava tutkija Perttu Virkajärvi. Panelisteina ovat keskustelemassa muun muassa toimittaja Riku Rantala ja vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen Sitrasta.

Ennen seminaarin alkua klo 15.30 alkaen osallistujilla on mahdollisuus verkostoitua ja keskustella lihantuotannosta lihantuottajien, tutkijoiden ja asiantuntijoiden kanssa. Keskustelua jatketaan seminaarin jälkeen ruokailun merkeissä.

Mikäli medianne haluaa haastatella lihantuottajia ennakkoon, ota yhteyttä MTK:n viestintään, kaija.stormbom@mtk.fi, 0408489559. Autamme haastateltavan etsimisessä. Meiltä voitte tiedustella myös kuvituskuvia.

Seminaari striimataan ja on nähtävissä osoitteessa www.mediaserver.fi/live/mtk
Livelähetyksen tallenne on katsottavissa myös jälkeenpäin saman linkin kautta.

Hashtag #tottalihasta

Ilmoittautuminen seminaariin ja ohjelma: https://www.lyyti.fi/reg/vastuullisenlihansuomiseminaari

Lämpimästi tervetuloa!

MTK viestintä

Mauno Ylinen, MTK:n johtokunnan 2. pj., lihavaliokunnan pj. 040 521 2642
Marjukka Manninen, asiamies, 050 533 8924
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, 040 169 2060
Kaija Stormbom (haastattelupyynnöt), viestinnän suunnittelija, 040 848 9559

Nurmitutkimukseen lisää paukkuja / Kansallinen nurmiohjelma – Nurmenvihreä tulevaisuus vuoteen 203028.1.2020 10:00:00 EETTiedote

Nurmi kasvaa Suomessa hyvin ja se jalostetaan ihmisten ravinnoksi märehtijöiden avulla. Nurmen laajamittainen käyttö on yksi merkittävimmistä eroista suomalaisen kotieläintuotannon ja globaalin tuotantotavan välillä. Paitsi että nurmella on keskeinen merkitys märehtijöiden rehuna, tuottaa se myös suuren määrän ympäristöhyötyjä. Ympärivuotisen kasvipeitteisyyden ja maaperän kasvukunnon näkökulmasta nurmen merkitys esimerkiksi hiilen sidonnassa on ehdottoman tärkeä. Emme kuitenkaan tunne kaikkia vaikutusmekanismeja ja varmasti myös viljelykäytännöissä ja tuotannon organisoimisessa on paljon tehtävää.

Maaseudun kuljetuksia uudistava KaikkiKyytiin voitti Kuntaliiton Klash-kilpailun23.1.2020 21:06:46 EETTiedote

MTK:n vetämä KaikkiKyytiin -yhteistyötiimi voitti tänään Kuntaliiton järjestämän valtakunnallisen Klash-haastekilpailun kuljetushaasteen. Tiimiin kuuluvat MTK, Kyyti Group, Coreorient, Sitowise sekä Vähikkälän kylä. Yhteistyötiimi esitti kilpailun tuomaristolle ratkaisun maaseudun kuljetusten uudistamiseksi. Ratkaisumallissa yhdistettiin kolmen yhtiön tarjoamat sovellukset tavalla, joka tunnistaa maaseudulla asuvien arjen ja tarpeet.

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.