Vastuullisuuden raportointi on Muumimaailmalle tärkeä kannanotto

Muumimaailman yritysvastuuraportti on nyt päivitetty ja siihen voi tutustua myös Muumimaailman nettisivuilla.

”Vastuullisuus on niin vahvasti osa Muumimaailmaa, että koemme tärkeäksi julkaista myös vastuullisuusraportin”, kertoo Muumimaailman markkinointijohtaja Ann-Karin Koskinen

Naantalissa toimiva teemapuiston vastuullisuuden punaisena lankana ovat saaristoluonnon kunnioittaminen ja nuorison työllistäminen. Lisäksi tämän kesän teemana on lähiruoka-ajattelun lisääminen.

”Suosimme paikallisia tuottajia ja luomuruokaa. Mamman kotiruokabuffetissa on tarjolla mynämäkeläisen Veraisen leipomon luomuleipää, Reilun kaupan kahvia ja teetä sekä luomumaitoa. Pyrimme hankkimaan raaka-aineita yhä enemmän lähialueen pientuottajilta”, Muumimaailman operatiivinen johtaja Juho Nieminen kertoo.

Hauskaa ilman huvipuistolaitteita

Muumimaailma poikkeaa perinteisistä huvipuistoista muutenkin kuin yritysvastuuraportin julkaisemisessa. Selkein ero on huvipuistolaitteiden puuttuminen.

”Muumifilosofian näkökulmasta tietynlaiset ratkaisut eivät sovi Muumimaailmaan. Huvipuistolaitteista pidättäytyminen on yksi esimerkki siitä, miten muumifilosofia ohjaa toimintaamme”, Nieminen sanoo.

Muumimaailma on suunnattu lapsiperheille, joten kohderyhmä on suppeampi kuin perinteisissä huvipuistoissa. Tavoitteena on tuottaa unohtumattomia elämyksiä ylisukupolvisesti koko perheelle, ympäröivää luontoa kunnioittaen. Tavoitteessa on onnistuttu hyvin, sillä kaudella 2014 toteutetussa asiakastyytyväisyystutkimuksessa 99 % vastanneista suosittelisi Muumimaailmaa ystävilleen.

”Lähestymistapamme elämysten tuottamiseen on vuorovaikutteinen, mikä vaatii myös asiakkaalta antautumista tilanteeseen. Muumimaailma on koko perheen yhteinen kokemus. Onnistuessaan se voi tuottaa elämyksiä, joihin pelkkä huvipuistolaite ei pysty. Keskeisessä asemassa on myös ympäröivän saaristoluonnon kunnioittaminen”, kiteyttää Nieminen.

Usean nuoren ensimmäinen työpaikka

Muumimaailma työllistää tänä kesänä 270 nuorta. Useille Muumimaailma on ensimmäinen työpaikka, mikä asettaa yrityksen erityisen vastuulliseen asemaan.

”Haluamme antaa työntekijöillemme kokemuksia, koulutusta ja valmiuksia, joista on hyötyä myös tulevissa työpaikoissa. Sisäisen työhyvinvoinnin parantaminen on keskeisessä roolissa tänäkin kesänä. Henkilöstön hyvinvointia, ajatuksia ja ideoita kuunnellaan herkällä korvalla koko kauden ajan”, Nieminen lupaa.

Naantalin Muumimaailman ovet avautuvat kesäkuun 6. päivä 23. kerran.

Lisätietoja: Markkinointijohtaja Ann-Karin Koskinen, +358 40 590 0701

Lataa Muumimaailman yritysvastuuraportti: www.muumimaailma.fi/yritysinfo/yhteiskuntavastuu