Reilu kauppa ry

Vastuullisuus kiinnostaa, mutta ei päädy aina teoiksi

Jaa
Joulukuussa 2021 tehty tutkimus osoittaa, että suomalaiset ovat kiinnostuneita tuotteiden vastuullisuudesta ja alkuperästä, mutta vastuullisuuden vaikutus ostopäätökseen jakaa kansaa. Reilun kaupan merkki pitää selvän kärkipaikkansa tunnetuimpana vastuullisuusmerkkinä. Reilun kaupan tuotteita säännöllisesti ostavien joukko on myös kasvussa.
Reilun kaupan banaanit päätymässä ostoskoriin. Kuva: Angela Wu, Fairtrade
Reilun kaupan banaanit päätymässä ostoskoriin. Kuva: Angela Wu, Fairtrade

Hieman useampi kuin kolme neljästä kokee elintarvikkeiden ja tekstiilien alkuperää ja vastuullisuutta koskevan tiedon kiinnostavaksi ja tärkeäksi itselleen. Naiset ja nuorin ikäryhmä (18–34-vuotiaat) arvioivat vastuullisuutta koskevan tiedon itselleen selvästi kiinnostavammaksi. 

Kuitenkin vain 9 % vastaajista kertoo tuotteen vastuullisuuden vaikuttavan erittäin paljon ostopäätökseen. Hieman alle puolet arvioi asian vaikuttavan ostopäätökseensä melko paljon. Noin 40 % kertoo, että vastuullisuus vaikuttaa vain vähän tai ei lainkaan ostopäätökseen.  

Tutkimus vahvistaa sen, että kuluttajat pitävät vastuullisuutta tärkeänä asiana. Tulosten perusteella kuluttajat heittävät palloa myös yritysten suuntaan sen varmistamiseksi, että heidän ostoskoreihinsa päätyvien tuotteiden alkuperä on kunnossa. Vaikka osa kuluttajista on valmis näkemään paljonkin vaivaa ostostensa eettisyyden varmistamiseen, moni haluaa tehdä vastuulliset valintansa helposti”, sanoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen. 

Suomalaisista 87 % tunnistaa Reilun kaupan merkin 

Reilun kaupan merkin tunnettuus suomalaisten keskuudessa on 87 % nousten jonkin verran edellisestä vuodesta. Yhtenä isoimmista muutoksista edellisen vuoden tuloksiin on Reilun kaupan merkin spontaanin tunnettuuden kasvu.  

Valtaosa (65 %) suomalaisista ilmoittaa tietävänsä, mitä Reilun kaupan merkki edustaa. Lähes puolet sanoo merkin tarkoittavan asioita, jotka liittyvät viljelijän, tuottajan tai työntekijän saamaan reiluun korvaukseen työstään.  

Janne Sivosen mukaan tulokset heijastelevat vastuullisuusmarkkinoiden kehitystä.

”Erilaisten vastuullisuusmerkkien ja -aloitteiden määrä on kasvanut viime vuosina paljon. Kuitenkin niiden toiminnasta on edelleen varsin vähän tietoa tarjolla. Reilu kauppa on oman alansa pioneeri, joka tunnetaan jo hyvin ja johon myös luotetaan”, sanoo Sivonen.  

Vastuullisuudesta ollaan valmiita maksamaan enemmän 

Enemmistö (65 %) olisi valmis maksamaan vähintään 5 % enemmän tuotteesta, jonka tuotannossa on maksettu elämiseen riittävä palkka. Joka viides ei olisi valmis maksamaan vastuullisesti tuotetusta tuotteesta lisähintaa tai edes harkitsisi tuotteen ostamista.

Reilun kaupan tuotteita ostetaan useammin kuin edellisenä vuonna. Merkin tuntevista 37 % ostaa säännöllisesti Reilun kaupan tuotteita. Säännöllisesti Reilun kaupan tuotteita ostavien määrä on lähes kolminkertaistunut neljän vuoden aikana. Joka kymmenes ei osta lainkaan Reilun kaupan tuotteita. 

Säännöllisesti Reilun kaupan tuotteita ostavien osuus on melko tasainen eri vastaajaryhmissä. Naiset ostavat tuotteita selvästi miehiä useammin. Ostopäätöstä motivoi tieto, että siitä hyötyvät kehittyvien maiden viljelijät.  

“Toivon, että Reilun kaupan tuotteiden myyntien lisääntyminen kannustaa yrityksiä laajentamaan reilujen tuotteiden valikoimia entisestään. Suunta on jo oikea, mutta kuluttajien tieto ja kiinnostus kasvavat jatkuvasti ja töitä on vielä paljon tehtävänä”, Sivonen summaa. 

Kantar TNS:n tekemään verkkopaneeliin vastasi 1 001 täysi-ikäistä suomalaista. Kysymykset koskivat erityisesti vastuullista kuluttamista ja vastuullisuusbrändien tunnettuutta. Reilu kauppa ry on toteuttanut vastaavan kyselyn vuodesta 2017 lähtien.

Nostoja tutkimustuloksista

  • 87 % vastaajista tunnistaa Reilun kaupan merkin.
  • 76 % vastaajista pitää vastuullisuutta koskevaa tietoa kiinnostavana ja tärkeänä. Luku on pysynyt korkealla: vuonna 2020 vastaava luku oli 75 %.  
  • 42 % vastaajista nimesi Reilun kaupan merkin kysyttäessä mitä erilaisia vastuullisuusmerkkejä tietää. Vuonna 2020 vastaava luku oli 34 %. 
  • 43 % vastaajista on sitä mieltä, että suomalaisten yritysten pitäisi sekä muuttaa kaupankäyntiä reilummaksi että tehdä kehitysyhteistyötä. 
  • 70 % vastaajista luottaa siihen, että Reilun kaupan merkki edustaa viljelijän etua.  
  • Reilun kaupan tuotteiden nettosuositteluindeksi on -6.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Reilun kaupan banaanit päätymässä ostoskoriin. Kuva: Angela Wu, Fairtrade
Reilun kaupan banaanit päätymässä ostoskoriin. Kuva: Angela Wu, Fairtrade
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Reilu kauppa ry
Kuortaneenkatu 1
00520 Helsinki

http://www.reilukauppa.fi

Reilu kauppa ry vastaa siitä, että Reilu kauppa näkyy ja menestyy Suomessa. Olemme osa maailmanlaajuista Reilun kaupan verkostoa. Teemme vaikuttamistyötä vastuullisemman kaupankäynnin ja kuluttamisen puolesta, toteutamme kehitysyhteistyötä ja johdamme Reilun kaupan kansainvälistä ihmisoikeustyötä.

Reilu kauppa -sertifioinnin piirissä on yli 1,8 miljoonaa viljelijää ja työntekijää Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Reilu kauppa maksaa mukana oleville viljelijöille markkinahintojen heilahteluilta suojaavaa takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää. Viljelijöille tarjotaan koulutusta sekä itse viljelyyn ja vastuullisuus- ja ympäristökysymyksiin että kaupankäyntiin. Lisäksi viljelijät ovat vahvasti mukana Reilun kaupan kehittämisessä – heillä on puolet järjestelmän päätösvallasta.

Suomessa ensimmäinen Reilun kaupan tuote, kahvi, tuli myyntiin vuonna 1999. Suomen markkinoilta löytyy jo yli 1 700 Reilun kaupan tuotetta. Tuotteista suomalaisten suosikkeja ovat banaani, kukat, kahvi, kaakaotuotteet ja viini. Reilu kauppa ry:llä on 32 jäsenjärjestöä ja olemme toimineet Suomessa jo yli 20 vuotta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry

Reilu kauppa ratkomaan kotimaisen marjanpoiminnan haasteita7.3.2024 07:32:00 EET | Tiedote

Suomen Reilu kauppa on käynnistänyt yhteistyössä yritysten kanssa pilottihankkeen, jossa on mukana koko luonnonmarja-alan toimitusketju. Pilotin tavoitteena on luoda luonnonmarjoille paikalliset sertifiointikriteerit, joilla pyritään ratkomaan marjanpoiminnan haasteita Suomessa. Reilu kauppa työskentelee nyt ensimmäistä kertaa kotimaisten tuotteiden kriteerien parissa. Pilotilla haetaan vaikuttavuutta jo tulevan kesän poimintakaudeksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye