Turun kauppakamari

Vastuullisuudesta puhutaan strategiatasolla – käytännön toteutus vaikeampaa

Jaa
Vastuullisuusasiat arvotetaan organisaatioissa yleisesti ottaen tärkeiksi, mutta niiden mittaaminen on yllättävän vähäistä. Myös vastuullisuuteen liittyvien käytännön ohjeistuksien ja tavoitteiden laatiminen jää yrityksissä usein tekemättä. Tiedot selviävät Turun kauppakamarin jäsenistölleen kesäkuussa tekemästä vastuullisuuskyselystä.

Kauppakamarin kyselyyn vastanneista organisaatioista miltei 80 prosenttia kertoo vastuullisuuden kuuluvan osaksi organisaationsa strategiaa. Tilanne on toinen, kun vastuullisuusasioiden toteutumista tarkastellaan käytännössä. Vastanneista noin hieman alle puolet kertoo, ettei organisaatiossa ole laadittu konkreettisia vastuullisuustavoitteita tai -ohjeistuksia.

Vastuulliseen toimintaan ryhtymistä tai sen ylläpitämistä vaikeuttavat moninaiset syyt. Useimmiten organisaatiot kokevat, ettei vastuullisuudelle lopulta anneta tarpeeksi painoarvoa tai vastuullisuuden jäljittäminen arvoketjussa on vaikeaa. Noin kolmasosa vastanneista ei koe asiakkaidensa vaativan organisaatiolta vastuullista toimintaa. Vastuullisuudesta tingitään myös siksi, että on vaikeaa saada selville, mikä oikeastaan on vastuullista.

”Kyselyn vastauksia lukiessa kävi selvästi ilmi, ettei vastuullisuuden haluta olevan pelkkiä korulauseita. Potentiaalia ja tahtoa siis on, kunhan käytännön esteitä saadaan raivattua. Yksi hyvä ja konkreettinen apukeino on vertailukelpoisten tavoitteiden ja mittaristojen luominen. Esimerkiksi Keskuskauppakamari käynnistää syksyllä yrityskentälle suunnatut päästövähennyksiä koskevat koulutukset, jollainen tullaan järjestämään myös Turussa. Vastuullisuus on laaja käsite, mutta Suomessa monet perusasiat ovat kunnossa jo lainsäädännönkin puitteissa, joten eivät nämä vastuullisuuden totuttamisen vaikeaksi kokevat yrityksetkään nyt aivan vastuuttomia ole”, kommentoi edunvalvontapäällikkö Pauliina Forsman.

Vastuullisuus on tekoja

Organisaatiot, joiden vastuullisuustyö on tavoitteellista, panostavat asiaan monipuolisesti. Useimmat kyselyn vastausten esimerkit käytännön vastuullisuustavoitteista ja -ohjeistuksista liittyvät esimerkiksi henkilöstön johtamiseen, tasa-arvoon, ympäristöasioihin, työturvallisuuteen, hankintoihin, ruokahävikkiin, muovin kulutukseen, sertifikaatteihin, energian käyttöön tai harmaan talouden ehkäisemiseen.

Erilaisiksi tavoitteiden mittaustavoiksi mainitaan muun muassa KPI-mittaristo, materiaalien alkuperän selvittäminen, hävikkiruuan määrä, sähkönkulutus, kemikaalikuormitus, päästöjen seuranta, reklamaatioiden määrä ja sertifiointien auditoinnit.

Vaikuttimet vastuullisen toiminnan toteuttamiseen ovat vaihtelevia. Organisaation maine, ympäristösyyt, laatu ja työntekijöiden hyvinvointi nähdään useimmiten tärkeimpinä motiiveina. Vastuullisuusasiat nähdään toisinaan myös kannattavuutta edistävänä tekijänä.

”Vastuullisuus on laatua. Laatu on kustannustehokkuutta. Kustannustehokkuus on kannattavuutta”, kuvailee eräs vastaaja.

Tiedot ilmenevät Turun kauppakamarin toteuttamasta vastuullisuuskyselystä, jossa selvitettiin alueellisten toimijoiden käytäntöjä ja asenteita vastuullisuusasioissa. Kysely suunnattiin noin 1700:lle Varsinais-Suomen alueen toimijalle, mukaan lukien yritykset, kunnat, yhdistykset ja toiminimiyrittäjät, ja siihen tuli yhteensä 98 vastausta. Kysely toteutettiin 11.–28.6.2019.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Turun kauppakamari
Turun kauppakamari
Puolalankatu 1
20100 Turku

http://www.turunkauppakamari.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Turun kauppakamari

Kauppakamarikysely: Yritysten tulevaisuuden odotukset ovat kohentuneet11.5.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

// Embargo 11.5. kello 7.00 // Yritysten tunnelmat omilla toimialoillaan ovat kohentuneet selvästi viime joulukuusta, vaikka pessimistisiä vastaajia on edelleen optimistisia enemmän. Turun kauppakamarin jäsenistä tulevaisuuden näkee vaikeana hieman yli 34 prosenttia vastanneista, kun vastaava osuus oli vielä joulukuussa Varsinais-Suomessa lähes 44 prosenttia. Myönteisissä tunnelmissa on 23 prosenttia vastanneista yrityksistä. Tulokset selviävät kauppakamarien huhtikuussa toteuttamasta kyselystä, johon vastasi myös 165 yritystä Varsinais-Suomen alueelta.

Kauppakamarikysely: Yli puolet yrityksistä toivoo hallituksen keventävän verotusta8.5.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Huhtikuun lopussa tehdyn kauppakamarikyselyn mukaan yritykset näkevät erityisesti verotuksen keventämisen ja paikallisen sopimisen parantavan parhaiten Suomen kilpailukykyä ja työllisyyttä. Jopa yli puolet (55,5 %) Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä odottaa hallituksen keventävän verotusta maan kilpailukyvyn ja työllisyyden parantamiseksi. Lähes 71 prosenttia vastanneista alentaisi erityisesti työn verotusta. Kyselyyn vastasi 1560 kauppakamarien jäsenyritystä, joista 165 oli Turun kauppakamarin jäseniä Varsinais-Suomen alueelta.

Kysely: Varsinaissuomalaista yrityksistä valtaosa pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä tulevalla hallituskaudella3.5.2023 06:30:00 EEST | Tiedote

(Embargo 3.5. kello 6.30) // Tuoreesta kauppakamarien jäsenyritykselleen toteuttamasta talouskyselystä selviää, että jopa 84 prosenttia yrityksistä pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tulevalla hallituskaudella tärkeänä. Kyselyn mukaan 40 prosenttia yrityksistä pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä erittäin tärkeänä ja 44 prosenttia hieman tärkeänä. 10,9 prosenttia vastanneista ei pidä työperäistä maahanmuuttoa ollenkaan tärkeänä. Kyselyyn osallistui myös 165 Turun kauppakamarin jäsenyritystä Varsinais-Suomen alueelta. Heistä 86,7 prosenttia piti aihetta erittäin tai hieman tärkeänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme